inancieel overzicht boekje wordt gesteld ten name van Mevrouw de Weduwe A. en van haar dochter als hoof delijke spaarders. Ten overvloede kan dan nog worden aange tekend, dat ieder der beide spaarders bevoegd is over het spaartegoed te beschikken. Geslaagde spoorwegemissie Het grote succes van de emissie der Neder- landsche Spoorwegen is voor de kapitaalmarkt ongetwijfeld de belangrijkste gebeurtenis van de afgelopen maand geweest. Indien men deze emissie als een test zou kunnen beschouwen, dan zou de conclusie gerechtvaardigd zijn, dat het h ier te lande met de rentestijging voors hands niet zon vaart zal lopen. Nu moet hier- taalmarkt te doen tegen een rente van 31/2 °/o. De opbrengst van zulk een staatslening 19561 zou dan kunnen dienen tot gehele of gedeelte lijke dekking van het kastekort, dat voor 1956 op ruim 600 miljoen is geraamd. Voor de inschrijvers op de jongste 3V4 %- lening zou een dergelijke gang van zaken teleurstellend zijn, te meer daar ten tijde van deze emissie nog niets bekend was van de tegen een conjunctuuroverspanning gerichte maat regelen van deflationistische aard, die het reservoir der liquiditeiten met globaal 400 miljoen doen inkrimpen en dientengevolge een rentestijging in de hand werken. Koersbeweging Wij zouden wellicht niet zo lang bij de spoor weglening hebben stilgestaan, indien de obli- aan onmiddellijk worden toegevoegd, dat het de vraag is, of uit het leningsresultaat wel zulk een vérgaande conclusie valt te trekken. Posi tief is eigenlijk alleen maar gebleken, dat er veel animo voor deze 31/2 %>-lening in beleg- gerskringen heeft bestaan. Maar daarbij mag niet worden vergeten, dat prijs en hoeveelheid zeer nauw samenhangen, anders gezegd, dat de prijs een functie is van de hoeveelheid. Hoe ge ringer het aanbod, hoe hoger de prijs kan zijn en andersom. Het ging thans nog slechts om een bedrag van 50 miljoen en daarbij om een lening van een debitrice, die nog niet in de be leggingsportefeuille voorkwam. Zulk een object is altijd zeer gewild en aangezien een rentevoet van 31/2 °/o ook veel populairder is dan een van 3V4 was reeds op grond van deze beide fac toren het succes bij voorbaat verzekerd. Maar een aanwijzing voor de houding van de beleg gers in geval de Staat het eens met een 3V2 °/o- lening zou proberen, ligt er in de sterke over- tekening en het koersagio ter beurze toch wel besloten. En wel des te meer, daar een lening van de Staat kwalitatief toch altijd nog een graad hoger wordt aangeslagen dan een niet door de Staat gewaarborgde spoorweglening. In dit verband mag niet onvermeld blijven, dat bij geruchte verluidde, dat op het ministerie van Financiën thans een onderzoek zou worden in gesteld naar de mogelijkheid om in de eerste helft van 1956 een nieuw beroep op de kapi- 488 gatiemarkt niet pas een vrij gevoelige ader lating had moeten ondergaan op het moment van deze emissie. Daarop is echter, zoals de vorige maal te dezer plaatse besproken, nog in de laatste dagen van oktober een zeker koers- herstel gevolgd, dat zich in de maand novem ber zoals men ook uit onze koerstabel kan aflezen ten slotte min of meer heeft kunnen handhaven. Vergelijkt men de koersen van einde november met die van einde oktober, dan blijken de ver schillen merendeels slechts uiterst gering te zijn. Gedurende de eerste tien dagen van november was de tendens op de staatsfondsen- markt nog zwak en opnieuw afbrokkelend, maar geleidelijk, vooral na de inschrijving op de spoorweglening in het midden van de maand, is de technische positie van de markt verbeterd. De 2V2 °/o Ned. Werkelijke Schuld (Integralen) die in de voorafgaande maand het sterkste in koers waren gedaald, geven voor november het grootste herstel te zien, nl. van 75 7/16 tot 77 11/16. De 3V4 %-staatslening 1955 II, die een ogenblik tot 98V4 °/o was in gezakt, heeft zich intussen kunnen herstellen tot 99, waarnaast ook de andere 3Vr %-staats- leningen in koers konden verbeteren. Tot de zwakke „broeders" behoren thans vooral nog de 3 %-leningen. Bepaald vast kon de stem ming in geen geval nog worden genoemd.

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1955 | | pagina 16