Verder moest onder de oude regeling alles wat men bezat worden ingezet om de aan de emigratie verbonden kosten te kunnen betalen. Als men dus precies zoveel geld bad als de kosten voor de reis bedroegen, dan moest men dit gehele bedrag daarvoor gebruiken. Het is begrijpelijk dat dit voor heel veel mensen wel een groot bezwaar was. Verder liepen de kosten van emigratie naar de verschillende landen van bestemming nogal sterk uiteen. Het gevolg hiervan was soms dat men niet emigreerde naar het land waar de beste mogelijkheden voor betrokkenen waren, maar dat men eenvoudig het land koos dat met de minste kosten te bereiken was. Het kwam dus hierop neer, dat de keuze van het emigratieland meer werd bepaald door de vraag: Wat kost de reis?" dan door de vraag: ,,Welk land biedt mij en mijn gezin de beste slagingskansen?' Tenslotte was er nog het grote bezwaar dat een onderzoek moest worden ingesteld naar de bezittingen van de emigranten om te con troleren of zij inderdaad wel zoveel mogelijk in de kosten bijdroegen. Dit had tot gevolg dat vrijwel iedere emigrant al zijn bezittingen te gelde moest maken. Dit was dus een aantal redenen waarom een nieuwe subsidieregeling toch wel nodig was. In de nieuwe regeling is afgestapt van het beginsel, dat voor iedere emigrant precies wordt uitgerekend wat hij zelf zou kunnen bijdragen. Hiermede is dus al dat onderzoeken naar bezittingen afgelopen. Verder is er één tarief gekomen voor emigratie naar alle lan den. Dit betekent dus dat het wat de kosten betreft weinig meer uitmaakt of men naar Australië, naar Canada of naar Zuid-Afrika emigreert. Tenslotte is door deze nieuwe rege ling mogelijk geworden dat men meer bagage meeneemt en ook wanneer men erover beschikt, meer geld. Dit betekent natuurlijk een ver hoging van de economische kracht in de be ginperiode in het nieuwe land. Men zal het ermede eens zijn dat dit heel erg belangrijk is. In de praktijk komt de nieuwe regeling in grote lijnen hier op neer: Iedereen komt voor subsidie bij emigratie in aanmerking. Er zijn drie uitzonderingen, die straks genoemd zullen worden. De eigen bijdrage, die men in de kosten van emigratie moet betalen, is gebaseerd op de loonbelasting of inkomstenbelasting die men betaalt. Nu is deze nieuwe regeling op dit punt een klein beetje ingewikkeld, omdat er nogal wat berekeningen bijkomen, die een gevolg zijn van het feit, dat niet alle emigratielanden in de kosten van emigratie bijdragen. Daarom zal dit aan de hand van een paar voorbeelden duidelijk worden gemaakt en dan zal men zien dat er toch nog enig verschil is in de kosten van emigratie naar de verschillende landen. Laten we aannemen dat een gezin bestaat uit man, vrouw en twee kinderen boven de 12 jaar. De maximale kosten, die dan zouden moeten worden betaald, bedragen 4 x 900, is 3.600,Dit is het maximumbedrag. Maar wanneer het bedrag, dat men aan in komstenbelasting over 1954 heeft betaald bv. 300,is, kost de emigratie indien men naar Australië gaat onder de tussen de Australische en Nederlandse Regering gesloten overeen komst, D/2 maal 300,is J 450,voor het gehele gezin. Men mag daarbij vrij van kosten 4 m3 bagage meenemen, terwijl men hetgeen men meer bezit dan 450,aan deviezen kan meenemen. Voor meenemen van deviezen gelden natuurlijk wel de bedragen, zoals die door de Nederlandsche Bank met be trekking tot de aankoop van vreemd geld en de uitvoer daarvan zijn aangegeven. Maar wat de subsidieregeling betreft is men daar dus vrij van. Wanneer ditzelfde gezin naar Zuid-Afrika zou vertrekken of naar Canada, dan zou het niet moeten betalen IV2 maal het bedrag van de inkomsten- of loonbelasting maar drie maal dit bedrag. Dit zou dus neerkomen op 900, Voor emigranten van 12 jaar en ouder is de maximumbijdrage 900,voor kinderen van 3 tot 11 jaar 450,en voor kinderen van 1 en 2 jaar 225,Kinderen onder het jaar zijn vrij. Het minimum is voor gezinnen 100,en voor zelfstandig emigrerende ongehuwden 150,Verder is bepaald dat men, wanneer men in de vermogensbelasting is aangeslagen, altijd het maximum moet betalen. Misschien is het goed dat tot besluit nog even in een paar punten wordt herhaald hetgeen hierboven is gezegd. ïn de eerste plaats dan: deze nieuwe regeling is 1 April 1955 ingegaan. Iedere emigrant komt voor subsidie in aan merking, met uitzondering van degenen, die een gesloten arbeidsovereenkomst niet op regelmatige wijze beëindigen, personen die al eerder met subsidie zijn geëmigreerd en niet- Nederlanders. De minimum eigen bijdrage is voor een gezin 287

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1955 | | pagina 27