Jersey wordt het schiereiland Bayonne door de
Standard Oil ingenomen.
Stalen lsland heelt 41 pieren, doch neemt toe
in belangrijkheid naarmate men tracht de be
drijvigheid van de haven naar het zuidelijke
deel te verplaatsen. Op Staten lsland bevindt
zich de vrijhaven van New York.
Handelsverkeer
Het handelsverkeer van New York is bovenal
van nationale betekenis: op de 200 miljoen ton
omzet per jaar valt slechts een vierde op de
in- en uitvoer. De andere driekwart komen
voor rekening van de kustvaart met de Stille
Oceaan via het Panamakanaal, de havens van
de Golf van Mexico, de naburige havens, die
van de St. Laurens en de handel met het achter
land. Men vergete hierbij ook niet de voor
ziening van de metropolis met haar omgeving
en van de vele industrieën, die er in dit district
liggen.
Bekenkt men de waarde, dan valt ongeveer 40%
van de gehele buitenlandse handel der Ver
enigde Staten op rekening van New York en
wel de helft van de import en 32 van de
export. New York wordt meer en meer impor
teur van grondstoffen op grond van de toe
nemende industrialisatie in het aangrenzende
gebied: olieraffinage, metaalbewerking, che
mische industrie. Het is 's werelds grootste in
voerhaven van petroleum.
Sinds jaren heeft New York een grote plaats
ingenomen als graanexporteur en ook thans
strijdt het als zodanig met Montreal om de
eerste plaats.
De haven telt 125 scheepvaartmaatschappijen,
terwijl ca 10.000 schepen per jaar de haven
verlaten.
De twaalf spoorwegnetten, die de haven be
dienen, transporteren 40 van de totale ton
nage. Het merendeel der spoorwegen is gecon
centreerd op de oostelijke oever van New Jersey
langs de North River. De spoorwegmaatschap
pijen bezitten ongeveer 1500 transportschepen,
die behulpzaam zijn bij het laden en lossen van
de zeeschepen. Meer dan een kwart van de via
de spoorwegen naar New York vervoerde goe
deren zijn aan bederf onderhevige goederen:
vlees, Californisch fruit enz.
Het transport over de rivieren heeft zich niet
tegen de concurrentie van de spoorwegen kun
nen verzetten en neemt regelmatig af. Het be
treft hier mede het Champlainkanaal, het
Eriekanaal, het Oswegokanaal en het kanaal
24
Cayuga-Seneca. In 1951 bereikte het vervoer
via deze kanalen een hoogtepunt met 5 miljoen
ton.
Vier vliegvelden met 15 belangrijke nationale
en 21 internationale lijndiensten zijn behulp
zaam bij het transport van goederen (soms zeer
spectaculair, zoals olifanten uit Calcutta, orchi
deeën uit Hawaï en diamanten uit Zuid-
Af rika).
Particuliere bedrijven
De haveninstallaties van New York zijn eigen
dom van particuliere ondernemingen (o.a. van
de spoorwegen), soms zijn zij echter ook ge
meentelijke bedrijven. Dit veroorzaakt een zeer
ingewikkelde positie en de haven van New
ork is dan ook politiek en economisch ver
deeld.
De federale regering is in het havenbestuur
vertegenwoordigd door de „Interstate Com-
merce Commission". De „Port of New York
Authority" vertegenwoordigt de staten New
York en New Jersey. Deze commissie voert de
administratie over het havengebied. Zij beheert
4 bruggen, 2 tunnels, kaden, pieren en stations
en speelt een grote rol in de ontwikkeling en
modernisering van de haven.
Problemen
De problemen, waarmede de haven te kampen
heeft, zijn deels van praktische, deels van poli
tieke, deels van economische aard.
1. Praktische problemen. De vorm van de
haven zou zich moeten lenen voor een ideale
organisatie, indien de installaties niet op zo
onregelmatige wijze waren verdeeld: de North
River vervult een zo belangrijke rol, dat twee
derde van de schepen aan haar installaties
meert en de westkust van Manhattan is dan
ook letterlijk volgepropt met pieren. Een ont
lasting van dit gedeelte is dus dringend nodig.
Hetzelfde probleem ontwaren we in de Upper
Bay en bepaalde delen van Brooklyn, waar de
plaatsruimte onvoldoende is geworden voor de
steeds langer en groter wordende schepen. De
kaden zijn vaak te smal voor de vrachtwagens.
Anderzijds concentreert zich, zoals gezegd, het
spoorwegnet op de westoever van de North
River, waar zich ca 70.000 km rails bevinden
en waar vaak een ontzettende congestie ont
staat.
2. Politieke problemen. Er zijn conflicten tus
sen de New York Port Authority, de Interstate,
de marinedienst en de luchtvaartdiensten. De
Port Authority stuit herhaaldelijk op de parti
culiere belangen van de spoorwegonderne-
Graanexporteur