Jersey wordt het schiereiland Bayonne door de Standard Oil ingenomen. Stalen lsland heelt 41 pieren, doch neemt toe in belangrijkheid naarmate men tracht de be drijvigheid van de haven naar het zuidelijke deel te verplaatsen. Op Staten lsland bevindt zich de vrijhaven van New York. Handelsverkeer Het handelsverkeer van New York is bovenal van nationale betekenis: op de 200 miljoen ton omzet per jaar valt slechts een vierde op de in- en uitvoer. De andere driekwart komen voor rekening van de kustvaart met de Stille Oceaan via het Panamakanaal, de havens van de Golf van Mexico, de naburige havens, die van de St. Laurens en de handel met het achter land. Men vergete hierbij ook niet de voor ziening van de metropolis met haar omgeving en van de vele industrieën, die er in dit district liggen. Bekenkt men de waarde, dan valt ongeveer 40% van de gehele buitenlandse handel der Ver enigde Staten op rekening van New York en wel de helft van de import en 32 van de export. New York wordt meer en meer impor teur van grondstoffen op grond van de toe nemende industrialisatie in het aangrenzende gebied: olieraffinage, metaalbewerking, che mische industrie. Het is 's werelds grootste in voerhaven van petroleum. Sinds jaren heeft New York een grote plaats ingenomen als graanexporteur en ook thans strijdt het als zodanig met Montreal om de eerste plaats. De haven telt 125 scheepvaartmaatschappijen, terwijl ca 10.000 schepen per jaar de haven verlaten. De twaalf spoorwegnetten, die de haven be dienen, transporteren 40 van de totale ton nage. Het merendeel der spoorwegen is gecon centreerd op de oostelijke oever van New Jersey langs de North River. De spoorwegmaatschap pijen bezitten ongeveer 1500 transportschepen, die behulpzaam zijn bij het laden en lossen van de zeeschepen. Meer dan een kwart van de via de spoorwegen naar New York vervoerde goe deren zijn aan bederf onderhevige goederen: vlees, Californisch fruit enz. Het transport over de rivieren heeft zich niet tegen de concurrentie van de spoorwegen kun nen verzetten en neemt regelmatig af. Het be treft hier mede het Champlainkanaal, het Eriekanaal, het Oswegokanaal en het kanaal 24 Cayuga-Seneca. In 1951 bereikte het vervoer via deze kanalen een hoogtepunt met 5 miljoen ton. Vier vliegvelden met 15 belangrijke nationale en 21 internationale lijndiensten zijn behulp zaam bij het transport van goederen (soms zeer spectaculair, zoals olifanten uit Calcutta, orchi deeën uit Hawaï en diamanten uit Zuid- Af rika). Particuliere bedrijven De haveninstallaties van New York zijn eigen dom van particuliere ondernemingen (o.a. van de spoorwegen), soms zijn zij echter ook ge meentelijke bedrijven. Dit veroorzaakt een zeer ingewikkelde positie en de haven van New ork is dan ook politiek en economisch ver deeld. De federale regering is in het havenbestuur vertegenwoordigd door de „Interstate Com- merce Commission". De „Port of New York Authority" vertegenwoordigt de staten New York en New Jersey. Deze commissie voert de administratie over het havengebied. Zij beheert 4 bruggen, 2 tunnels, kaden, pieren en stations en speelt een grote rol in de ontwikkeling en modernisering van de haven. Problemen De problemen, waarmede de haven te kampen heeft, zijn deels van praktische, deels van poli tieke, deels van economische aard. 1. Praktische problemen. De vorm van de haven zou zich moeten lenen voor een ideale organisatie, indien de installaties niet op zo onregelmatige wijze waren verdeeld: de North River vervult een zo belangrijke rol, dat twee derde van de schepen aan haar installaties meert en de westkust van Manhattan is dan ook letterlijk volgepropt met pieren. Een ont lasting van dit gedeelte is dus dringend nodig. Hetzelfde probleem ontwaren we in de Upper Bay en bepaalde delen van Brooklyn, waar de plaatsruimte onvoldoende is geworden voor de steeds langer en groter wordende schepen. De kaden zijn vaak te smal voor de vrachtwagens. Anderzijds concentreert zich, zoals gezegd, het spoorwegnet op de westoever van de North River, waar zich ca 70.000 km rails bevinden en waar vaak een ontzettende congestie ont staat. 2. Politieke problemen. Er zijn conflicten tus sen de New York Port Authority, de Interstate, de marinedienst en de luchtvaartdiensten. De Port Authority stuit herhaaldelijk op de parti culiere belangen van de spoorwegonderne- Graanexporteur

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1956 | | pagina 26