Y[ew^ork,
s werelds grootste haven
werkzaam was, op de cursus kan worden ge
plaatst. Voor deze categorie geldt de leeftijds
grens van 35 jaar.
Ook voor boerenzoons, die in verband met hun
immigratieplannen meerdere ervaring willen
opdoen met machinaal melken en het gebruik
van landbouwmachines e.d.. is de mogelijkheid
tot het volgen van de cursus geopend.
De aanmelding dient te geschieden bij de kan
toren van de particuliere emigratieorganisaties
en de Gewestelijke Arbeidsbureaus.
De haven van New York dankt de leidende
plaats, die zij in de wereld bekleedt, aan een
uitzonderlijke situatie:
door liaar geografische afmetingen is het de
grootste haven van de wereld met niet minder
dan 1200 km aan oeverlengte en daardoor in
staat om meer schepen tegelijk op te nemen dan
enige andere haven;
door haar psychische eigenschappen: aan de
meren van de Hudson gelegen, omvat zij acht
natuurlijk baaien, die de scheepvaart een vol
maakte bescherming tegen de natuurelementen
bieden;
door de economische behoeften van een enorm
achterland;
door de belangrijkheid van de steeds groeiende
bevolking van New York en omgeving (15 mil
joen inwoners thans, 20 miljoen in 1975);
door haar handelsverkeer, dat een cijfer van
200 miljoen ton per jaar heeft bereikt.
Ongeveer 430 jaar geleden bereikte het eerste
Europese schip, dat van een Florentijnse avon
turier, de haven, die eerst veel later New York
zou worden genoemd. In 1609 zakte Hudson de
daarna naar hem genoemde rivier af en besefte
de grote commerciële mogelijkheden van de
plaats waar zij uitmondde. Het zou nog lang
duren alvorens men deze mogelijkheden be
gon uit te buiten.
Eriekanaal
In 1817 begon men met het graven van het
Eriekanaal: in 1825 voltooid, verbond het over
een afstand van 576 km het Eriemeer aan de
Canadese grens met de Hudson. Hierdoor werd
voor de binnenlandse produkten een belangrijke
uitgangspoort geopend en werd de haven van
New York de voornaamste van de jonge repu
bliek. Enkele jaren later verhoogde de aanleg
van tal van spoorwegverbindingen nog de be-
langrijkheid van de haven.
De haven ligt precies tussen de twee staten
New Jersey en New York en zij wordt gevormd
door vier eilanden of schiereielanden, die door
natuurlijke baaien of vaargeulen zijn gescheiden.
Van de 1200 km aan oeverlengte wordt
slechts 560 km geëxploiteerd: er zijn 42 uitge
baggerde vaargeulen, 2000 pieren of kaden,
waarvan er 400 overdekt zijn. Spoorwegen,
kanalen en vliegvelden bedienen de haven, die
steeds ijs- en mistvrij is.
De haven omvat diverse centra, waarvan de
voornaamste zijn:
Manhattan, het commerciële en financiële cen
trum met zijn 121 pieren langs de oever van
de Hudson en 104 langs die van de East River
en met zijn 4 bruggen. Manhattan heeft het
feitelijke monopolie van het passagiersverkeer.
Long Island kan bogen op 150 pieren of werven.
Brooklyn bezit droogdokken en scheepshel
lingen. Daar wordt de koffie uit Brazilië en de
rubber uit het Verre Oosten gelost. Te Newton
Creek, tussen Brooklyn en Long Island City
liggen olieraffinaderijen en opslagplaatsen van
hout en steenkool. Gowanus Bay is het centrum
van de graansilo's.
New Jersey tussen de westelijke over van de
Hudson en Newark Bay vertoont een grote
reeks belangrijke installaties: aan de kant van
de Hudson nemen de spoorwegstations het
grootste deel van de 150 pieren in beslag. Dit
is het industriegedeelte van de haven met tal
van olieraffinaderijen, suikerraffinaderijen,
metaal- en chemische fabrieken. Men tracht de
haven van Newark aan de andere oever tot
ontwikkeling te brengen, ten einde aan de
congestie van de installaties van de North River
een einde te maken. Ten Zuiden van New
Diverse centra
23