ervaring en geleidelijk werden systemen ont wikkeld, die door de aangesloten banken werden aanvaard in hun propaganda- activiteiten. Wij denken in dit verband aan het school- sparen, bedrijfssparen, jeugdspaarwet, etc. En steeds weer werden voorstellen getoetst aan de praktische ervaring en inzichten der commissieleden. In november jl. vond de twaalfde vergade ring van de propagandacommissie plaats. Daarbij bleek hoezeer de toestand van 1947 zich gewijzigd had. De thans uit de organi satie komende opdrachten en wensen begin nen een dusdanige omvang aan te nemen, dat nauwelijks initiatieven nodig schijnen om de activiteiten aan te moedigen. Toch blijft de commissie zich beraden op een jaarlijks programma, waarin ten dele een belangrijke service voor de lokale banken ligt opgesloten. In de laatste vergadering werden o.a. de vol gende punten behandeld Drukwerken Van de periodieke uitgave „Gulden-Regels" stijgt de oplage voortdurend. Lezingen, tentoonstellingen Het winterseizoen bracht vele aanvragen voor lezingen, al of niet met filmvertoning ten behoeve van plattelandsorganisaties en scholen. In samenwerking met het G.B.I. werden 112 lezingen en cursussen georganiseerd. Door de lokale banken werd 21 maal deelge nomen aan een tentoonstelling. Gebouw Centrale Bank Er vonden in het afgelopen jaar 58 ont vangsten en rondleidingen plaats, waaraan werd deelgenomen door ca 1900 personen. De groepen werden gevormd door de aange sloten banken en uiteenlopende plattelands organisaties. Het ligt in de bedoeling om ook in de naaste toekomst ontvangsten in het nieuwe bankge bouw mogelijk te maken. Van het gebouw werd een goede foto ge maakt, die geleidelijk aan alle banken wordt toegezonden. Voor de aangesloten banken werd regelmatig advertentiemateriaal ter beschikking ge steld. Door de Centrale Bank werd geadver teerd in de agrarische pers, alsmede in dag en streekbladen. Spaaracties Het schoolsparen werd ondersteund met propagandamateriaal voor de jeugd in de vorm van een serie knipplaten. Voorts werd met circulaires, folders en advertenties de jeugdspaarwet onder de aan dacht gebracht. Het bedrijfssparen werd be vorderd en de spaarregeling voor rijksambte naren werd voorbereid. Raiffeisendag Naar internationaal voorbeeld werd de Raiffeisendag vastgesteld op de derde donderdag in de maand oktober. Met adver tenties, folders en andere middelen werd de aandacht van het publiek op deze dag ge richt, terwijl het sparen in de Raiffeisenweek werd aangemoedigd. Het verloop en resultaat van deze actie waren gunstig. Ontwikkeling De ontwikkeling van de aangesloten banken heeft doorlopend de aandacht gehad, mede in verband met sociografische problemen. Dit onderwerp brengt tal van vraagstukken met zich, zoals ligging en inrichting van het bankgebouw, openingsuren, buitenreclame, extra zittingen, service, etc. Het is noodzake lijk, dat in samenwerking met de aangesloten banken de ontwikkelingsmogelijkheden in het oog worden gehouden om tot krachtiger op bloei te kunnen komen. Public relations Met deze werkzaamheden wordt bewust ge streefd naar een goede verstandhouding met interne en externe betrekkingen. Op verschillende manieren worden daarbij contacten onderhouden met standsorganisa ties, jongerenorganisaties, vrouwenbonden, onderwijs, pers, coöperatie-instituten, over heid en voorlichtingsinstellingen. Er werden in het verslagjaar belangrijke drukwerken verspreid, o.a. het gedenkboek bij het 60-jarig jubileum van de Centrale Bank. Voorts ook het visueel jaarverslag, dat aan een groot aantal adressen buiten de orga nisatie wordt toegezonden. Ten behoeve van de lokale banken werden verschillende fol ders en brochures uitgegeven, alsmede de jaarlijkse agenda's en kalenders. Adverteren 33

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1960 | | pagina 35