De 1/ redietbehoeften
en de huidige positie van het landbouwkredietsysteem
in Italië (Vervolg en slot)
Hoofdstuk III. De huidige wetgeving op het
landbouwkredietwezen in Italië.
1. Om niet in herhaling te treden zullen wij
er alleen aan herinneren, dat de twee basis
wetten, welke in Italië het gehele complex
investeringen en intensiveringen met de finan
ciering daarvan beheersen, (de decreten van
29 Juli 1927 en van 13 Februari 1933) uitgaan
van de gedachte, dat er onderscheid gemaakt
moet worden in objecten, die door de Staat ter
hand worden genomen, in objecten, die door
particulieren binnen het raam van een alge
meen investeringsplan worden aangevat, en
tenslotte in objecten, die door particulieren
buiten elk plan om worden opgezet.
Met dit onderscheid tot uitgangspunt is een
hele reeks mogelijkheden voorhanden, waarbij
de Staat medewerking verleent, ten eerste door
een financiële bijdrage tot een maximum van
87,5 ten tweede door een meer bescheiden
subsidie met een maximum van 45 °/o en ten
derde door een kosteloos krediet onder de ge
bruikelijke voorwaarden, mits het objecten
geldt, die door de betrokken diensten van het
ministerie van Landbouw- en Boswezen zijn
goedgekeurd. In het kort gezegd huldigt men
het beginsel, dat er naar gestreefd moet worden
de arbeid van iedere boer. voorzover nodig,
rendabel te maken, mits die arbeid voor de
exploitatie van 's-lands landbouwareaal, voor
een ruimere gebruikmaking van handenarbeid,
voor de vorming van kleinere zelfstandige
landbouwbedrijven enz. voor de Staat bijzonder
belangrijk is.
Voor verstrekking van bedrijfs- of kortlopende
kredieten in de landbouw geeft de Staat geen
directe financiële medewerking, daar de ver
strekking van landbouwkrediet, hetzij kort,
lang of middellang, in Italië is toevertrouwd
aan speciale instellingen, die daartoe door de
spaarbanken of andere publiekrechtelijke or
ganen, welke geen winstdoel kennen, in het
leven zijn geroepen. De voorwaarden en de
vastgestelde rentetarieven zijn zodanig, dat zij
voor de Italiaanse boeren in de meeste geval
len geen moeilijkheden opleveren.
Deze kredieten worden in het algemeen ge
financierd met middelen van de spaarbanken,
van de Staat (via de banken) of door de uitgifte
van obligaties op korte of lange termijn. Tot
de verstrekking van deze kredieten zijn ver
schillende instellingen door de Staat ge
machtigd.
De landbouwinvesteringskredieten worden ge
waarborgd door een hypotheek op de grond of
door een andere zakelijke zekerheid. De be-
drijfskredieten worden gewaarborgd door een
voorrecht met zakelijk karakter, dat de wet
aan de kredietgever toekent of dat bij overeen
komst is gevestigd.
2. Het landbouwkredietwezen in Italië be
staat uit drie sectoren, n.1.
a. het landbouwkrediet, dat uitsluitend ver
zorgd wordt door een staatsorgaan;
b. het landbouwkrediet, dat is toevertrouwd
aan onafhankelijke particuliere banken, die de
middelen aantrekken op de vrije kapitaalmarkt;
c. het landbouwkrediet, dat verzorgd wordt
door niet-onafhankelijke particuliere banken,
die hun middelen of althans een subsidie van
de Staat krijgen.
De landbouwkredietinstellingen zijn, ook als
zij onder toezicht van de Staat zijn gesteld, iets
geheel anders dan de emissiebanken en de
financiële overheidsorganen. De Staat poogt
door het verlenen van subsidie, of door een
deel van de rentebetaling voor zijn rekening
te nemen, de kosten van de geldtransacties
te reduceren.
In bepaalde gevallen verleent de Staat zijn be
middeling door geld te fourneren voor het
Haar ontstaan; haar groei en ontwikkeling bij de
toenemende kredietbehoeften in de Italiaanse land
bouw; staatshulp: resultaten van de verschillende
maatregelen; de voornaamste kritiek op de huidige
wetgeving; voorstellen en strekkingen: in studie
zijnde wijzigingen.
450