Een andere causerie van de heer Van Greve-
stein ging over het onderwerp:
Internationale samenwerking op het terrein
der emigratie
Migratie is niet alleen een probleem van onze
dagen en evenmin slechts een probleem van ons
eigen land. De spanningen in bepaalde groepen
der bevolkingen door het ontbreken van vol
doende bestaansmogelijkheid, hebben ook in
vroegere dagen tot grote landverhuizingen ge
leid. Niet alleen economische motieven waren
daarvoor de drijfveren. Religieuze en politieke
factoren speelden eveneens daarbij hun rol. Zo
kregen nieuwe continenten hun aanschijn van
vandaag. De toenemende bevolkingsdruk in
Europa en elders was later één der aanleidingen
tot de vernietigende wereldoorlog, die ons nog
zo vers in het geheugen ligt.
Na de oorlog 4045 gaf Europa naar zijn
bevolking gezien een verwarder, beangstigender
beeld dan ooit.
Tallozen waren van huis en haard verdreven en
wachtten tevergeefs op de mogelijkheid van
terugkeer naar hun vaderland. In landen waar
het bevolkingsvraagstuk reeds nijpte, werd deze
druk verscherpt door de door de oorlog ver
veelvoudigde, economische nood.
Ik wil hier niet trachten een schets te geven van
de problemen, waarvoor Europa zich in dit op
zicht gesteld zag. Ik wil ze slechts noemen om
niet te doen vergeten, tegen welke achtergrond
de internationale samenwerking op migratie-
gebied tot stand kwam.
Internationaal vervoersoverleg
Was in de onmiddellijke na-oorlogse jaren het
vluchtelingenprobleem het nijpendst, sinds 1949
nam de vrijwillige emigratie uit Europa zodanig
toe, dat het gewenst was hierover ook in inter
nationaal verband overleg te plegen. De situatie
was immers in die jaren zó, dat onvoldoende
vervoersaccommodatie aanwezig was om de
aantallen personen, die naar overzeese gebieden
wilden emigreren, te kunnen vervoeren. Aan dit
vervoersvraagstuk diende het eerst het hoofd te
worden geboden, niet alleen waar het betreft
het beschikbaar krijgen van accommodatie,
maar vooral ook ten einde voor een groot aan
tal emigranten de kosten van hun transport te
drukken.
In het najaar van 1951 nam de regering van de
Verenigde Staten van Amerika het initiatief tot
een bijeenkomst te Brussel, waarvoor een aan
tal belanghebbenden, zowel emigratie- als
immigratielanden, alsmede een aantal in dit
probleem belangstellende landen werd uitge-
56
nodigd. Uit deze bijeenkomst resulteerde de
oprichting van een Voorlopige Intergouverne-
mentale Commissie voor het Vervoer van Emi
granten uit Europa. Deze Commissie telde bij
de oprichting 15 leden. Naast de Verenigde
Staten van Amerika werden de belangrijkste
emigratielanden, zoals Duitsland, Griekenland,
Italië, Nederland en Oostenrijk lid, alsmede de
belangrijkste immigratielanden, zoals Canada,
Australië, Brazilië en Argentinië. Andere lan
den zoals Frankrijk, België, Luxemburg en de
Scandinavische landen gaven door hun lid
maatschap blijk van hun grote belangstelling
voor het Europese migratievraagstuk.
(Wordt vervo Igd.)
Wereldenergiehulpbronnen
Het wereldenergieverbruik is sinds 1800 meer
dan 7 maal zo groot geworden en alle factoren
wijzen op een nog grotere groei in de toekomst.
De meeste oude eneigiebronnen kunnen echter
niet worden vernieuwd en enkele zullen in de
komende 50 jaar ernstig uitgeput raken. Daar
goedkope energie onontbeerlijk is voor de op
voering van de produktiviteit en als men boven
dien de levensstandaard wil verhogen, dan
moet de energie snel groeien. Kunnen vol
doende nieuwe hulpbronnen worden ontwik
keld?
Zon- en atoomenergie
Op het ogenblik zijn zon- en atoomenergie be
schikbaar, maar de kosten daarvan zijn voor
gebruik op grote schaal te hoog. Misschien
worden zij nog eens zo goedkoop als kolen en
olie.
Gedurende de laatste 100 jaar is het energie
verbruik in versneld tempo gestegen. Duizen
den jaren had de mens alleen energie nodig om
in het leven te kunnen blijven. Door de ont
dekking van het vuur en het gebruik van het
dier steeg het energieverbruik per hoofd tot een
equivalent van 1100 pond kolen per jaar. In
de eeuw van de machines vloog het verbruik
omhoog. In de Verenigde Staten wordt op het
ogenblik niet minder dan 18.000 pond kolen
per persoon verbruikt.
Bovendien zijn er nieuwe energiebronnen ge
vonden en nieuwe gebruiksmethoden ont
wikkeld.
5het kort