In 1952 kwam er een wet, waarbij aan een aan tal organisaties het recht werd verleend op te treden als aanmeldingskantoor. Deze organi saties zijn: de Algemene Emigratie Centrale, die neutraal georganiseerd is; de Christelijke Emi gratie Centrale, waarin de Protestants-Christe lijke groepen samenwerken; de Katholieke Cen trale Emigratie-stichting, als centraal orgaan voor Katholieke organisaties en de Gerefor meerde Stichting tot bijstand aan emigranten en geëmigreerden (deze laatste organisatie is speciaal voor de Gereformeerde groepen, die worden aangeduid met art. 31). Dan is er nog de Nederlands-Zuid-Afrikaanse Vereniging, die zich alleen bezig houdt met emi granten naar Zuid-Afrika en tenslotte het open baar aanmeldingsorgaan: het Rijks Arbeidsbu reau met alle daaronder ressorterende geweste lijke arbeidsbureaux. Vrijwel al deze organisaties hebben bijkantoren over het gehele land verspreid. De taak van deze aanmeldingskantoren ligt voornamelijk op het gebied van voorlichting en voorbereiding. Vanuit Den Haag worden deze kantoren voorzien van alle documentatie materiaal over emigratie, waardoor zij op de hoogte zijn van het gehele emigratiegebeuren. Zij kennen de omstandigheden in de verschil lende landen, zijn op de hoogte van vacatures enz. Ook ontwikkelen deze organisaties zelf een grote activiteit om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen, die voor de emigrant van belang kunnen zijn. Het is niet zo, dat alle aanmel dingskantoren precies op dezelfde manier wer ken. Het is duidelijk dat vooral de maatschap pelijke organisaties zich ook heel sterk bezig houden met de geestelijke problemen rond de emigratie. Ook daarmede wordt bij de voorbe reiding ernstig rekening gehouden. Daar om is het goed dat men volmaakt vrij is in de keuze van het aanmeldingskantoor. Men kan zich dus melden, waar men zich het best thuis voelt. Hetzij hier in Nederland, hetzij met ge lijkgezinden in het nieuwe land. Emigratie mag nooit een onberaden stap zijn en vóór men het besluit tot emigratie neemt, moet men aan de hand van voldoende inlich tingen kunnen uitmaken of emigratie verant woord is. Daarom kan er niet genoeg de na druk op worden gelegd, dat men alleen maar goed voorgelicht en goed voorbereid moet ver trekken. Nu zorgen de aanmeldingskantoren er voor. dat men bij die voorlichting niet zelf maar zo in het wilde weg behoeft te pionieren. Laat men 370 dan ook verstandig zijn en het advies, dat zij geven, opvolgen. Daarnaast dient men ook zelf actief te zijn en te trachten ook langs andere we gen, b.v. door het lezen van boeken zoveel mo gelijk over het gekozen land te weten te komen. Het is zo, dat men ondanks alle activiteiten van de emigratie-organisaties en ondanks alle ra dio-voorlichting zélf zal moeten emigreren; dat betekent dus dat men met eigen handen in het nieuwe land een nieuw bestaan opbouwt. De emigratie-organisaties zijn zich van hun taak bewust en zullen alles doen wat zij kunnen om te helpen; de rest moet men zelf doen. Men vraagt wel eens waarom het nodig is, dat voor emigratie zoveel formulieren moeten wor den ingevuld. Hoewel deze vraag aan de ene kant te begrij pen is, moet men aan de andere kant niet ver geten, dat de autoriteiten van het land, waar men naar toe wil, wel graag willen weten aan wie zij toestemming geven hun land binnen te komen. Dat is begrijpelijk en daarvoor is nu een maal een aantal inlichtingen nodig. Verder wil men graag weten wat de emigrant in het ■nieu we land kan gaan doen, hoe groot het gezin is, hoe oud de kinderen zijn, of men gezond is, enz. De enige manier om al deze gegevens bij elkaar te krijgen is nu eenmaal het invullen van een aantal formulieren, waarin alle gegevens zo overzichtelijk mogelijk zijn opgenomen. Heeft men de formulieren ingevuld (waarbij men ook weer kan rekenen op de steun van het aanmeldingskantoor), dan komt er een tijd van afwachten. De gegevens moeten worden gecon troleerd en dat kost enige tijd. Meestal duurt het niet zo erg lang, maar het kan wel eens ge beuren, dat in bepaalde gevallen wat meer in lichtingen nodig zijn en dan kan het iets langer duren. Het is moeilijk precies aan te geven hoeveel tijd er verloopt tussen de aanvraag en het vertrek, dat kan nl. voor de verschillende landen wel afwijken, maar men kan er in ieder geval van overtuigd zijn, dat het niet langer duurt dan strikt noodzakelijk. Niemand heeft er belang bij de zaak slepende te houden. Zijn alle stukken compleet, dan worden ze voor gelegd aan de autoriteiten van het emigratie- land. Daarna volgt een oproep voor de medische keuring en voor een gesprek met de immigratie ambtenaren van het land waar men heen wil. De gang van zaken hierbij is niet voor alle landen gelijk. Voor de keuring voor Australië b.v. moet men naar Amsterdam; voor Canada moet men in Den Haag zijn, terwijl voor Rho-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1955 | | pagina 22