it de praktijk
kredieten of van kredieten, die een bepaalde
omvang te boven gaan;
d. het verbod of de beperking van het ver
richten van bepaalde soorten of vormen van
beleggingen of van beleggingen, die een
bepaalde omvang overtreffen.
Hetgeen de richtlijnen kunnen inhouden is
praktisch gelijk aan de materie, welke de alge
mene voorschriften krachtens de huidige wet
kunnen bestrijken.
Rest ons ten aanzien van het bedrijfseconomische
toezicht nog te vermelden, dat de mogelijkheid
blijft bestaan, dat De Nederlandsche Bank dit
toezicht delegeert aan een bepaald orgaan, als
hoedanig met betrekking tot het toezicht op de
boerenleenbanken de Centrale Bank thans is
aangewezen.
Andere wijzigingen
Voor zover voor onze organisatie van belang
vermelden wij voorts nog twee punten, waar
voor wijzigingen in de bestaande wet worden
voorgesteld.
De definitie van landbouwkredietbanken is zo
danig gewijzigd, dat hieronder ook de boeren
leenbanken-handelsverenigingen, voor zover zij
althans in belangrijke mate hun bedrijf maken
van het aannemen van gelden in deposito of in
rekening-courant en van het verlenen van land
bouwkrediet, worden begrepen. Volgens de be
staande definitie moet de instelling zich geheel
of in hoofdzaak toeleggen op het verlenen van
landbouwkrediet, wil zij onder de definitie val
len. Deze omschrijving bleek in sommige ge
vallen te eng te zijn, aldus de memorie van
toelichting.
Ten slotte wordt voorgesteld de bepaling te
schrappen, krachtens welke een bank verplicht
kan worden aangesloten te zijn bij of zich onder
toezicht te stellen van een door de minister van
Financiën aan te wijzen organisatie. (Een niet
bij een Centrale Bank aangesloten boerenleen
bank zou ingevolge de huidige wet dus verplicht
kunnen worden tot aansluiting bij of onder
toezichtstelling van die centrale instelling). Wij
achten het een verbetering, dat deze mogelijk
heid zal vervallen. Organisatiedwang is niet in
overeenstemming met de sfeer van vrijwillige
samenwerking in het landbouwkredietwezen.
Opgedrongen gezelschap is overigens nooit
prettig.
Wel wordt er in dit verband in de memorie
van toelichting op gewezen, dat het bedrijfs
economische toezicht op bepaalde groepen van
geregistreerde kredietinstellingen geheel of ge
deeltelijk kan worden gedelegeerd.
Wij menen hiermede de voor onze organisatie
belangrijkste wijzigingsvoorstellen in de be
staande Wet Toezicht Credietwezen te hebben
aangeroerd. Onze indruk is, dat de wijzigingen
een soepele toepassing van de wet zullen kun
nen bevorderen.
Spaarziekte woekert voort Sparen is tot nog toe
een deugd geweest.
Een begrip, dat ondanks alles verankerd is ge
bleven is onze Hollandse volksaard. Maar als
we niet oppassen, zal diezelfde deugd zodanig
geëxploiteerd worden, dat het een ondeugd
gaat worden. De spaarziekte dreigt ons te over
weldigen.
Wat is er dan aan de hand De psychologen
van de verkoop hebben zich op het idee „spa
ren" geworpen. Volgens een vast recept gaan
ze de mensen vertellen, dat er op huishoude
lijke uitgaven ongelooflijk bespaard kan wor
den. Er moet eerst wel gekocht worden, maar
dan begint het, want dan komen de spaar
punten, spaarkaarten, spaarobligaties, spaar-
brieven, etc. Sparen, sparen. sparen. Maar
eerst kopen en uitgeven. En daarmee alle in
uitzicht gestelde besparingen zeil betalen.
Regelmatig worden nieuwe methoden gelan
ceerd en in één week kwamen onlangsg een
zeepfabriek plus een grote kruidenierscombi
natie op de spaarmarkt.
De zeepfabriek deed het heel simpel met pun
ten, zegels en een spaarkaart, waarvoor de
zeepgebruikers dan linnengoed kunnen ver
werven.
De kruidenierscombinatie verkoopt coupons „bij
de boodschappen" en belooft een „reuze-rente".
Ja, ze spreken zelfs over 25 tot 100 rente.
Daar kan natuurlijk geen spaarbank tegen op.
De moeilijkheid is echter, dat de klant en
dat is bijna altijd de huisvrouw het onder
scheidingsvermogen mist in die dingen. Ze
lezen en horen over sparen en dat keurt iedere
huisvrouw natuurlijk direct goed. Het is daar-
71