ONZE CIRCULAIRES contact staat met de klantenkring en door zijn persoon het vertrouwen volledig moet verkrijgen. Hij voert de besluiten van zijn bestuur uit en dient onafgebroken bezig te zijn met de behartiging van de aan hem toe vertrouwde bank, zoals: de plannen uitwerken, die aan het be stuur moeten worden voorgelegd; de zorg voor de goede administratieve gang van zaken; het zich steeds bezig houden met de propaganda; de stemming op zijn kantoor goed hou den; Kortom, de spil waar de zaak om draait. Een goed kassier zal weinig moeilijk heden hebben: naar boven met zijn bestuur, indien hij zijn standpunt correct verdedigt en onvoorwaardelijk de bestuursbeslui ten uitvoert, ook al is hij het daar mee niet altijd eens. naar beneden met het overige perso neel, indien hij een juist gevoel voor verhoudingen heeft. Het zal duidelijk dienen te zijn voor het personeel, dat er slechts één kapitein op een schip kan zijn en dat is de kassier. Het is echter ook niet mogelijk om een goed draaiend geheel te krijgen als kassier personeel geen hecht samenwerkend team vormen. Het is aan de kassier te zorgen, dat zulk een team tot stand komt. Dat daarbij dikwijls veel tact vereist zal zijn en een met bedachtzaamheid hanteren van personeelsproblemen, is duidelijk. Ieder mens heeft zijn waardigheid en wil die ook erkend zien. Ook de jongste bediende maakt aanspraak op een voorkomende bejegening. Laat ieder ervan overtuigd zijn, dat hij/zij voor zijn taak belangrijk is. Bespreek als kassier bepaalde te nemen stappen met het personeel om hen het „waarom" te doen begrijpen. Toets, zo mogelijk, de door u te nemen beslissingen eerst eens op haar juistheid, in overleg met uw personeel en de kans be staat, dat u op bepaalde facetten wordt ge wezen, die u over het hoofd hebt gezien (geen mens is onfeilbaar). Eis een voortdurende correctheid door zelf het goede voorbeeld te geven. Indien het noodzakelijk is iemand een berisping te geven, doe dit dan altijd onder vier ogen, want niets is kwetsender dan een terechtwijzing te ontvangen in het bijzijn van anderen. Houd de boog niet altijd te strak ge spannen, maar laat op uw kantoor rustig een tien minuutjes koffiepauze houden en een vrolijke lach klinken (mits er geen cliën ten zijn). De kassier van de boerenleenbank heeft een veelzijdige taak. De kassier, die zijn plichten kent, zal die taak met ambitie vervullen. Groep 0 Algemeen 0.54 van 20 juni 1960: door de salaris- en pensioenadviescommissie zijn, in verband met het in werking treden van de Alge mene Weduwen- en Wezenwet, nieuwe richtlijnen opgesteld voor het toekennen van weduwen- en wezenpensioen. Wijzigingen, aan te brengen in de adres lijst van boerenleenbanken, werden tevens opgenomen. Groep 2 Voorschotten, enz. 2.90 van 9 juni 1960: in deze circulaire werd de aangesloten banken verzocht op gave te verstrekken van de voorschotten, verleend ter financiering van bij gemeenten gestorte waarborgsommen voor scholen bouw. Groep 6 Centrale Bank, enz. 6.40 van 23 mei 1960: in deze circulaire deed de Centrale Bank mededeling van wij ziging van de rente voor onbelegde spaar gelden. 279

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1960 | | pagina 39