drievoudige garanties: voor werk, huisvesting en financiën aan onze emigranten te verschaf fen. Hun prestaties mogen hier in het bijzonder worden genoemd. De Church World Service, hier te lande vertegenwoordigd door de Stich ting Oecumenische hulp aan Kerken en Vluch telingen, verzorgde de plaatsting van bijna 3.000 families. De Nationale Gatholic Welfare Conference, hier te lande vertegenwoordigd door de Katholieke Centrale Emigratie Stich ting, nam de plaatsing van 1400 families op zich. De borgstellingen voor ongeveer 600 ge zinnen werden verzorgd door de Netherlands Pioneer and Historical Foundation, welke orga nisatie samenwerkte met de Nederlandse Emi- gratiedienst en de emigratie-attaché bij de Nederlandse Ambassade in Washington. De International Social Service plaatste het ge zien zijn opzet en omvang respectabele getal van 150 gezinnen. De Hebrew Immigrant Aid Society en de Calvinist Resettlement Service namen kleine aantallen voor hun rekening. Uit de opsomming van de instanties en organi saties, die bij de uitvoering van deze wet be trokken waren, blijkt, dat deze emigratie langs geheel andere lijnen verliep dan dit bij emigratie gewoonlijk, zoals b.v. naar Canada of Australië, het geval is. Dit geldt niet alleen voor dit bij zondere Amerikaanse emigratieprogramma, maar eveneens voor de normale jaarlijkse quotum-emigratie naar de Verenigde Staten. Ook nog na I september van het afgelopen jaar, toen de aanmelding voor het bijzondere pro gramma gesloten werd, kwamen honderden aanmeldingen per week, alle voor emigratie naar de Verenigde Staten, bij de emigratie kantoren binnen. Begrijpelijkerwijze heeft het uiteindelijke succes van zovele Nederlanders om een visum voor de Verenigde Staten te bemachtigen, vele anderen aangemoedigd om alsnog te proberen een zelfde succes te behalen. Het is daarom noodzakelijk, dat omtrent de kansen tot toelating nu, geen misverstand bestaat. Eén zaak is hier buiten twijfel: het speciale programma van de Refugee Relief Act is op 31 december 1956 definitief afgesloten. Tussen 1 januari en 1 mei van dit jaar zal het vertrek van nog bijna 8.000 emigranten plaats vinden. Het visum is enige maanden geldig, zodat dit een normale zaak is. Door zich nu aan te melden, kan men niet meer voor selectie onder de Refugee Relief Act in aanmerking komen. Men wordt geregistreerd onder het normale, aan Nederland toegestane jaarlijkse quotum. Dit quotum bedraagt ongeveer 3.100 personen per jaar. Een gering aantal dus en de belangstelling hiervoor is vele malen groter. In het algemeen geldt bij de behandeling van deze aanvragen de stelregel: wie het eerst komt, hef eerst maalt. Vandaar, dat men zijn beurt iedere aanvrager krijgt een nummer moet afwachten. Dat wachten kan lang zijn; er be staat nu reeds een lange wachtlijst. Toch zijn er gevallen mogelijk, waarbij die wachttijd aan zienlijk korter kan zijn. Het zou te ver voeren daarover thans meer te vertellen. Als men op dit tijdstip emigratie naar de Ver enigde Staten overweegt, doet men er verstan dig aan zijn zaak te bespreken op een der erkende aanmeldingskantoren voor de emigratie. Dit zijn de emigratie-afdelingen van de gewestelijke ar beidsbureaus en de kantoren van de Christe lijke, Katholieke en Algemene emigratiestich tingen. Voor hen, die in het voormalige Nederlands- Indië geboren zijn, zijn de toelatingsmogelijk- hden onder het normale quotum helaas zeer beperkt. De reden hiervan is, dat het quotum stelsel van de huidige immigratiewetgeving van Amerika gebaseerd is op het land van geboorte. Het quotum voor Indonesië bedraagt slechts 100 personen per jaar. De huidige, weer nor male situatie, is dus aanzienlijk ongunstiger dan onder het thans afgelopen, speciale emigratie programma. Hieronder immers namen de ge- repatriëerden uit Indonesië een bevoorrechte plaats in. Men mag er dankbaar voor zijn, dat van de bijna 16.000 onder het bijzondere pro gramma geselecteerden, ongeveer 25 gerepa- triëerden was. Hierdoor nam de uitvoering van de Refugee Relief Act binnen het emi- gratiebestel een unieke plaats in. De mogelijkheden van vandaag tot emigratie naar de Verenigde Staten zijn dus maar weer beperkt en men goet er goed aan dit tijdig te bedenken. Het is inderdaad te betreuren, dat men het thans slechts weer moet doen met het normale quotum, maar ook in Amerika is men niet onverdeeld gelukkig met de immigratie bepalingen van dit ogenblik. De discussie over mogelijke wijzigingen van deze wetgeving kreeg in 1956 een bijzonder reliëf door de gebeurte nissen, die in Hongarije plaats grepen. Amerika ging immers vóór bij de hulpverlening aan de Hongaarse vluchtelingen. Hun toelating tot de Verenigde Staten was en is hiervan een belang rijk onderdeel. Het Hongaarse vluchtelingen probleem werd de directe aanleiding tot voor stellen van wijziging der immigratiewetgeving, die bij het Amerikaanse Congres aanhangig werden gemaakt. In deze voorstellen zitten ele- 73

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1957 | | pagina 27