De waarde van deze „mot.ivation research" wordt door handel en bedrijf erkend en men maakt er gebruik van bij het opstellen van belangrijke reclamecampagnes. Een bepaald onderzoek wees uit, dat heel wat mensen een zekere vrees hadden voor banken. Zij zijn bang, dat hun verzoek om een lening zal worden afgewezen, dat de bank zich al te zeer zal verdiepen in hun niet al te rooskleurige financiële omstandig heden en dat daarover afkeuring zal worden uitgesproken. De psychologen kwamen tot de conclusie, dat deze mensen in de bank onbewust een soort vader of moeder zien berispende, hen voortdurend in het oog houdende, slechts spaarzaam goedkeuring uitsprekende ouders. Met dat beeld in de gedachte werd een advertentie ontworpen met een man er in, die op de drempel van een bank staat en zegt: "Wat had ik er een hekel aan, die deur binnen te gaan!". Dan volgt verder de tekst met zijn verhaal, hoe hartelijk hij er werd ontvangen. Amstelveen passeert de 9 miljoen Het is al weer enkele weken geleden, dat wij het volgende bericht lazen in de Amstel- veense courant: ,,Een ongekende toevloed van nieuwe spaar ders in de eerste twee-en-een-halve maand van dit jaar heeft ertoe bijgedragen, dat het bedrag van de spaargelden bij de Coöp. Boerenleenbank-Raiffeisenbank te Amstel veen woensdagmorgen j.1. de 9 miljoen gul den overschreed." De bank heeft inderdaad een periode mee gemaakt van een ongekende aanwas in de spaargelden. Bij het bereiken van de 9 mil joen heerste er een feestelijke stemming op het kantoor. Het was mevr. C. M. Vesters- Zetz, die met haar storting de 9 miljoen rondmaakte. Het bestuur van de bank be sloot toen haar inlage te verdubbelen. Het bedrag van deze verdubbeling werd haar onder couvert overhandigd als een zeer wel kome surprise. 95 Hij maakt in elk geval een kans (Woudenberg)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1958 | | pagina 9