hen, van wie de pensioengrondslag hoger is dan 7000,bedraagt de premie 15 Het premiebedrag gaat echter nimmer de 87,50 te boven. De premiedifferentiatie is ingevoerd om degenen met een lager inkomen door een hogere premie een grotere stimulans tot sparen te geven. Nu is de hoogte van het inkomen niet alleen bepalend voor de spaarcapaciteit van de deelnemer; dit is ook afhankelijk van zijn burerlijke staat, zijn kinderaan tal, etc. Men heeft als scheidingslijn de pensi oengrondslag van 7000,genomen, omdat dit bedrag in de buurt van de zgn. „weistandsgrens" ligt. Het absolute maximum van het jaar lijkse spaarbedrag heeft men op 585, gesteld, opdat de premie van 15 van de groep van hoger gesalarieerden niet hoger zal zijn dan het premiebedrag van 25 voor de lager gesalarieerden. Voorts zijn de ingelegde spaargelden steeds vrij opneembaar De premie wordt evenwel uitsluitend be rekend over: a. gelden besteed aan de zo aanstonds te noemen bestedingsobjecten, b. spaargelden die ononderbroken, sinds het einde van het kalenderjaar waarin ze gestort zijn, 4 jaar en 6 maanden hebben uitgestaan. De premie wordt uitgekeerd, nadat is aan getoond, dat men aan de gestelde voorwaar den heeft voldaan. Er zijn verschillende betalingen (als b.v. levensverzekeringspremies) welke om tech nische redenen niet via de spaarbank be hoeven te lopen. Dan zijn er nog diverse bepalingen om trent pensionering, overlijden, ontslag en het op wachtgeld gesteld worden, welke meer van belang zijn voor het departement, dan voor de spaarbanken. Wel van belang is het besluit, dat in prin cipe alle spaarbanken zullen worden inge schakeld. Summier zijn de aangegeven erkende beste dingsobjecten de volgende: de financiering van de aankoop of een te bouwen huis de huwelijksuitzet van een ambtenaar verbetering van een woning premies van levensverzekeringen, e.d. stortingen in bouwspaarkassen kosten voor beroeps- of vakstudie aankoop van binnenlandse effecten. Uit de aard der zaak gelden ook hierbij nog verschillende beperkende en uitbreidende bepalingen, maar wij zullen die niet in den brede behandelen, daar het de taak van de overheid is te bezien of er recht op premie bestaat of niet. Hoewel deze gehele regeling vrij ingewikkeld lijkt, zijn wij er van overtuigd, dat de ad ministratie voor onze banken tamelijk een voudig zal zijn en wel omdat de meeste werk zaamheden op de departementen zullen ge schieden, terwijl de spaarbank slechts heeft bij te houden welke bedragen 4'/2 jaar heb ben uitgestaan en deze bedragen door te geven aan de bevoegde instanties. Een handleiding voor de administratieve gang van zaken bij onze spaarbanken ligt in con cept gereed. Het wachten is evenwel op de feitelijke goed keuring van de rijksregeling, hetgeen wellicht voor het einde van dit jaar zal geschieden. Inmiddels zijn een aantal regelingen van lagere overheidsorganen goedgekeurd, zodat gemeentebesturen eventueel een begin kun nen maken. 197

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1959 | | pagina 31