Wanneer dit het geval is, is het raadzaam naast de hypotheekakte een afzonderlijke cessie-akte op te maken, waarbij de aanbe- steder/hypotheekgever de vorderingen, welke hij uit dien hoofde tegen de aannemer heeft, aan de bank cedeert tot gelijke zekerheid als waarvoor de hypotheek gevestigd is. Nog beter zou het zijn, indien de aannemer in zulk een geval zelf de verzekeringspenningen aan de bank zou cederen tot zekerheid voor de verbintenissen van de aanbesteder tegen over de bank. Deze kan dan ook beter con trole erop uitoefenen of de betreffende ver zekering voldoende is. Een algemene ge dragslijn kunnen we hierbij echter niet aanbevelen, omdat daarvoor in de praktijk de regelingen wel te sterk van elkaar zullen afwijken. Hypotheekverlening krachtens de regeling tot bevordering van eigen woningbezit Vele banken plegen tegenwoordig gelden onder hypothecair verband te verstrekken, bestemd voor de bouw van woingen. Vaak wordt daarbij de hypothecaire zekerheid aangevuld met een garantie van de gemeente krachtens de regeling Bevordering Eigen Woningbezit. Kortgeleden hebben wij de banken met betrekking tot deze regeling ingelicht (zie het groene losbladige boekje „Brochures", 2.00 hl. 1). Krachtens deze regeling kan ten behoeve van de bouw van woningen, naast de hypotheek op de woning in aanbouw, een gemeentegarantie worden verleend en wel zodanig, dat aan de bank de mogelijkheid wordt verschaft de bouw tot 90 van de stichtingskosten te finan cieren. Bemiddelend orgaan De aanvrage om zekerheidstelling bij de ge meente, die de garantie moet verstrekken, dient door een zogenaamd „bemiddelend or gaan" te geschieden, zoals wij in onze zojuist geciteerde uiteenzetting onder „Algemeen" hebben geschreven. Wat wordt onder „bemiddelend orgaan" verstaan? Op welke wijze komt men met zulk een be middelend orgaan in aanraking? Iedere bank, die een financiering ter hand neemt, waarvoor de gemeentegarantie inge volge de regeling Eigen Woningbezit geldt, zal wel automatisch met een zogenaamd be middelend orgaan in aanraking komen. Het initiatief zal in de regel niet bij de banken liggen, maar bij de bemiddelende organen. De bemiddelende organen worden als zodanig door de minister van Volkshuisvesting aan gewezen. Zij hebben ten doel werkzaam te zijn in het belang van de volkshuisvesting door bevordering van het eigen woningbezit. Daartoe verlenen zij onder andere tussen komst bij het aanvragen om toekenning van een toeslag of garantie, zij geven aan ge gadigden advies en technische voorlichting, controleren de onderhoudstoestand van de woning. Zij kunnen eventueel ook zelf hypo thecaire leningen verstrekken. Bij iedere fi nanciering in het kader van de regeling Eigen Woningbezit zal dus een bemiddelend orgaan betrokken zijn. Welk orgaan dat in een bepaald geval is, zal iedere bank bij haar cliënt of bij de betrokken gemeente kunnen vragen. De belangrijkste van de thans bestaande be middelende organen zijn de volgende: 1. de Stichting Bevordering Eigen Woning bezit te Amsterdam; 2. de Stichting Bemiddelend Orgaan van de N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten te Assen; 3. de Stichting Bemiddelend Orgaan Rohyp te Amsterdam; 4. de Stichting tot Bevordering van de Be- zitsspreiding van Huizen te Amsterdam. Niet ondenkbaar is, dat er nog andere be middelende organen in de toekomst zullen worden opgericht. Een dergelijk orgaan kan echter eerst dan optreden, indien het door de minister als zodanig is toegelaten. De bovengenoemde bemiddelende organen beperken hun werkzaamheden uitsluitend tot de bemiddeling en laten de verstrekking van gelden aan derden over. Zij. die door tussen komst van een bemiddelend orgaan van de regeling Eigen Woningbezit willen gebruik maken, zijn volledig vrij in de keuze van de geldgever. 156

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1960 | | pagina 42