^Jedere kassier weet tochdat erenigingsnieuws hij erop moet toezien, dat alle bij de grossen en andere akten behorende stukken aanwezig zijn en dat hij op overzichtelijke wijze aantekening houdt van eventueel voor verhoging afgegeven polissen. Sommige kassiers leggen indien een polis wordt opgevraagd b.v. ter verhoging van het verzekerde bedrag in de grosse een briefje, waarop het een en ander vermeld staat over dit stuk. Het is duidelijk, dat indien de kassier eens wil nagaan welke stukken ontbreken, hij alle gros sen moet doorsnuffelen naar die gelijke briefjes. Dit is een tijdrovende bezigheid en men vraagt zich af of de kassier daartoe ooit wel eens zal komen gezien zijn doorgaans drukke werkzaam heden. Daarom verdient het aanbeveling een gemakkelijker methode te volgen met name door bij opvraging van polissen daarvan een aan tekening te maken op een vel ruitjespapier, dan wel in een schrift. De aantekening bestaat uit het vermelden van de datum van opvraging, de naam van de hypothecaire schuldenaar, de assurantiemaatschappij en het polisnummer. Ook vermelding van het folionummer verdient aanbeveling. Verder wordt wat ruimte opengelaten voor het noteren van eventuele bijzonderheden, zoals de datum, waarop herinnerd wordt aan het terug bezorgen van de polis, het antwoord van de cliënt, enz. Op deze wijze wordt meestal voor komen, dat de bank aan het lijntje gehouden wordt. Wanneer de polis wordt teruggebracht, wordt een kruis gehaald door het voor de cliënt gereserveerde vak. Met betrekking tot nieuwe grossen kan een soortgelijke methode worden gevolgd. Wanneer alle stukken binnen zijn, vindt eveneens door haling plaats, zodat met één oogopslag kan worden geconstateerd welke dossiers niet com pleet zijn. Wekelijks worden de openstaande notities door gelopen en zo nodig wordt de telefoon ter hand genomen. Deze methode was en zal nu nog wel in gebruik zijn bij een van onze grootse banken. Zij voldeed uitstekend, terwijl het aantal ontbrekende be scheiden opvallend gering was mede door de zorg, die er aan besteed wordt. Daarbij moeten wij echter aantekenen, dat de toenmalige kassier de goede gewoonte had ieder binnenkomend stuk onmiddellijk aan te tekenen en op te ber gen in het dossier. Andere kassiers vinden het gemakkelijk om voor iedere nieuwe hypotheek en opgevraagde polis een afzonderlijk kaartje aan te leggen. Op dit kaartje zijn alle benodigde stukken vermeld. Bij ontvangst van b.v. een assurantieverklaring wordt achter het woord „assurantieverklaring een tekentje geplaatst. Indien alle benodigde stukken zijn ontvangen, wordt het kaartje verwijderd. Ook met deze methode verkrijgt men een over zichtelijk geheel, terwijl het aantal nog niet af gewerkte kaartjes omgekeerd evenredig zal zijn met de activiteit van de notaris. De Coöperatieve Boerenleenbank te Oene mocht op 28 januari haar gouden jubileum vieren. Dit geschiedde des middags met een door het be stuur gehouden receptie in het hotel Post te Oene. De heer D. Roelofs, secretaris van het bestuur, had bij deze gelegenheid reeds 38 jaar zitting in dit college, terwijl de heer G. Riphagen ge durende 28 jaar deel van het bestuur der bank uitmaakte. Vanzelfsprekend werd aan deze feiten aandacht geschonken. Door de Coöperatieve Boerenleenbank te Zeve- naar werd een nieuw bankgebouw in gebruik genomen, voor welk, voor de bank zo belang rijke feit, grote belangstelling bestond. Na sinds 1920 kassier geweest te zijn van de Coöperatieve Boerenleenbank te Finsterwolde, werd deze functie door de heer A. Buurma per 1 januari neergelegd. Bij de Coöperatieve Boerenleenbank te Uithoorn werd eveneens afscheid genomen en wel door de heer M. B. C. van Egmond, die de bank ge durende meer dan 25 jaar als kassier had gediend. 44

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1957 | | pagina 22