MAANDELIJKSE
MOMENTOPNAMEN
V oorbereiding voor de nieuwe oogst. De komende jaren zullen, wat het landbouw garantie-
beleid van de overheid aangaat, zeer belangrijk ivorden. Rekening te houden met de grote
lijnen voor de Euromarkt. Invoerheffingen en exportsubsidies enerzijds, toeslagstelsel ander
zijds. Welke weg zal de Europese commissie inslaan Nederland voelt niet voor uitersten.
Landbouwpolitiek wordt steeds meer internationaal. Er wordt niet alleen maar gepraat.
Voorbereiding
Weiden en akkers liggen kaal en verlaten te
wachten op langere dagen en sterkere zonne
stralen om in het komende jaar ruimschoots
voedsel voor mens en dier voort te brengen.
Iedere boer bereidt zich op nieuwe inspanning
voor en hoopt, dat het weer hem zal begun
stigen en dat zijn grond rijke vrucht zal dragen,
ook al beseft hij dat een goede oogst hem nog
geen goede inkomsten garandeert en dat soms
het tegendeel het geval is. Het is in onze
samenleving jammer genoeg zo gesteld, dat
overvloed problemen schept, die minstens zo
moeilijk zijn als die, welke met schaarste ver
bonden zijn. In ons land is de bezorgdheid over
de positie van de schatkist, waaruit enige hon
derden miljoenen guldens moeten worden ge
put om het landbouwgarantiebeleid te finan
cieren, aanzienlijk groter dan de voldoening
over een flinke melkproduktie. Er is als het
erop aankomt van voldoening in het geheel
geen sprake. Degene, die een goed middel
weet te verzinnen om de wassende melkstroom
te beteugelen, zal als een verdienstelijk man
aangemerkt worden.
Garanties
Hoewel de afzet van zuivelprodukten in het
komende seizoen zich beter laat aanzien dan
een jaar geleden, zit de schrik toch nog wat
in de benen van de overheid en het is te voor
zien, dat een nieuwe minister van Landbouw
met ernst de vraag zal hebben te onderzoeken
hoe hij het garantiebeleid moet inrichten om
te voorkomen dat de produktie van de diverse
voortbrengselen hem uit de hand loopt. Het
gaat hier natuurlijk in het bijzonder om de
melk. Het melkjaar 1957/58 leverde een tekort
op van 400 miljoen. Het jaar 1958/59 zette
in met betere prijzen. Het nieuwe stelsel (ge
deeld marktrisico) en de beperking der
garantie tot 5 miljard kg (vorig jaar 5.18 mil
jard), maatregelen, die in feite een verlaging
van de overheidsgarantie betekenen, zullen
mede tot vermindering van de lasten der over
heid leiden.
Welk stelsel?
De komende jaren zullen, wat het garantie
beleid aangaat, zeer belangrijk worden. Vooral
omdat het nu niet meer een uitsluitend Neder
landse aangelegenheid is. Voor het einde van
1959 zal de Europese commissie moeten komen
met een schema van een Europees landbouw
beleid en daarin zal zeker aandacht worden
geschonken aan garantieregelingen en wat
daarmede in verband staat. Verwacht moet
worden, dat de onderscheidene regeringen
zoetjes aan rekening gaan houden met de grote
lijnen, die er voor de landbouwpolitiek binnen
de Euromarkt getrokken zullen worden.
Twee uitersten
Er zal echter nog wel enige discussie plaats
hebben voordat men het over de beginselen
eens is. Onlangs heeft prof. Tinbergen in een
lezing, die hij voor de algemene vergadering
van het Koninklijk Nederlands Landbouw-
Comité hield, de vraag behandeld, welke vorm
van bescherming de voorkeur verdient. Hij
zeide daaromtrent (volgens een kort verslag
van zijn rede), dat er twee uiterste vormen van
landbouwbescherming bekend zijn. In de
eerste plaats kan prijsbeinvloedend worden
opgetreden door middel van invoerheffingen
30