sommige gevallen wordt echter wel 30 be
rekend. De boeren zijn zich dit gewoonlijk
niet bewust, daar de kosten van het krediet
meestal niet in een rentepercentage worden
uitgedrukt.
Voor de verstrekking van hypothecaire
leningen op lange termijn is in 1929 de Agri-
cultural Mortgage Corporation opgericht. De
aandelen hiervan zijn in handen van de Bank
of England en van negen commerciële ban
ken. De bijkantoren van de banken fungeren
als agentschap. De looptijd van de leningen
varieert van 20 tot 60 jaar. De leningen heb
ben een vaste rente, die 1 a IV2 boven het
niveau van de langlopende staatsobligaties
ligt. Haar middelen betrekt de maatschappij
van de publieke kapitaalmarkt door de uit
gifte van obligaties. De Agricultural Mortgage
Corporation lijdt een tamelijk moeilijk be
staan. Kort na haar oprichting heeft zij een
slag te incasseren gekregen, die zij nog steeds
niet volledig te boven is. In 1929 ging zij over
tot de uitgifte van 5 obligaties, doch
spoedig bleek, dat de aangetrokken middelen
slechts tegen een aanzienlijk lagere rentevoet
konden worden uitgezet. Haar bestaan stond
toen op het spel, doch door de hulp van de
Engelse regering kon zij een plaats blijven in
nemen bij de landbouwfinanciering. Het
succes van de maatschappij is tot nu toe ge
ring geweest. Op de oorzaken hiervan komen
wij nog nader terug.
Een soortgelijke instelling als de hiervoor
genoemde is de Scottish Agricultural Secu-
rities Corporation. Deze hypotheekbank is in
handen van vier Schotse banken. Zij werkt
op gelijke wijze als de Agricultural Mortgage
Corporation.
Ook de Britse regering verstrekt op be
perkte schaal kredieten en voorschotten in het
kader van haar landbouwpolitiek.
Voorts zijn er nog enkele kleine instellin
gen op het gebied van de landbouwfinan
ciering werkzaam, t.w. de Landslmprovement
Company, een instelling, die leningen ver
strekt voor landverbetering tegen cessie van
pachtsommen, en het Agricultural Loan
Funds, dat in Noord-Ierland werkt en zich
voornamelijk bezig houdt met afbetalings
financiering.
Bezwaren van de boeren
De structuur van het Engelse landbouw
kredietwezen is hiermede in grote lijnen aan
gegeven. Hoe denkt de Engelse boer nu over
dit kredietsysteem? Het Radcliffe-rapport
doet hierover belangrijke mededelingen. Door
vertegenwoordigers van de boerenbonden
werden ernstige bezwaren naar voren ge
bracht. Zij verklaarden tegenover de com
missie o.m. het volgende:
1. de handelsbanken schieten te kort in de
voorziening van de land- en tuinbouw
met voldoende bedrijfskapitaal;
2. het handelsbankkrediet is niet geschikt
voor de voorziening in behoefte aan kre
diet op middellange en lange termijn;
3. de sterk fluctuerende rente van het han
delsbankkrediet is niet in overeenstem
ming met een goede kredietvoorziening
van de landbouw; ditzelfde geldt voor de
hypotheekrente van de Agricultural
Mortgage Corporation;
4. de kosten van het landbouwkrediet zijn
hoog, zo niet te hoog.
De commissie-Radcliffe gaat op deze be
zwaren uitvoerig in. Wij zullen de motivering
van de boerenorganisaties en de beschouwin
gen van de commissie hieronder beknopt
weergeven.
Het korte krediet
Dat de handelsbanken tekort schieten in het
verstrekken van bedrijfskapitaal, blijkt uit
de grote omvang van het leverancierskre
diet, zo zeggen de vertegenwoordigers van de
boerenorganisaties. Er is een „fundamental
gap in the sort-term credit structure": een
fundamentele leemte in de structuur van het
kredietwezen ten aanzien van kort krediet.
Waarom, zo heeft de commissie zich af
gevraagd, neemt men zijn toevlucht tot leve
rancierskrediet? Uit de verklaringen, die
werden afgelegd bleek, dat vele boeren uit
principe weigeren om bij de banken in de
schuld te gaan. Anderen vinden krediet van
de handelsbanken te onzeker, daar het op elk
moment kan worden opgezegd en het jaarlijks
opnieuw beoordeeld wordt. Weer anderen
staan wantrouwend tegenover de bankiers,
omdat de landbouwproblemen niet de sym
pathie en aandacht van deze laatsten ge
nieten. Ook maken sommigen bezwaar tegen
het overleggen van gegevens betreffende hun
302