zij letterlijk uit de bomen werden geplukt. De bank heeft daarna enkele spaarders ge lukkig kunnen maken en bovendien een ver hoogd tempo in de stortingen geconstateerd. Jaarverslagen De laatste tijd ontvangen wij veel jaarver slagen van onze aangesloten banken. Het blijkt ons, dat er meer zorg aan wordt besteed om die verslagen naar inhoud en uiterlijk te verbeteren. Een enkele wenk moet ons nog van het hart en dat betreft de balans. Niet altijd heeft men een overzichtelijke balans opstelling. Bovendien is het raadzaam om in 2 kolommen naast elkaar de cijfers van het oude en het nieuwe jaar af te drukken. De lezer heeft daardoor gelegenheid voor ver gelijking. Voorts drukt men veelal de jaarrekening af. hetgeen de leden weinig inzicht verschaft. Men zou dit beter kunnen vervangen dooi de verlies- en winstrekening, die nog wel eens achterwege wordt gelaten. Reclame en psychologie In het blad „Economisch-Statistische Be richten" lazen wij een merkwaardig artikel getiteld „Exploitatie van het onderbewust zijn'. Het verhaalt van de Amerikaanse onderzoe kingen op psychologisch terrein, die tot doel hebben de drijfveren te leren kennen, welke de mensen leiden, als zij bij het kopen een keus maken. 94 Het laatste pamflet wordt uit de bomen gehaald (Woudenberg)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1958 | | pagina 8