MAANDELIJKSE MOMENTOPNAMEN V oorbereiding voor de nieuwe oogst. De komende jaren zullen, wat het landbouw garantie- beleid van de overheid aangaat, zeer belangrijk ivorden. Rekening te houden met de grote lijnen voor de Euromarkt. Invoerheffingen en exportsubsidies enerzijds, toeslagstelsel ander zijds. Welke weg zal de Europese commissie inslaan Nederland voelt niet voor uitersten. Landbouwpolitiek wordt steeds meer internationaal. Er wordt niet alleen maar gepraat. Voorbereiding Weiden en akkers liggen kaal en verlaten te wachten op langere dagen en sterkere zonne stralen om in het komende jaar ruimschoots voedsel voor mens en dier voort te brengen. Iedere boer bereidt zich op nieuwe inspanning voor en hoopt, dat het weer hem zal begun stigen en dat zijn grond rijke vrucht zal dragen, ook al beseft hij dat een goede oogst hem nog geen goede inkomsten garandeert en dat soms het tegendeel het geval is. Het is in onze samenleving jammer genoeg zo gesteld, dat overvloed problemen schept, die minstens zo moeilijk zijn als die, welke met schaarste ver bonden zijn. In ons land is de bezorgdheid over de positie van de schatkist, waaruit enige hon derden miljoenen guldens moeten worden ge put om het landbouwgarantiebeleid te finan cieren, aanzienlijk groter dan de voldoening over een flinke melkproduktie. Er is als het erop aankomt van voldoening in het geheel geen sprake. Degene, die een goed middel weet te verzinnen om de wassende melkstroom te beteugelen, zal als een verdienstelijk man aangemerkt worden. Garanties Hoewel de afzet van zuivelprodukten in het komende seizoen zich beter laat aanzien dan een jaar geleden, zit de schrik toch nog wat in de benen van de overheid en het is te voor zien, dat een nieuwe minister van Landbouw met ernst de vraag zal hebben te onderzoeken hoe hij het garantiebeleid moet inrichten om te voorkomen dat de produktie van de diverse voortbrengselen hem uit de hand loopt. Het gaat hier natuurlijk in het bijzonder om de melk. Het melkjaar 1957/58 leverde een tekort op van 400 miljoen. Het jaar 1958/59 zette in met betere prijzen. Het nieuwe stelsel (ge deeld marktrisico) en de beperking der garantie tot 5 miljard kg (vorig jaar 5.18 mil jard), maatregelen, die in feite een verlaging van de overheidsgarantie betekenen, zullen mede tot vermindering van de lasten der over heid leiden. Welk stelsel? De komende jaren zullen, wat het garantie beleid aangaat, zeer belangrijk worden. Vooral omdat het nu niet meer een uitsluitend Neder landse aangelegenheid is. Voor het einde van 1959 zal de Europese commissie moeten komen met een schema van een Europees landbouw beleid en daarin zal zeker aandacht worden geschonken aan garantieregelingen en wat daarmede in verband staat. Verwacht moet worden, dat de onderscheidene regeringen zoetjes aan rekening gaan houden met de grote lijnen, die er voor de landbouwpolitiek binnen de Euromarkt getrokken zullen worden. Twee uitersten Er zal echter nog wel enige discussie plaats hebben voordat men het over de beginselen eens is. Onlangs heeft prof. Tinbergen in een lezing, die hij voor de algemene vergadering van het Koninklijk Nederlands Landbouw- Comité hield, de vraag behandeld, welke vorm van bescherming de voorkeur verdient. Hij zeide daaromtrent (volgens een kort verslag van zijn rede), dat er twee uiterste vormen van landbouwbescherming bekend zijn. In de eerste plaats kan prijsbeinvloedend worden opgetreden door middel van invoerheffingen 30

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1959 | | pagina 8