Congres niet tegemoet had willen komen aan
zijn verlangen om een methode te scheppen,
waarbij die Hongaarse vluchtelingen, die na
de rampzalige gebeurtenissen in Hongarije
op erewoord in de Verenigde Staten werden
toegelaten, in de toekomst toestemming tot
blijvende vestiging zouden kunnen verkrij
gen.
Daarnaast achtte de president het een ern
stige omissie in de wetgeving van het Con
gres, dat geen gedragslijn werd vastgelegd
aangaande de toelating van hen, die in de
toekomst vervolging en verdrukking zouden
willen ontvluchten, d en slotte toonde de pre
sident zich er over teleurgesteld, dat het
Congres er niet toe had kunnen overgaan
de basis voor de immigratie-quota te wijzi
gen. De president had wat dit betreft het
Congres immers aanbevolen de quota aan
zienlijk te verhogen en te voorzien in de
mogelijkheid van het opnemen van onge
bruikte gedeelten van quota door die landen,
voor wie het geldende quotum in enig jaar
te laag zou blijken. Als men bedenkt, dat
jaarlijks ongeveer 60000 quotanummers on
gebruikt blijven door de omstandigheid, dat
het quotumstelsel niet gebaseerd is op de
reële behoefte van de zendende landen, is
het duidelijk, dat dit punt alleen reeds van
groot belang zou zijn geweest.
De wetswijziging van senator Kennedy
bracht echter toch een aantal verruimingen
van de immigratie met zich mede. Het zou
te ver voeren U een uiteenzetting trachten te
geven over alle wijzigingen, die in 15 secties
van de wet no. 2792 weergegeven staan. Het
belangrijkste punt voor ons is, dat het lang
gekoesterde verlangen, dat de ongebruikte
nummers van het extra quotum van de
"Refugee Relief Act" alsnog zouden kunnen
worden benut, in vervulling is gegaan.
Nederland wordt in deze wet met name ge
noemd en alsnog zullen 1600 personen, onder
dezelfde voorwaarden als vastgelegd in de
"Refugee Relief Act" van 1953, extra kunnen
emigreren. Dit betekent dat 1600 Neder
landers, die op 7 augustus 1953 in Nederland
gevestigd waren en die voldoen aan de om
schrijving van 't begrip vluchtelingen van de
„Refugee Relief Act" voor emigratie, boven
het Nederlandse quotum, in aanmerking
komen. Het betekent echter niet, dat hierbij
in alle opzichten eenzelfde procedure gevolgd
zal worden als destijds bij de uitvoering van
de „Refugee Relief Act" gold. Vooral de
genen, die emigratie naar de Verenigde
Staten overwegen, zou ik op een paar be
langrijke verschillen met de vroegere proce
dure willen wijzen. In de eerste plaats dit:
Voor deze extra mogelijkheid tot emigratie
komen alleen zij in aanmerking, die vóór
1 januari van dit jaar voor emigratie naar
de U.S.A. werden geregistreerd. Dat vindt
zijn reden hierin, dat voor emigratie onder
de „Refugee Relief Act" destijds duizenden
aanmeldingen meer werden ontvangen dan
het aantal personen, dat kon worden gevi
seerd. Nieuwe aanmeldingen bij de Neder
landse aanmeldingskantoren voor emigratie,
kunnen dus voor deze extra emigratiemoge
lijkheid niet worden gedaan. Eerst moeten
zij geholpen worden, wier dossiers reeds ge
vormd werden. Vervolgens zal de procedure
verlopen zoals onder het normale quotum.
Dat wil zeggen, dat niet meer benodigd is
een zogenaamde assurance, te weten een
garantieverklaring voor werk, huisvesting en
het niet ten laste komen van de publieke kas
zoals bij de „Refugee Relief Act", maar een
affadavit of support als onder het normale
quotum.
Een minder zware garantie dus, voor de
verkrijging waarvan echter, eveneens als
onder de „Refugee Relief Act", de Ameri
kaanse „Voluntary Agencies" blijven inge
schakeld. Indien het U dus niet gelukt zulk
een affadavit of support zelf te verkrijgen,
kunt U daarbij geholpen worden. Het is zeer
verheugend, dat de betreffende Amerikaanse
maatschappelijke organisaties, zoals de
„Church World Service", de „National
Catholic Welfare Conference", de „Inter
national Social Service" en de „United Hias
Service" zich opnieuw spontaan bereid heb
ben verklaard hun medewerking aan dit
1600-programma te verlenen. Ten slotte be
staat wat dit programma betreft nog dit
verschil met de „Refugee Relief Act", dat
deze emigratie niet aan een tijdslimiet ge
bonden is. De Amerikaanse consulaire auto
riteiten zullen dit programma successievelijk
gaan afwerken, gelijktijdig met het normale
quotum. Thans is het Amerikaanse Consu
laat-Generaal te Rotterdam doende de van
de emigratie onder de „Refugee Relief Act"
overgebleven dossiers na te gaan of de be
trokken aspirant-emigranten voor dit pro
gramma in aanmerking komen.
In dit verband is er nog wel een enkel
vraagpunt. De selectiecriteria onder dit pro-
284