DE REGERINGSNOTA INZAKE DE BEZITSVORMING
De regering heeft op 6 november jl. bij de
Tweede Kamer een nota ingediend over de
hoofdlijnen van het in de eerstkomende jaren
te voeren beleid ter bevordering van de vor
ming van duurzaam persoonlijk bezit in
brede kring.
Deze nota behandelt een onderwerp, dat ook
voor de boerenleenbanken in Nederland van
groot belang is. Wij achten het daarom ge
wenst reeds thans een beschouwing aan deze
nota te wijden. Men hoede er zich echter
voor te denken, dat de regeling, zoals we die
hieronder zullen schetsen, thans reeds defi
nitief is. De nota is nog maar het begin en
de stimulering van de bezitsvorming door de
overheid zal tenslotte door een wet geregeld
moeten worden.
In haar nota gaat de regering uit van het
juiste standpunt, dat de bezitsvorming pri
mair een taak is voor de burgers zelf. De
regering stelt zich alleen voor deze bezits
vorming te stimuleren. Zij wil dit bereiken
door het geven van een belastingvrije premie
voor besparingen, die aan bepaalde vereisten
voldoen, en door het bevorderen van effec
tenbezit o.a. door het zegelrecht, verschuldigd
bij de uitgifte van binnenlandse obligaties,
te doen vervallen voor coupures van niet
meer dan 100,We zullen hieronder
echter alleen de spaarpremiëring behande
len, daar de boerenleenbanken hierbij het
meest betrokken zijn.
Volgens de nota is het de bedoeling een be
lastingvrije premie te geven van 20% voor
besparingen van meerderjarigen met dien
verstande, dat van gehuwde personen slechts
één van de echtgenoten kan deelnemen. De
premie wordt dan verstrekt voor een spaar-
bedrag van ten hoogste 400,per per
soon per jaar. Echter ligt het in de bedoeling
niet alle besparingen te premiëren, maar
alleen besparingen, die gedurende vijf jaren
uitstaan op een bijzondere spaarrekening
(zoals nu bij de jeugdspaarovereenkomst
voorkomt), besparingen, die gedurende vijf
jaren worden belegd gehouden in effecten,
en als dit laatste technisch uitvoerbaar
blijkt te zijn, hetgeen nader dient te worden
onderzochtbesparingen, die worden aan
gewend voor de aankoop of schuldaflossing
van een eigen huis. Besparingen, die voor
andere objecten dan de hierboven genoemde
dienen, zullen voorlopig niet gepremiëerd
worden. Voorts staan uitvoeringsmoeilijk
heden een differentiatie in de premie, in die
zin, dat de premie hoger is naarmate het in
komen lager is, in de weg.
De moeilijkheid is verder hoe te bereiken, dat
de premie alleen wordt aangewend voor
nieuwe besparingen. De regeringsnota zegt
hierover alleen, dat nog nagegaan zal wor
den in hoeverre het mogelijk is verschuivin
gen van besparingen van gewone spaar
rekeningen naar de gepremiëerde sector
tegen te gaan en te voorkomen, dat reeds
gepremiëerde besparingen opnieuw voor
premiëring in aanmerking worden gebracht.
Zoals wij hiervoor reeds schreven, geldt een
gepremiëerde spaarregeling alleen voor
meerderjarigen, omdat minderjarigen thans
reeds volgens de Jeugdspaarwet een spaar
rekening kunnen openen, waarover na ver
loop van tijd een premie wordt uitgekeerd.
Volgens deze wet is het echter mogelijk, dat
zij, die in militaire dienst zijn geweest, ook
na hun 21e jaar nog krachtens een jeugd
spaarovereenkomst sparen. Deze personen
Het onderwerp van de vorming van duurzaam persoonlijk bezit is ook voor de boerenleen
banken van groot belang. Bezitsvorming in de eerste plaats een taak voor de burgers zelf;
de overheid stimuleert slechts. Een belastingvrije premie van 20 °/o, echter alleen voor nieuwe
besparingen door meerderjarigen.
345