Y[ew^ork, s werelds grootste haven werkzaam was, op de cursus kan worden ge plaatst. Voor deze categorie geldt de leeftijds grens van 35 jaar. Ook voor boerenzoons, die in verband met hun immigratieplannen meerdere ervaring willen opdoen met machinaal melken en het gebruik van landbouwmachines e.d.. is de mogelijkheid tot het volgen van de cursus geopend. De aanmelding dient te geschieden bij de kan toren van de particuliere emigratieorganisaties en de Gewestelijke Arbeidsbureaus. De haven van New York dankt de leidende plaats, die zij in de wereld bekleedt, aan een uitzonderlijke situatie: door liaar geografische afmetingen is het de grootste haven van de wereld met niet minder dan 1200 km aan oeverlengte en daardoor in staat om meer schepen tegelijk op te nemen dan enige andere haven; door haar psychische eigenschappen: aan de meren van de Hudson gelegen, omvat zij acht natuurlijk baaien, die de scheepvaart een vol maakte bescherming tegen de natuurelementen bieden; door de economische behoeften van een enorm achterland; door de belangrijkheid van de steeds groeiende bevolking van New York en omgeving (15 mil joen inwoners thans, 20 miljoen in 1975); door haar handelsverkeer, dat een cijfer van 200 miljoen ton per jaar heeft bereikt. Ongeveer 430 jaar geleden bereikte het eerste Europese schip, dat van een Florentijnse avon turier, de haven, die eerst veel later New York zou worden genoemd. In 1609 zakte Hudson de daarna naar hem genoemde rivier af en besefte de grote commerciële mogelijkheden van de plaats waar zij uitmondde. Het zou nog lang duren alvorens men deze mogelijkheden be gon uit te buiten. Eriekanaal In 1817 begon men met het graven van het Eriekanaal: in 1825 voltooid, verbond het over een afstand van 576 km het Eriemeer aan de Canadese grens met de Hudson. Hierdoor werd voor de binnenlandse produkten een belangrijke uitgangspoort geopend en werd de haven van New York de voornaamste van de jonge repu bliek. Enkele jaren later verhoogde de aanleg van tal van spoorwegverbindingen nog de be- langrijkheid van de haven. De haven ligt precies tussen de twee staten New Jersey en New York en zij wordt gevormd door vier eilanden of schiereielanden, die door natuurlijke baaien of vaargeulen zijn gescheiden. Van de 1200 km aan oeverlengte wordt slechts 560 km geëxploiteerd: er zijn 42 uitge baggerde vaargeulen, 2000 pieren of kaden, waarvan er 400 overdekt zijn. Spoorwegen, kanalen en vliegvelden bedienen de haven, die steeds ijs- en mistvrij is. De haven omvat diverse centra, waarvan de voornaamste zijn: Manhattan, het commerciële en financiële cen trum met zijn 121 pieren langs de oever van de Hudson en 104 langs die van de East River en met zijn 4 bruggen. Manhattan heeft het feitelijke monopolie van het passagiersverkeer. Long Island kan bogen op 150 pieren of werven. Brooklyn bezit droogdokken en scheepshel lingen. Daar wordt de koffie uit Brazilië en de rubber uit het Verre Oosten gelost. Te Newton Creek, tussen Brooklyn en Long Island City liggen olieraffinaderijen en opslagplaatsen van hout en steenkool. Gowanus Bay is het centrum van de graansilo's. New Jersey tussen de westelijke over van de Hudson en Newark Bay vertoont een grote reeks belangrijke installaties: aan de kant van de Hudson nemen de spoorwegstations het grootste deel van de 150 pieren in beslag. Dit is het industriegedeelte van de haven met tal van olieraffinaderijen, suikerraffinaderijen, metaal- en chemische fabrieken. Men tracht de haven van Newark aan de andere oever tot ontwikkeling te brengen, ten einde aan de congestie van de installaties van de North River een einde te maken. Ten Zuiden van New Diverse centra 23

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1956 | | pagina 25