Smith, aan het werk gaan om de film te gaan vastleggen in een draaiboek, waarin alle op namen zijn omschreven. Daarna begint het eigenlijke werk, waarbij tal van medewerkers ten tonele verschijnen en waarvan de camera man, de heer Blansjaar, wel een van de belang rijkste is. Het laatste woord is aan de verschillende tech nici, die beeld en geluid tot een perfect geheel dienen samen te voegen, waarbij gebruik werd gemaakt van de speciale muziek van Rudolf Karsemeijer. De film vangt aan met in snel tempo een over zicht te geven van de agrarische productie in zijn grote verscheidenheid, waarbij ook de be tekenis van de export dier producten tot uiting komt. De belangrijke rol, die de landbouw coöperatie daarbij speelt, wordt weergegeven door enige grote bedrijven, maar nog belang rijker zijn degenen, die dit door samenwerking tot stand hebben gebracht. De film toont ons dan de boeren in hun werk en hun leven om over te schakelen op een boerenleenbankverga dering, waarin de betekenis van de bank in het kort tot uiting wordt gebracht. Een aantal dier banken schuift vervolgens voor bij, waarna de camera enige tijd bij een be paalde bank blijft staan, waar men een indruk krijgt van het sparen door de jeugd. Doch ook de kassier komt aan het woord, wanneer hij aan een zijner cliënten duidelijk tracht te maken, dat het geldverkeer in lopende rekening vele voordelen biedt boven het betalen en ontvan gen in contanten. Deze scène is verder uitgewerkt, mede in ver band met het uitbetalen van melkgelden, waarna de opbouw van de boerenleenbank organisatie verder wordt bezien. De landelijke spreiding en werkzaamheid der banken wordt geïllustreerd met typische landschapsopnamen uit verschillende delen van ons land, waarna de taak van het landbouwcrediet wordt duidelijk gemaakt aan de hand van arbeidsbeelden op het land. De samenwerking der boerenleenban ken wordt het best uitgebeeld door opnamen van de algemene vergaderingen te Eindhoven en Utrecht. Geld als water Tot slot wordt de kracht van het geld verge leken met de kracht van water. De samen voeging van kleine stroompjes geeft kracht aan grote rivieren, terwijl de opzameling van water in grote stuwmeren te vergelijken is met de samenvoeging der deposito's in de Centrale Banken. Met elkander werkt men op deze wijze voor elkaar, maar ook kan er worden gezegd, dat met elkander de zaak voor elkaar komt Ziehier een beknopte omschrijving van een documentair verhaal, dat zich moeilijk laat om schrijven, doch dat men moet zien om de juiste indruk te kunnen krijgen. De film loopt niet minder dan veertig minuten, zodat er gelegenheid te over was om de ver schillende onderdelen rustig uit te werken. Het is daardoor een boeiende reportage geworden van het Nederlandse platteland, telkens onder broken doordat de taak van de boerenleenbank naar voren werd gebracht. De opnamen zijn meermalen subliem te noemen en het verbaast ons, dat de slechte natte zomer nog zoveel kans heeft geboden voor zonnige filmgedeelten. Technisch is de film zeker goed te noemen en men heeft het moeilijke onder werp op een aantrekkelijke manier uitgewerkt. De commentaar (gesproken woord) is rustig en niet overdadig, hetgeen ook van de muzikale omlijsting kan worden gezegd. Als bezwaar kan ongetwijfeld worden aange voerd, dat een film over het bankbedrijf te langdurig stil blijft staan bij de bedrijven, die daarmede in verband staan. De landbouwbeel- den nemen nu en dan een zodanig belangrijke plaats in. dat de toeschouwer de bank al bijna is vergeten. Weten we echter, dat diezelfde toeschouwer als regel hoogst geïnteresseerd zal zijn in het agrarisch bedrijf en alles wat daarmede annex is, dan zal het bezwaar voor een groot deel wegvallen. De belangstelling van hen, die de film zullen zien, is voor de makers een maatstaf geweest, ook in het montagetempo. Beelden, die waarlijk fraai zijn, flitsen niet in hoog tempo voorbij, maar blijven even staan, opdat men die rustig kan bezien. Men moet nu eenmaal aan een documentaire film andere eisen stellen, dan aan een speelfilm. Een enkele vrolijke noot ontbreekt ook niet, maar het valt altijd op, dat wij Hollanders de geestigheden zo moeizaam moeten aanbrengen, waar b.v. de Franse filmers er kwistig mee rondstrooien. Het slot van de film geeft niet de volle be vrediging, hoewel op zichzelf de vergelijking van de kracht van geld en water uitstekend is. Het oog wil graag zien, dat die waterkracht wordt uitgebeeld door bruisend geweld, geac compagneerd door machtige muziek, maar het verstand zegt ons toch, dat de vergelijking stuwmeer en depot Centrale Bank beter is, om- 159

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1955 | | pagina 7