KRONIEK UIT EIGEN KRING De ontwikkeing maakt reorganisatie van de boekhoudingen der boerenleenbanken noodzake lijk. Intrede van de mechanische administratie. Overleg met de Centrale Bank, alvorens met leveranciers in contact te treden, is dringend noodzakelijk. Administratie/mechanisatie Zoals bij onze aangesloten banken algemeen bekend mag worden verondersteld, zijn in de statuten van de Centrale Bank in de artt. 16 en 17 de rechten en verplichtingen van de leden (aangesloten banken) geregeld. Art. 17 lid 2 sub 3 luiut als volgt: „De leden-verenigingen zijn (bovendien) verpicht zich te onderwerpen aan de con trole, door de Centrale Bank ingesteld, de boekhouding en de inwendige controle in te richten overeenkomstig door de Cen trale Bank gegeven voorschriften en de door de Centrale Bank gevraagde opgaven en inlichtingen tijdig te verstrekken." Dit houdt dus o.m. in, dat de Centrale Bank voorschriften geeft betreffende de inrichting van de boekhouding en de gehele administratie. Bij de oprichting van boerenleenbanken in de periode 1897 tot 1920 werd bij de banken een boekhouding ingevoerd, die behalve voor de gecombineerde aankoop- en handelsverenigin gen en de zuivelbanken, zonder meer uniform was en waarbij men zich zeer wel bevond. Tijdens de geleidelijke expansie van de aange sloten banken tot 1945 behoefde niet tot andere methoden te worden overgegaan. De stormachtige ontwikkeling als gevolg van de geldsanering en de daarmede gepaard gaande girale atwikkeling van de ingeleverde kapitalen, heeft voor tal van banken een reor ganisatie van de boekhouding noodzakelijk gemaakt. Het voortdurend toenemende giro- verkeer kon niet meer rendabel worden uitge voerd en de z.g. mechanische administratie deed haar intrede. Het ligt niet in het bestek van deze kroniek een uiteenzetting te geven van de problemen, die bij deze mechanisatie welke geleidelijk bij een hondertal banken is ingevoerd in het geding zijn. Wèl echter willen wij er op wijzen, dat art. 17 van de statuten van de Centrale Bank wezenlijke betekenis heeft als het er om gaat tot mechanisatie over te gaan. Bij vele kassiers, die deze methode nog niet kennen, bestaat misverstand omtrent de moge lijkheden, die mechanisatie biedt en/of mis verstand omtrent de personeelseisen, die bij reorganisatie van de administratie onder ogen moeten worden gezien. Uiteraard zijn vertegenwoordigers van ma chineleveranciers zeer actief daar, waar zij een ruim afzetgebied vermoeden. Aangezien de De ervaringen, die de inspectie in de periode, waarin de huidige mechanisatie zich heeft vol trokken, heeft opgedaan, kunnen slechts in het voordeel strekken van de banken, die thans tot mechanisatie wensen te besluiten. Ook de hierboven genoemde misverstanden kunnen dan worden opgehelderd, waardoor overijlde of verkeerde besluiten kunnen wor den voorkomen. Wij menen de besturen en kassiers van onze banken een goede dienst te bewijzen door op dit punt hun aandacht te vestigen. De berichtgeving in onze organisatie, de ser vice aan ciienten en de leiding, die het bestuur van de Centrale Bank moet geven, zijn mede afhankelijk van de orde, die onmisbaar is bij het goed functioneren van een groot apparaat. Deze orde dient met name in ue administratie te worden betracht, door vermijding van on doordachte wijzigingen in de boekhouding en het in stand houden van zoveel mogelijk uni formiteit. O O Centrale Bank de uniiormiteit in de admini stratie ook in de gemechaniseerde om voor de hand liggende redenen noodzakelijk acht, behoort overleg met de afdeling inspectie van de Centrale Bank plaats te vinden, alvorens men met een leverancier van machines in con tact treedt. 171

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1959 | | pagina 5