feit, dat de huidige wetgeving met inbegrip van
de besluiten daarin voorziet.
f. Bij levering van het eigendomsbewijs van
de tot zekerheid aangeboden onroerende goe
deren ontmoet men tal van moeilijkheden. De
zekerheidstelling vormt in het algemeen een
groot probleem.
4. De verschillende minder goede eigenschap
pen en nadelen, welke het huidige systeem
aankleefden, vormden een aanleiding tot na
dere bestudering ervan. In de loop der tijden
trof men schikkingen om sommige van die na
delen, waaruit weer andere voortkwamen, weg
te nemen, maar in de praktijk kwam daar niet
veel van terecht. Het meeste succes had de
actie ter versterking van de kapitaalbronnen.
Men ging nieuwe voorzieningen treffen. Onder
bijzondere voorwaarden (4 werd het aan
kleine- en middelgrote bedrijven in Zuid-Italië
en op de Italiaanse eilanden mogelijk gemaakt
om behalve de leningen, welke vanwege spe
ciale landbouwkredietinstellingen met behulp
van de Zuiditaliaanse Bank tegen een rente van
5,5 tot 3 waren verstrekt, nog andere voor
schotten op te nemen en tenslotte voorschotten
te verkrijgen tegen een rente van 3 °/o in de
vorm van een rijkssubsidie.
Tegelijk garandeerde de Staat voor voorschot
ten aan bedrijven, die tot de bergstreken be
hoorden, tot 70 van het opgenomen en af te
lossen bedrag. Deze maatregelen hebben stellig
een heilzame uitwerking gehad, maar toch kan
men betwijfelen of de gekozen oplossing wel
het beoogde effect heeft gesorteerd. Het is
uiterst gevaarlijk de Staat met zaken te gaan
belasten, die in het algemeen genomen boven
haar kracht zouden kunnen blijken te gaan.
Na te hebben gezegd, dat het huidige systeem
niet aan de economische- en sociale eisen van
het land is aangepast, merkt de president van
de centrale op:
„Het is zonneklaar, dat subsidiëring ten laste
van de schatkist slechts uitzondering kan zijn.
Wij hebben hier te maken met een hoogst uit
zonderlijke maatregel, welke alleen recht van
bestaan heeft, wanneer men geen andere mo
gelijkheden meer ziet, maar die zeker niet een
afdoende oplossing van het vraagstuk kan
brengen.
Nog daargelaten het feit, dat de Staat zich
onmogelijk met de financiering van het land
bouwkredietwezen kan bezig houden, moet ge
zegd worden, dat men door toepassing van
dergelijke methodes van het kredietwezen prak
tisch een staatszaak maakt met alle nadelen van
dien, daar het verstrekken van kredieten dan
zou ressorteren onder ambtenaren van een
departement, dat velerlei verschillende zaken
heeft te behartigen.
Een gezonde kredietpolitiek vraagt om een
daartoe gespecialiseerd bankapparaat, dat met
het verstrekken van voorschotten en kredieten
vertrouwd is. Vooral in de landbouwkrediet -
sector moet deze politiek afgestemd zijn op een
gelijk gerichte behartiging van het gemeen
schappelijk belang, waarbij de medewerking
van speciale organen onontbeerlijk is, maar die
van de overheid in de vorm van subsidies niet
wenselijk voorkomt. Zelfs participaties van de
zijde van de overheid kunnen, wanneer deze
herhaaldelijk plaats hebben, een nadelige uit
werking hebben zowel op de instellingen, die
het verantwoordelijkheidsgevoel dreigen kwijt
te raken als op de boeren, die de staat gemak
kelijk als de edelmoedige en geduldige bankier
gaan zien."
Er is dus reden om het huidige systeem weer
te doen baseren op de oorspronkelijke begin
selen van samenwerking en coöperatie van de
verschillende instellingen onderling in één groot
verband, beginselen, die zoals we zagen, in de
loop van de tijd verloren zijn geraakt.
De bovenaangehaalde opmerkingen van de
president hebben de situatie wel scherp gete
kend. Er zijn streken met een betrekkelijk hoog
landbouwpeil en een behoorlijk bankapparaat,
waar de boeren een oordeelkundig gebruik
weten te maken van het gemakkelijk te ver
krijgen en goedkope landbouwkrediet. Er zijn
daarentegen ook streken, waar dit krediet niet
zo gemakkelijk te krijgen is, waar de kosten
ervan betrekkelijk hoog zijn en waar tegelijker
tijd het produktiemiddel kapitaal en een goed
functionerend bankapparaat nagenoeg ont
breken.
Dat zijn toestanden, waarin verbetering ge
bracht moet worden. Die toestanden zullen
verbeterd kunnen worden als de onlangs ge
dane suggesties van de president in daden
worden omgezet, want dan zal men in staat zijn
een nationale organisatie op te bouwen, die bij
machte is de huidige spanningen tussen de sterk
van elkander verschillende streken in Italië te
matigen en op te heffen en die ook in het kader
van de landbouwpolitiek van de regering (rijks
bijdragen, subsidies, gedeeltelijke rentebetaling
door de Staat enz.) zijn nut kan afwerpen.
6. De ruilverkaveling, de vorming van uitge
strekte gebieden kleinbedrijf, de ontwikkeling
453