feit, dat de huidige wetgeving met inbegrip van de besluiten daarin voorziet. f. Bij levering van het eigendomsbewijs van de tot zekerheid aangeboden onroerende goe deren ontmoet men tal van moeilijkheden. De zekerheidstelling vormt in het algemeen een groot probleem. 4. De verschillende minder goede eigenschap pen en nadelen, welke het huidige systeem aankleefden, vormden een aanleiding tot na dere bestudering ervan. In de loop der tijden trof men schikkingen om sommige van die na delen, waaruit weer andere voortkwamen, weg te nemen, maar in de praktijk kwam daar niet veel van terecht. Het meeste succes had de actie ter versterking van de kapitaalbronnen. Men ging nieuwe voorzieningen treffen. Onder bijzondere voorwaarden (4 werd het aan kleine- en middelgrote bedrijven in Zuid-Italië en op de Italiaanse eilanden mogelijk gemaakt om behalve de leningen, welke vanwege spe ciale landbouwkredietinstellingen met behulp van de Zuiditaliaanse Bank tegen een rente van 5,5 tot 3 waren verstrekt, nog andere voor schotten op te nemen en tenslotte voorschotten te verkrijgen tegen een rente van 3 °/o in de vorm van een rijkssubsidie. Tegelijk garandeerde de Staat voor voorschot ten aan bedrijven, die tot de bergstreken be hoorden, tot 70 van het opgenomen en af te lossen bedrag. Deze maatregelen hebben stellig een heilzame uitwerking gehad, maar toch kan men betwijfelen of de gekozen oplossing wel het beoogde effect heeft gesorteerd. Het is uiterst gevaarlijk de Staat met zaken te gaan belasten, die in het algemeen genomen boven haar kracht zouden kunnen blijken te gaan. Na te hebben gezegd, dat het huidige systeem niet aan de economische- en sociale eisen van het land is aangepast, merkt de president van de centrale op: „Het is zonneklaar, dat subsidiëring ten laste van de schatkist slechts uitzondering kan zijn. Wij hebben hier te maken met een hoogst uit zonderlijke maatregel, welke alleen recht van bestaan heeft, wanneer men geen andere mo gelijkheden meer ziet, maar die zeker niet een afdoende oplossing van het vraagstuk kan brengen. Nog daargelaten het feit, dat de Staat zich onmogelijk met de financiering van het land bouwkredietwezen kan bezig houden, moet ge zegd worden, dat men door toepassing van dergelijke methodes van het kredietwezen prak tisch een staatszaak maakt met alle nadelen van dien, daar het verstrekken van kredieten dan zou ressorteren onder ambtenaren van een departement, dat velerlei verschillende zaken heeft te behartigen. Een gezonde kredietpolitiek vraagt om een daartoe gespecialiseerd bankapparaat, dat met het verstrekken van voorschotten en kredieten vertrouwd is. Vooral in de landbouwkrediet - sector moet deze politiek afgestemd zijn op een gelijk gerichte behartiging van het gemeen schappelijk belang, waarbij de medewerking van speciale organen onontbeerlijk is, maar die van de overheid in de vorm van subsidies niet wenselijk voorkomt. Zelfs participaties van de zijde van de overheid kunnen, wanneer deze herhaaldelijk plaats hebben, een nadelige uit werking hebben zowel op de instellingen, die het verantwoordelijkheidsgevoel dreigen kwijt te raken als op de boeren, die de staat gemak kelijk als de edelmoedige en geduldige bankier gaan zien." Er is dus reden om het huidige systeem weer te doen baseren op de oorspronkelijke begin selen van samenwerking en coöperatie van de verschillende instellingen onderling in één groot verband, beginselen, die zoals we zagen, in de loop van de tijd verloren zijn geraakt. De bovenaangehaalde opmerkingen van de president hebben de situatie wel scherp gete kend. Er zijn streken met een betrekkelijk hoog landbouwpeil en een behoorlijk bankapparaat, waar de boeren een oordeelkundig gebruik weten te maken van het gemakkelijk te ver krijgen en goedkope landbouwkrediet. Er zijn daarentegen ook streken, waar dit krediet niet zo gemakkelijk te krijgen is, waar de kosten ervan betrekkelijk hoog zijn en waar tegelijker tijd het produktiemiddel kapitaal en een goed functionerend bankapparaat nagenoeg ont breken. Dat zijn toestanden, waarin verbetering ge bracht moet worden. Die toestanden zullen verbeterd kunnen worden als de onlangs ge dane suggesties van de president in daden worden omgezet, want dan zal men in staat zijn een nationale organisatie op te bouwen, die bij machte is de huidige spanningen tussen de sterk van elkander verschillende streken in Italië te matigen en op te heffen en die ook in het kader van de landbouwpolitiek van de regering (rijks bijdragen, subsidies, gedeeltelijke rentebetaling door de Staat enz.) zijn nut kan afwerpen. 6. De ruilverkaveling, de vorming van uitge strekte gebieden kleinbedrijf, de ontwikkeling 453

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1955 | | pagina 9