-+migratiemededelingen
De zittingen vinden plaats van 10 tot 1 uur in
liet Oranjehotel, Stationsstraat 4, Leeuwarden
Verzonden circulaires
No. 12 van rubriek I dd. 4 september 1956: ver
hoging van de debetrente Centrale Bank voor
de aangesloten banken met tot 33/r
No. IS van rubriek I dd. 19 september 1956:
rentetarieven boerenleenbanken.
No. 14 van rubriek I dd. 21 september 1950:
wijziging dispensatieregeling.
No. 15 van rubriek I dd. 28 september 1956:
berekening grens A opnemen onder „overige
uitzettingen".
No. 1 van rubriek VII dd. 21 september 1956:
bestellen bankgiroslips.
No. 15 van rubriek VIII dd. 26 september 1956:
restitutie heffingen Landbouwschap.
No. 15 van rubriek X dd. 26 september 1956:
wijziging Kramerverklaring.
Coöperatiedag
Het Instituut voor Landbouwcoöperatie in
Gelderland en Overijsel verzoekt ons op te
nemen, dat zij op maandag 22 oktober 1956
haar eerste coöperatiedag belegt des namiddags
om 2.15 uur in de Stadsschouwburg te Deventer.
Punt 3 van het programma vermeldt een forum,
bestaande uit vooraanstaande coöperatie- en
landbouwdeskundigen, dat een bespreking zal
wijden aan het onderwerp: „De economische
mogelijkheden van de coöperatie in de toe
komst".
Kerkelijke aanpassing in de emigratielanden
Om een duidelijk beeld van dit niet eenvoudige
vraagstuk te krijgen moet aan twee voorwaar
den worden voldaan:
le. moet men enigermate de historische ont
wikkeling kennen en
2e. verstaan de gang van zaken sinds in 1947
emigratie inzette in een groter omvang dan
voorheen.
Immers, de kerkelijke aanpassing is niet een
onderwerp, waar men een louter academische
discussie over kan uitlokken, doch een stuk
realiteit. Een werkelijkheid, die wel terdege in
het brandpunt der belangstelling staat, waar
verschil van mening over heerst in het protes
tantse kamp en dus uiteraard een soms meer of
minder levendig gesprek over aan de gang is.
Dit geeft het onderwerp kleur en levendigheid,
doch vraagt tevens een voorzichtige aanpak.
Het is al direct duidelijk, dat de verhoudingen
van de R.K.-emigranten enerzijds en die der
protestantse anderzijds niet dezelfde zijn.
Voor onze R.K. landgenoten is in al de emi
gratielanden, waarheen Nederlanders vertrek
ken, een kerk aanwezig, waarin de eredienst
analoog is met die in het vaderland, zij het dat
bij de prediking en het onderricht taal en
traditie afwijken. Doch de inrichting en rege
ring der kerk, de celebrering van de missen en
zelfs de kerkzang zijn in hoofdzaak gelijk. De
internationale status der R.K.-kerk opent als het
ware vanzelf de poort voor al de gelovigen, die
aansluiting zoeken bij hun kerk, zodra deze een
der oceanen zijn overgestoken.
Dat ook daar de Nederlandse afkomst, de
Nederlandse inslag en belijning en het eigen
milieu niet zonder betekenis zijn, blijkt wel uit
de door het Episcopaat genomen beslissingen,
om in deze landen Nederlandse geestelijken te
detacheren, die bij de nazorg en het te leggen
contact met de R.K.-kerk in die landen, als ver
bindingsschakels optreden.
Zodra men het protestantse gebied betreedt,
wordt het oog geboeid door een variatie, die
zonder een geestelijke geelfilter, bedenkelijk een
chaotische indruk oplevert.
In het in 1945 verschenen Handboek der Kerk
geschiedenis van de professoren Bakhuizen van
den Brink en Lindeboom wordt gezegd:
„In de Verenigde Staten van Amerika behoren
de 20 miljoen Katholieken tot één kerk, de
70 miljoen Protestanten tot ruim 200 denomi
naties, die voor tweederden secten zijn. Deels
zijn deze denominaties op haar zelfstandigheid
uit, deels werken zij in de praktijk broederlijk
samen. Bovendien openbaarden zich stromingen
tot vereniging".
Nu, tien jaar later, ligt het niet anders en is in
de andere Engels sprekende landen de toestand
navenant dezelfde.
In het kleine Nieuw-Zeeland klein uit oog
punt van de omvang der bevolking bestaan
tenminste 25 principal religious professions,
zodat het kerkelijk patroon in Nederland zeker
geen uitzondering op de rest van de wereld
vormt.
283