-+migratiemededelingen De zittingen vinden plaats van 10 tot 1 uur in liet Oranjehotel, Stationsstraat 4, Leeuwarden Verzonden circulaires No. 12 van rubriek I dd. 4 september 1956: ver hoging van de debetrente Centrale Bank voor de aangesloten banken met tot 33/r No. IS van rubriek I dd. 19 september 1956: rentetarieven boerenleenbanken. No. 14 van rubriek I dd. 21 september 1950: wijziging dispensatieregeling. No. 15 van rubriek I dd. 28 september 1956: berekening grens A opnemen onder „overige uitzettingen". No. 1 van rubriek VII dd. 21 september 1956: bestellen bankgiroslips. No. 15 van rubriek VIII dd. 26 september 1956: restitutie heffingen Landbouwschap. No. 15 van rubriek X dd. 26 september 1956: wijziging Kramerverklaring. Coöperatiedag Het Instituut voor Landbouwcoöperatie in Gelderland en Overijsel verzoekt ons op te nemen, dat zij op maandag 22 oktober 1956 haar eerste coöperatiedag belegt des namiddags om 2.15 uur in de Stadsschouwburg te Deventer. Punt 3 van het programma vermeldt een forum, bestaande uit vooraanstaande coöperatie- en landbouwdeskundigen, dat een bespreking zal wijden aan het onderwerp: „De economische mogelijkheden van de coöperatie in de toe komst". Kerkelijke aanpassing in de emigratielanden Om een duidelijk beeld van dit niet eenvoudige vraagstuk te krijgen moet aan twee voorwaar den worden voldaan: le. moet men enigermate de historische ont wikkeling kennen en 2e. verstaan de gang van zaken sinds in 1947 emigratie inzette in een groter omvang dan voorheen. Immers, de kerkelijke aanpassing is niet een onderwerp, waar men een louter academische discussie over kan uitlokken, doch een stuk realiteit. Een werkelijkheid, die wel terdege in het brandpunt der belangstelling staat, waar verschil van mening over heerst in het protes tantse kamp en dus uiteraard een soms meer of minder levendig gesprek over aan de gang is. Dit geeft het onderwerp kleur en levendigheid, doch vraagt tevens een voorzichtige aanpak. Het is al direct duidelijk, dat de verhoudingen van de R.K.-emigranten enerzijds en die der protestantse anderzijds niet dezelfde zijn. Voor onze R.K. landgenoten is in al de emi gratielanden, waarheen Nederlanders vertrek ken, een kerk aanwezig, waarin de eredienst analoog is met die in het vaderland, zij het dat bij de prediking en het onderricht taal en traditie afwijken. Doch de inrichting en rege ring der kerk, de celebrering van de missen en zelfs de kerkzang zijn in hoofdzaak gelijk. De internationale status der R.K.-kerk opent als het ware vanzelf de poort voor al de gelovigen, die aansluiting zoeken bij hun kerk, zodra deze een der oceanen zijn overgestoken. Dat ook daar de Nederlandse afkomst, de Nederlandse inslag en belijning en het eigen milieu niet zonder betekenis zijn, blijkt wel uit de door het Episcopaat genomen beslissingen, om in deze landen Nederlandse geestelijken te detacheren, die bij de nazorg en het te leggen contact met de R.K.-kerk in die landen, als ver bindingsschakels optreden. Zodra men het protestantse gebied betreedt, wordt het oog geboeid door een variatie, die zonder een geestelijke geelfilter, bedenkelijk een chaotische indruk oplevert. In het in 1945 verschenen Handboek der Kerk geschiedenis van de professoren Bakhuizen van den Brink en Lindeboom wordt gezegd: „In de Verenigde Staten van Amerika behoren de 20 miljoen Katholieken tot één kerk, de 70 miljoen Protestanten tot ruim 200 denomi naties, die voor tweederden secten zijn. Deels zijn deze denominaties op haar zelfstandigheid uit, deels werken zij in de praktijk broederlijk samen. Bovendien openbaarden zich stromingen tot vereniging". Nu, tien jaar later, ligt het niet anders en is in de andere Engels sprekende landen de toestand navenant dezelfde. In het kleine Nieuw-Zeeland klein uit oog punt van de omvang der bevolking bestaan tenminste 25 principal religious professions, zodat het kerkelijk patroon in Nederland zeker geen uitzondering op de rest van de wereld vormt. 283

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1956 | | pagina 29