het bedrijf betreffen en na een rondwande ling van ruim anderhalf uur komt men als regel tot de conclusie: dit gebouw is een goede stap voorwaarts geweest en van een regelrecht belang voor de plaatselijke bank. Het ligt voor de hand, dat de eerste gelegen heid voor een bezoek werd gegeven aan de banken, die het verste verwijderd zijn, zodat uit Zeeland, Groningen en Friesland reeds verschillende groepen in Utrecht zijn ge weest. Wij drukken hierbij een paar foto's af van het bezoek van de ring Walcheren. Dat de boerenleenbanken alle zorg dienen te besteden aan een goede verstandhouding met verschillende bevolkingsgroepen en instel lingen, is voor ieder begrijpelijk. (De hand boeken, die zich bezig houden met de „public relations", geven hiervoor meer gewichtig klinkende definities). We zullen liever een zeer eenvoudig prak tijk-voorbeeld nemen om de theorie te ver duidelijken. Tal van banken hebben een systeem voor het schoolsparen, dat als regel wel bevredigend verloopt. Bijna altijd is dat voor een groot deel te danken aan de mede werking van het onderwijzend personeel, dat terecht een grote paedagogische waarde aan het sparen toekent. Toch is het niet juist om die medewerking als vanzelfsprekend te aanvaarden. Het onderwijzend personeel heeft recht op waardering van de zijde der bank, hetgeen op verschillende manieren ge toond kan worden. Indien men zich hiervan bewust is, zal de juiste manier ongetwijfeld gevonden kunnen worden. Voorlichting is één van die manieren en het is in dit ver band duidelijk, waarom de Rijkspostspaar bank aan alle scholen het blad „Spaarcom- mentaar" zendt en ook op andere wijze „goodwill" weet te scheppen. De ring Walcheren wordt ontvangen in de nieuwe kantine van de Centrale Bank Public relations 231

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1957 | | pagina 13