B ANK-NOTEN De propaganda voor de jeugdspaarwet is nog steeds een punt van samenspraak tussen onze overheid en de landelijke spaarinstel- lingen. Uit deze samenspraak zal binnen kort iets geheel nieuws worden geboren. Er is namelijk een grammofoonplaat in aan maak, die op zeer originele wijze de aan dacht van de jongeren zal vestigen op de Zilvervloot. Het wordt een plaat van goede kwaliteit met leuke melodietjes aan weerskanten. De reclame wordt er beslist niet te dik opge legd, maar de plaat wordt zodanig uitge voerd, dat de jongelui er zonder meer naar zullen grijpen. Om dit mogelijk te maken zal de grammofoonplaat door alle spaar- instellingen verspreid kunnen worden en wel tegen een prijs, die voor jonge mensen zeer aanvaardbaar zal zijn. Onze banken ontvangen hieromtrent nog nadere mededelingen, want het spreekt van zelf dat de grammofoonplaat ook via de boerenleenbanken en raiffeisenbanken ver krijgbaar zal zijn. Het is weer de tijd van de jaarverslagen en het valt ons op, dat onze banken meer en meer aandacht beginnen te wijden aan de uitvoering van hun jaarverslag. In enkele gevallen heeft men zelfs iets bij zonders gemaakt en wij denken daarbij aan het zojuist verschenen verslag van de Coöp. Boerenleenbank „Anna Paulowna", waarin een aantal foto's zijn opgenomen. Mocht men overwegen tot verbetering van het jaarverslag over te gaan, dan kunnen onzerzijds voorbeelden worden verstrekt. Met de boerenleenbankorganisatie in Fin land Osuuskassojen Keskuslütto ry. ge heten worden ervaringen uitgewisseld over bijzondere acties om het sparen te animeren. De Finse organisatie ontving enkele gege vens uit het programma van de Raiffeisen- dagen. Over de eigen activiteiten deelden zij ons het volgende mede: In de derde week van oktober 1960 organi seerde men een z.g. „boerenleenbankweek". Men heeft besloten hiervan een traditie te maken. Tijdens deze week werd voorlichting gegeven, leden geworven en propaganda ge maakt. Door het stellen van een enkele vraag wer den alle bestuursleden bij deze activiteiten betrokken. Hun aantal is tamelijk groot nl. 13.000. De vraag luidt: „Wat moet men doen om de werkzaamheid van de bank te bevor deren?". Men heeft hiermee op het oog om gedurende deze week onder meer vergade ringen te houden, waarop men zal proberen nieuwe initiatieven en ideeën te vinden. Voor de banken behoort tot het programma van de week nog een z.g. „dag van de open deur". Er wordt dan koffie geschonken voor de klanten. In Finland is dit een tamelijk alge mene gewoonte. Ook begint men er steeds meer mee kleine geschenken aan de spaar ders te geven. Gedurende de hoogconjunctuur van het laat ste jaar hebben de deposito's zich buiten gewoon goed ontwikkeld. De toename be droeg 22,6 en was groter dan bij andere instellingen. Tot zover dit bericht. Het is on getwijfeld interessant hiervan kennis te nemen. Met name van de pogingen, die wor den gedaan om leden en bestuurders ook op het terrein van de propaganda zelfwerkzaam te doen zijn. Dit komt ongetwijfeld de groei van de Finse banken ten goede. SPAREN MET MUZIEK JAARVERSLAGEN STROMEN BINNEN UIT HET LAND DER DUIZEND MEREN 93

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1961 | | pagina 19