hen, van wie de pensioengrondslag hoger
is dan 7000,bedraagt de premie 15
Het premiebedrag gaat echter nimmer de
87,50 te boven.
De premiedifferentiatie is ingevoerd om
degenen met een lager inkomen door een
hogere premie een grotere stimulans tot
sparen te geven.
Nu is de hoogte van het inkomen niet
alleen bepalend voor de spaarcapaciteit
van de deelnemer; dit is ook afhankelijk
van zijn burerlijke staat, zijn kinderaan
tal, etc.
Men heeft als scheidingslijn de pensi
oengrondslag van 7000,genomen,
omdat dit bedrag in de buurt van de
zgn. „weistandsgrens" ligt.
Het absolute maximum van het jaar
lijkse spaarbedrag heeft men op 585,
gesteld, opdat de premie van 15 van
de groep van hoger gesalarieerden niet
hoger zal zijn dan het premiebedrag van
25 voor de lager gesalarieerden.
Voorts zijn de ingelegde spaargelden steeds
vrij opneembaar
De premie wordt evenwel uitsluitend be
rekend over:
a. gelden besteed aan de zo aanstonds te
noemen bestedingsobjecten,
b. spaargelden die ononderbroken, sinds
het einde van het kalenderjaar waarin
ze gestort zijn, 4 jaar en 6 maanden
hebben uitgestaan.
De premie wordt uitgekeerd, nadat is aan
getoond, dat men aan de gestelde voorwaar
den heeft voldaan.
Er zijn verschillende betalingen (als b.v.
levensverzekeringspremies) welke om tech
nische redenen niet via de spaarbank be
hoeven te lopen.
Dan zijn er nog diverse bepalingen om
trent pensionering, overlijden, ontslag en
het op wachtgeld gesteld worden, welke
meer van belang zijn voor het departement,
dan voor de spaarbanken.
Wel van belang is het besluit, dat in prin
cipe alle spaarbanken zullen worden inge
schakeld.
Summier zijn de aangegeven erkende beste
dingsobjecten de volgende:
de financiering van de aankoop of een te
bouwen huis
de huwelijksuitzet van een ambtenaar
verbetering van een woning
premies van levensverzekeringen, e.d.
stortingen in bouwspaarkassen
kosten voor beroeps- of vakstudie
aankoop van binnenlandse effecten.
Uit de aard der zaak gelden ook hierbij nog
verschillende beperkende en uitbreidende
bepalingen, maar wij zullen die niet in den
brede behandelen, daar het de taak van de
overheid is te bezien of er recht op premie
bestaat of niet.
Hoewel deze gehele regeling vrij ingewikkeld
lijkt, zijn wij er van overtuigd, dat de ad
ministratie voor onze banken tamelijk een
voudig zal zijn en wel omdat de meeste werk
zaamheden op de departementen zullen ge
schieden, terwijl de spaarbank slechts heeft
bij te houden welke bedragen 4'/2 jaar heb
ben uitgestaan en deze bedragen door te
geven aan de bevoegde instanties.
Een handleiding voor de administratieve gang
van zaken bij onze spaarbanken ligt in con
cept gereed.
Het wachten is evenwel op de feitelijke goed
keuring van de rijksregeling, hetgeen wellicht
voor het einde van dit jaar zal geschieden.
Inmiddels zijn een aantal regelingen van
lagere overheidsorganen goedgekeurd, zodat
gemeentebesturen eventueel een begin kun
nen maken.
197