gelden van een minderjarige zonder mach
tiging van de kantonrechter niet anders
mag beleggen dan op een viertal met name
genoemde wijzen. Het gevolg van deze be
paling is, dat een voogd de gelden van de
minderjarige wel zonder machtiging van de
kantonrechter mag beleggen bij de Rijks
postspaarbank (op een speciaal spaarboekje
voor minderjarigen), maar dat het hem ver
boden is die gelden te beleggen op een
spaarbankboekje van de boerenleenbanken
of van een algemene spaarbank.
Door ons wordt deze bepaling al lang als
onbillijk gevoeld. Het komt zelfs voor, dat
een bank, na het overlijden van een spaar
der, het spaartegoed van de minderjarige
kinderen op gezag van de kantonrechter
moet overschrijven naar de R.P.S.! Gelukkig
is er bij de Staten-Generaal een wetsontwerp
aanhangig, dat de spaarbanken van de boe
renleenbanken en andere „erkende" spaar-
instellingen in dit opzicht gelijk wil stellen
met de R.P.S. Zolang het ontwerp nog geen
wet is geworden, zijn onze banken echter af
hankelijk van de machtiging van de kanton
rechter.
Wij menen, dat er in de huidige situatie,
nu alle spaarinstellingen ingevolge de Wet
toezicht kredietwezen aan controle onder
worpen zijn, geen enkele reden is de R.P.S.
wettelijk boven de andere spaarinstellingen
te bevoordelen. Vele kantonrechters blijken
deze mening te delen en geven daarom zon
der bezwaar een machtiging af om de gelden
bij een spaarbank van een boerenleenbank te
beleggen. Helaas komt het soms ook nog
voor, dat een kantonrechter weigert de
machtiging af te geven.
Wij hopen dat door het gebruik van dit
model-verzoekschrift het aantal gevallen,
waarin de gevraagde machtiging door de
kantonrechter wordt geweigerd, nog verder
zal kunnen worden beperkt. Ook onze ban
ken kunnen voor de belegging van de gel
den van minderjarigen, spaarbankboekjes
voorzien van de clausule, dat tijdens de min
derjarigheid slechts met toestemming van
de kantonrechter over het tegoed mag wor
den beschikt, afgeven. Bedenkt men daarbij
dat het beheer van onze banken over de aan
hen toevertrouwde gelden in alle opzichten
solide is en met vele waarborgen omringd,
dan is er naar onze mening geen enkele
reden waarom een kantonrechter belegging
bij onze spaarbanken minder gewenst zou
achten.
Verschillende van de bij ons aangesloten
banken hebben in 1960 besloten met ingang
van 1961 met elkaar een fusie aan te gaan.
Zo ging de bank van Marssum samen met
die in Deinum, de bank in Beetgum sloot
zich aan bij die te Menaldum.
Voorts ging de bank te Westerbroek over
naar de bank in Hoogezand. De bank te
Pieterburen besloot samen te gaan met haar
zusterinstelling te Eenrum, terwijl de bank
in Kuinre opging in de Landbouwbank
„Steenwijkerwold".
Wij verwachten dat ook in dit nieuwe
jaar bij de aangesloten boerenleenbanken
het concentratieproces zich onverminderd
zal voortzetten. De grotere eenheden, die
hieruit ontstaan, geven in het algemeen
aan de betrokken banken ruimere ontwikke
lingsmogelijkheden, zonder dat de dienst
verlening er plaatselijk op achteruitgaat.
Met behulp van bijkantoren of door het
houden van zittingen op de daarvoor ge-
eigende plaatsen kan worden voorkomen,
dat de afstand tussen de cliënten en de
bank te groot wordt, hetgeen afbreuk zou
kunnen doen aan de spaarfunctie van de
bank. Vooral bij banken, waarvan het kas
sierschap geen volledige dagtaak vormt, is
het mogelijk de service te vergroten, wan
neer door bundeling van de werkzaamheden
een volledige positie voor de kassier ont
staat. Voorts moet worden bedacht, dat in
verband met de kredietverlening steeds ho
gere eisen dienen te worden gesteld aan de
deskundigheid van de boerenleenbankfunc
tionarissen. Vooral de kleinere banken blij
ven op dit punt nog te vaak in gebreke.
Om te voorkomen, dat deze weigering al
leen zijn oorzaak vindt in onbekendheid van
de kantonrechter met het boerenleenbank
wezen, hebben wij in de afgelopen maand
aan onze banken een model-verzoekschrift
gezonden, dat een voogd, die de gelden van
een minderjarige bij onze banken wil beleg
gen, kan gebruiken om de vereiste machti
ging aan de kantonrechter te vragen. In dit
model zijn enkele gegevens betreffende onze
organisatie opgenomen.
FUSIONERING VAN BANKEN
4