keuring aan de plannen van de R.P.S. zal
geven. Diepgaand overleg met de andere
grote spaarinstellingen dient aan het nemen
van een besluit in deze uiterst belangrijke
materie vooraf te gaan. Het verheugt ons te
kunnen melden, dat er bij de betrokken
ministers bereidheid tot dit overleg bestaat.
Nieuw kredietbeperkingswapen van de
Nederlandsche Bank
Ingevolge art. 9 van de Bankwet heeft de
Nederlandsche Bank tot taak de waarde van
de Nederlandse geldeenheid te reguleren op
zodanige wijze als voor 's lands welvaart
het meest dienstig is en daarbij de waarde
zo veel mogelijk te stabiliseren. In art. 10
van de Wet Toezicht Kredietwezen is één
van de middelen genoemd, welke de Neder
landsche Bank kan hanteren ter uitvoering
van deze taak. Indien de Nederlandsche
Bank namelijk op het gebied van het kre
dietwezen tekenen ontwaart van een ont
wikkeling, die de uitvoering van deze taak
in gevaar brengt of in gevaar zou kunnen
brengen, pleegt zij overleg met de represen
tatieve organisaties op het gebied van het
kredietwezen omtrent de gedragslijn, welke
in verband met die ontwikkeling door de
banken zal worden gevolgd.
Het is duidelijk dat, indien de ontwikke
ling van de kredietverlening daartoe aan
leiding zou geven, het bovenbedoelde over
leg op korte termijn tot resultaat zal moeten
leiden. Teneinde dit te bevorderen, heeft de
Nederlandsche Bank reeds thans aan het
bankwezen te kennen gegeven welke door
de banken te volgen gedragslijn haar in
zulk een geval ongeveer voor ogen staat.
Over een dergelijke gedragslijn heeft de
Nederlandsche Bank ook met de twee cen-
tralen der landbouwkredietbanken de
voor het landbouwkrediet representatieve
organisaties voor-overleg gepleegd. Wan
neer de Nederlandsche Bank op een gegeven
ogenblik van oordeel zou zijn, dat de ont
wikkeling van de kredietverlening aanlei
ding geeft tot overleg omtrent een door de
banken te volgen definitieve gedragslijn,
zal op deze wijze een zodanig overleg ge
makkelijker tot resultaat kunnen leiden.
Daarbij zullen beide Centrale Banken ook
kunnen doen blijken van hun inzicht om
trent de opportuniteit van de toepassing van
een dergelijke gedragslijn.
De ontwerp-gedragslijn, waarover de Ne
derlandsche Bank en de beide Centrale
Banken het eens zijn geworden, komt onge
veer op het volgende neer.
Indien de totale kredietverlening door
representatieve handelsbanken en landbouw
kredietinstellingen tezamen op enig moment
na invoering van de definitieve gedragslijn
bepaalde normen heeft overschreden, zal
een bank, die de voor haar individueel gel
dende maximaal toegelaten kredietomvang
heeft overschreden, een renteloos depot bij
de Nederlandsche Bank moeten storten ten
belope van het bedrag, waarmede zij die
kredietomvang heeft overschreden. Dit de
pot wordt weer opgeheven als bij de indie
ning van de volgende maandstaat blijkt, dat
de overschrijding ongedaan is gemaakt. In
deze regeling wordt de Coöperatieve Cen
trale Raiffeisen-Bank tezamen met de bij
haar aangesloten banken als één geheel be
schouwd.
In deze kred.ietbeperkingsregeling, die
voorshands nog in de ijskast ligt, is dus voor
de banken een prikkel gelegen om geen ho
gere kredietlimieten aan hun cliënten toe tc
staan dan voor de noodzakelijke liquiditeits
behoeften van deze cliënten geboden is.
Het bestuur van de Centrale Bank heeft
zich met deze ontwerp-gedragslijn akkoord
verklaard.
Borgstellingsfonds voor de landbouw
In een van de aanbevelingen van het rap
port van de Commissie Landbouwkrediet
wordt de wenselijkheid uitgesproken, dat de
beide centrale banken bij de uitvoering van
het beleid van het Borgstellingsfonds voor
de Landbouw worden ingeschakeld, zulks in
verband met het feit, dat de omvang van de
garanties van dit fonds zijn eigen vermogen
aanzienlijk overtreft.
Naar aanleiding hiervan heeft het bestuur
van het Borgstellingsfonds de centrale ban
ken doen weten, dat dit college het bij de
huidige omvang van de afgegeven borgstel
lingen gerechtvaardigd acht. deze instel
lingen nauwer bij de beleidsbepaling van
het fonds te betrekken. In het vervolg zal
een vertegenwoordiger van elk van de cen-
287