Congres niet tegemoet had willen komen aan zijn verlangen om een methode te scheppen, waarbij die Hongaarse vluchtelingen, die na de rampzalige gebeurtenissen in Hongarije op erewoord in de Verenigde Staten werden toegelaten, in de toekomst toestemming tot blijvende vestiging zouden kunnen verkrij gen. Daarnaast achtte de president het een ern stige omissie in de wetgeving van het Con gres, dat geen gedragslijn werd vastgelegd aangaande de toelating van hen, die in de toekomst vervolging en verdrukking zouden willen ontvluchten, d en slotte toonde de pre sident zich er over teleurgesteld, dat het Congres er niet toe had kunnen overgaan de basis voor de immigratie-quota te wijzi gen. De president had wat dit betreft het Congres immers aanbevolen de quota aan zienlijk te verhogen en te voorzien in de mogelijkheid van het opnemen van onge bruikte gedeelten van quota door die landen, voor wie het geldende quotum in enig jaar te laag zou blijken. Als men bedenkt, dat jaarlijks ongeveer 60000 quotanummers on gebruikt blijven door de omstandigheid, dat het quotumstelsel niet gebaseerd is op de reële behoefte van de zendende landen, is het duidelijk, dat dit punt alleen reeds van groot belang zou zijn geweest. De wetswijziging van senator Kennedy bracht echter toch een aantal verruimingen van de immigratie met zich mede. Het zou te ver voeren U een uiteenzetting trachten te geven over alle wijzigingen, die in 15 secties van de wet no. 2792 weergegeven staan. Het belangrijkste punt voor ons is, dat het lang gekoesterde verlangen, dat de ongebruikte nummers van het extra quotum van de "Refugee Relief Act" alsnog zouden kunnen worden benut, in vervulling is gegaan. Nederland wordt in deze wet met name ge noemd en alsnog zullen 1600 personen, onder dezelfde voorwaarden als vastgelegd in de "Refugee Relief Act" van 1953, extra kunnen emigreren. Dit betekent dat 1600 Neder landers, die op 7 augustus 1953 in Nederland gevestigd waren en die voldoen aan de om schrijving van 't begrip vluchtelingen van de „Refugee Relief Act" voor emigratie, boven het Nederlandse quotum, in aanmerking komen. Het betekent echter niet, dat hierbij in alle opzichten eenzelfde procedure gevolgd zal worden als destijds bij de uitvoering van de „Refugee Relief Act" gold. Vooral de genen, die emigratie naar de Verenigde Staten overwegen, zou ik op een paar be langrijke verschillen met de vroegere proce dure willen wijzen. In de eerste plaats dit: Voor deze extra mogelijkheid tot emigratie komen alleen zij in aanmerking, die vóór 1 januari van dit jaar voor emigratie naar de U.S.A. werden geregistreerd. Dat vindt zijn reden hierin, dat voor emigratie onder de „Refugee Relief Act" destijds duizenden aanmeldingen meer werden ontvangen dan het aantal personen, dat kon worden gevi seerd. Nieuwe aanmeldingen bij de Neder landse aanmeldingskantoren voor emigratie, kunnen dus voor deze extra emigratiemoge lijkheid niet worden gedaan. Eerst moeten zij geholpen worden, wier dossiers reeds ge vormd werden. Vervolgens zal de procedure verlopen zoals onder het normale quotum. Dat wil zeggen, dat niet meer benodigd is een zogenaamde assurance, te weten een garantieverklaring voor werk, huisvesting en het niet ten laste komen van de publieke kas zoals bij de „Refugee Relief Act", maar een affadavit of support als onder het normale quotum. Een minder zware garantie dus, voor de verkrijging waarvan echter, eveneens als onder de „Refugee Relief Act", de Ameri kaanse „Voluntary Agencies" blijven inge schakeld. Indien het U dus niet gelukt zulk een affadavit of support zelf te verkrijgen, kunt U daarbij geholpen worden. Het is zeer verheugend, dat de betreffende Amerikaanse maatschappelijke organisaties, zoals de „Church World Service", de „National Catholic Welfare Conference", de „Inter national Social Service" en de „United Hias Service" zich opnieuw spontaan bereid heb ben verklaard hun medewerking aan dit 1600-programma te verlenen. Ten slotte be staat wat dit programma betreft nog dit verschil met de „Refugee Relief Act", dat deze emigratie niet aan een tijdslimiet ge bonden is. De Amerikaanse consulaire auto riteiten zullen dit programma successievelijk gaan afwerken, gelijktijdig met het normale quotum. Thans is het Amerikaanse Consu laat-Generaal te Rotterdam doende de van de emigratie onder de „Refugee Relief Act" overgebleven dossiers na te gaan of de be trokken aspirant-emigranten voor dit pro gramma in aanmerking komen. In dit verband is er nog wel een enkel vraagpunt. De selectiecriteria onder dit pro- 284

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1957 | | pagina 22