letlere kassier weet toch, dat Het komt nog wel eens voor, dat door een bij ons aangesloten bank een creditslip ont vangen wordt, welke b.v. bestemd is voor een rekeninghouder van een bank geves tigd in dezelfde plaats welke bij de Cen trale Bank te Eindhoven is aangesloten. Sommige kassiers zenden dan de slip naar de Centrale Bank te Utrecht retour, waarna de tegoedschrijving via de Centrale Bank te Eindhoven ten slotte bij de bij haar aange sloten bank arriveert. Deze gang van zaken bevordert o.i. niet een snelle berichtgeving. De meeste kassiers lossen een dergelijk pro bleem doelmatiger op, met name door de andere bank telefonisch met de kreditering in kennis te stellen en de kassier te vragen het bedrag in contanten op te nemen. Op deze wijze gaat er geen dag verloren. Het verdientwel aanbeveling de opdrachtgevende bank in kennis te stellen met de juiste naam en adres van de begunstigde bank, teneinde in de toekomst vergissingen te voorkomen. In aanmerking moet worden genomen, dat met terugzending van de slip via twee cen trale banken minstens 4 dagen gemoeid zijn. Wanneer er een zondag tussen valt, duurt het nog langer. Men kan natuurlijk ook de cliënt van de andere bank mededelen, dat er een kredi tering voor hem is binnengekomen en vragen of hij het bedrag in contanten wenst op te nemen of overschrijving via Eindhoven ver kiest naar zijn eigen bank. Ook in dit geval wordt de cliënt van de andere bank zo snel mogelijk in kennis ge steld met de overschrijving, waardoor hij in staat is over het bedrag onmiddellijk te be schikken. Verwijzende naar circulaire no. 19 rubriek administratie dd. 21 november 1957, hande lende over het verzenden van ter incasso ge nomen cheques, vestigen wij de aandacht er op, dat aangenomen kan worden, dat van op maandag verzonden cheques aan de onder 2, 3, 4 en 5 in genoemde circulaire genoemde banken, donderdag de kreditnota van de Centrale Bank mag worden verwacht. Betreft het een bijkantoor van commerciële banken, als bedoeld onder groep 1, dan zal de kreditnota in het algemeen een dag later verschijnen. Indien dus geen afrekening binnen 3 c.q. 4 dagen plaats vindt, zal de bank, welke de cheque heeft verzonden, bij de bank, naar welke de cheque werd verzonden, moeten informeren naar de oorzaak hiervan. Het komt in ons land in tegenstelling met bv. Engeland, Amerika en Canada name lijk niet sporadisch voor, dat de rekening van de cliënt, welke een cheque moet betalen, geen voldoende saldo aanwijst. Formulier 069, waarvan de aanhef moet luiden „In opdracht en voor rekening van de C.C.R.Bvraagt uitdrukke lijk om bij eventuele non-betaling de boeren leenbank, welke de cheque heeft verzonden, telefonisch hiermede in kennis te stellen. Dit wordt wel eens achterwege gelaten om dat de commerciële bank de hoop koestert, dat zijn cliënt de volgende dag of later wel voldoende saldo zal hebben. Het is zelfs voorgekomen, dat een cheque eerst betaald werd nadat hij 8 maal was aangeboden. Nog niet zo lang geleden ontvingen wij een klacht van een bij ons aangesloten bank, dat een bijkantoor van een commerciële bank eerst na 3 weken voor kreditering zorgde. In verband met het bovenstaande verzoeken wij onze aangesloten banken ons in kennis te stellen met belangrijke afwijkingen, onder vermelding van de naam van de commer ciële bank, het nummer van de cheque, als- ook de naam van de houder en de trekker van de cheque. Ten aanzien van cheques, getrokken op commerciële banken in Rotterdam en in Den Haag, waarvan zoals in de reeds ge noemde circulaire is vermeld inzending resp. aan de heren R. Mees en Zoonen te Rotterdam en de Twentsche Bank N.V. te Den Haag kan geschieden, mag aangenomen worden, dat bij eventuele non-betaling in ieder geval telefonisch bericht zal worden ontvangen, wanneer dit ten minste wordt verzocht. 280

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1957 | | pagina 18