MEDEDELINGEN lijkheid voor de cliënten om bij de Raiffeisen- kas hun financiële verrichtingen af te wikkelen, deze cliënten tot de kas worden getrokken. Doelmatig gestelde openstellingsuren zoveel mogelijk over dezelfde tijdstippen en over de dagen van de week verspreid, geven zeer gunstige resultaten. Ook de inrichtingvan de ontvangstplaats speelt een grote rol, wanneer het gaat om de uit breiding van de werkzaamheden van de Raiffeisenkas te bevorderen. Vergeten we niet dat het overgrote gedeelte van de cliënten er tegenwoordig prijs op stelt correct en zakelijk bediend te worden. Niet alleen de inrichting van de ontvangstplaats, doch ook de orde en netheid welke er moeten heersen zijn van belang. Ook de eenvoudige cliënt bespeurt spoedig of het een rommelige en slordige boel is, of dat er orde en netheid heerst. Voor het vertrouwen dat de cliënt in de Raiffeisenkas moet stellen, is deze rubriek vaak doorslaggevend. Het is dan ook zaak op bureau of tafel geen over bodige boeken of bescheiden te laten slingeren. Allerminst dient onder het hoofd „service verlening" de berichtgeving aan de cliënten vergeten te worden. Van binnenkomende bijschrijvingen dient ken nis gegeven aan de spaarders en er moet wor den op gewaakt dat deze zo spoedig mogelijk in het spaarboekje worden bijgeschreven. Samenvattend kan worden gezegd dat het van uitermate groot belang is de cliënten van de Raiffeisenkassen dat dienstbetoon te verlenen waarop zij aanspraak kunnen maken. Dit werkt stimulerend voor de ontwikkeling van de Raiffeisenkas, waarbij gesteld kan worden dat een beter ontwikkelde Raiffeisenkas wederom een betere service kan verlenen. Het is inderdaad een feit dat de kassier van een flink ontwikkelde Raiffeisenkas meer zorg aan de kas kan en moet besteden dan deze die slechts een klein gedeelte van de dag voor de Raiffeisenkas kan benutten. Verzonden circulaires Rubriek IV no. 3 van 15 april 1959: reisverkeer met het buitenland: opgave van thans geldende in- en uitvoerbeperkingen in het reizigersver keer ten aanzien van bankbiljetten. Advertentie bib. Stompwijk (sollicitanten voor de functie van kassier). Rubriek V no. 1 van 17 april 1959: oproep van de Vereniging „Effectenbescherming" aan de houders van 6% obligaties HACO. Rubriek VIII no. 2 van 6 april 1959: betalingen restitutie B.T.O./Z.L.T. Rubriek VIII no. 3 van 8 april 1959: betalingen restitutie B.T.O./Z.L.T. Advertenties: kassier bib. Emmen inzake woningruil en bib. Genemuiden (sollicitanten voor plaatsvervangend kassier). Rubriek VIII van 16 april 1959: verkoop vakantiebonnen voor de landbouw boekjaar 1959—1960 (aan aangesloten banken, die in het boekjaar 1958—1959 vakantiebonnen voor de landbouw hebben verkocht (met diverse bij lagen). Rubriek VIII van 16 april 1959: verkoop vakantiebonnen voor de landbouw boekjaar 1959—1960 (aan aangesloten banken, die in het boekjaar 1958—1959 geen vakantiebonnen voor de landbouw hebben verkocht (met aanvraag formulier). Rubriek VIII van 16 april 1959: terugzending niet-gebruikte vakantiebonnen boekjaar 1958— 1959 (aan de aangesloten banken, die vakantie bonnen van het boekjaar 1958—1959 in voor raad hebben). Rubriek X no. 11 van 9 april 1959: toezending programma en brochure G.B.I. Rubriek X no. 12 van 1 mei 1959: provisie E.N.C.K.; bijdragebeschikking suikerbieten- oogst 1957; opgave van de bij de bib. Utrecht ontvreemde spaarboekjes. 129

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1959 | | pagina 31