speciale uitgaven. De oplage van de lande lijke uitgave „Gulden Regels" is gestegen. Lezingen en tentoonstellingen De belangstelling voor lezingen, al dan niet met film- of diavertoningen, is nog steeds levendig en in het winterseizoen kon den dan ook tal van aanvragen door ban ken, plattelandsorganisaties en scholen ge noteerd worden. In samenwerking met het G.B.I. werden 111 lezingen georganiseerd. Door de plaat selijke banken werd 23 maal deelgenomen aan een tentoonstelling met gebruikmaking van de stands van de Centrale Bank. Gebouw Centrale Bank Daar reeds velen het gebouw van de Cen trale Bank hebben bezichtigd, nam het aan tal ontvangsten en rondleidingen af. Niet temin werden er nog 25 excursies genoteerd met in het totaal ruim 900 bezoekers. De gezelschappen werden als regel gevormd door plattelandsorganisaties. Het ligt in het voornemen meer aandacht te schenken aan dit onderdeel. Onze banken houden dus de mogelijkheid gezelschappen uit te nodigen een bezoek te brengen aan ons gebouw te Utrecht. Adverteren Het adverteren neemt nog steeds een be langrijke plaats in bij de reclame en daar toe werd voor de plaatselijke banken regel matig advertentiemateriaal beschikbaar ge steld. De landelijke advertentiecampagnes in de dag- en streekbladen gingen uit van de Centrale Bank, alsmede het adverteren in de agrarische pers. Bijzondere spaarvormen Het schoolsparen werd gestimuleerd door het verstrekken van bouwplaten voor de jeugd. Deze bouwplaten kunnen een groot succes genoemd worden. De jeugdspaarwet werd door middel van folders, advertenties, circulaires en herinneringskaartjes onder de aandacht gebracht van de jongeren van 15 t/m 20 jaar. Het gepremieerde sparen voor overheids personeel was een nieuwe tak aan de boom van de spaarvormen. Door middel van advertenties, folders en gerichte brieven werden de rijksambtenaren bewerkt, alsmede ook de ambtenaren van HEERHUGOWAARD Ook de Coöp. Boerenleenbank Heerhugo- waard-Raadhuisplein kunnen wij gelukwensen met het feit, dat in november van het vorige jaar de 3 miljoen aan spaargelden werd be reikt. Het was de heer W. Blokdijk, die dit be drag volstortte. Men liet dit moment niet on gemerkt voorbij gaan en de heer C. Ooijevaar, voorzitter van het bestuur, overhandigde aan de heer Blokdijk een spaarbankboekje met een gratis inleg voor zijn zoontje Paul. Op de foto zien we links de heer Blokdijk en rechts de heer Ooijevaar. lagere overheidsorganen. Inmiddels werd blijvende aandacht geschonken aan het be- drijfssparen. Raiffeisendag De derde donderdag van de maand okto ber vormde ook dit jaar weer een hoogte punt in onze spaarpropaganda. De Raiffei- sendag werd door vele banken met élan ge bracht. De oplagen van de drukwerken en geschenken overtroffen alle verwachtingen en brachten het nodige werk met zich. Ontwikkeling De ontwikkeling van de aangesloten ban ken heeft doorlopend de aandacht gehad. Tal van vraagstukken komen hierbij aan de orde, waarbij het toepassen van de juiste propaganda van wezenlijk belang wordt ge acht. Waar nodig werd met de aangesloten banken overleg gepleegd om de ontwikke ling te bevorderen. Public relations Het onderhouden van een goede verstand houding met interne en externe betrek kingen wordt het doel van de „public re lations" geacht. Hiernaar wordt gestreefd bij het onder houden van contacten met organisaties en instellingen op het agrarisch gebied, als mede met pers en overheid. 53

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1961 | | pagina 15