Tuinbouw Ook in de tuinbouw hebben de produktie en afzet, en daardoor ook de prijsvorming, gevolgen ondervonden van de weersomstan digheden en is een heel ander beeld ontstaan dan in 1959. De regenval van deze zomer, na een aanvankelijk droog voorjaar, heeft in het algemeen geleid tot een ruime oogst van groenten en fruit. Niet alleen in Nederland, doch ook in de overige landen van Europa, waarheen we regelmatig plegen te expor teren. waren de groei-omstandigheden voor de tuinbouwgewassen gunstig. Daardoor hebben deze landen niet zo'n grote behoefte aan aanvullende import uit Nederland als het vorig jaar toen door de droogte de oogst grotendeels mislukte. Dit blijkt ook heel duidelijk uit de exportcijfers. De afzet van onze tuinbouwprodukten is thans derhalve in belangrijke mate gericht op het binnenland. Dat dit nog niet tot een omvangrijke door draai heeft geleid is vooral te danken aan de afname door de conservenfabrieken. Met name voor de kool vreest men wel een prijsinzinking. De export van dit produkt is overwegend op Duitsland gericht, waar echter de hoge groenteprijzen van het vorig jaar hebben geleid tot een belangrijke uit breiding van het areaal, met name op de akkerbouwbedrijven (hetgeen hier te lande, door het systeem van teeltvergunningen, niet Mede in verband met onze notities inzake neonreclame op pag. 343 drukken we gaarne een foto af van het nieuwe bankgebouw te Haulerwijk. De buitenreclame komt hier behoorlijk tot z'n recht door de aanduiding Boerenleenbank" boven de kantoorruimte. Ondanks de grootte van de letters is deze tekst allerminst storend, doordat de letters vrij „luchtig" zijn geplaatst boven de dakrand en daar een logisch geheel mee vormen. Ook wanneer deze tekst in neonblokletters was uitgevoerd, zou er o.i. geen sprake zijn van ontsiering. Om toch een lichtreclame aan de gevel aan te brengen heeft men het woongedeelte voorzien van een verlichte buitenklok met het woord „Spaarbank", dat op de foto nog net lees baar is. BANKGEBOUW TE HAULERWIJK In feite was het witte muurvlak van de woning bij uitstek geschikt om een gekleurde neon- tekst aan te brengen, maar.... men laat dit liever achterwege op het woongedeelte van de bank, hetgeen op zichzelf begrijpelijk is. Wij zien in dit bankgebouw dus heel goed be paalde omstandigheden, die tot de vormgeving van de buitenreclame hebben geleid. Een volgend maal zullen we het nog eens over de buitenklok hebben. Nieuw bankgebouw te Haulerwijk 331

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1960 | | pagina 7