Oiro ver keer Inlichtingen en een beroep op medewerking Alle reerst de post toch boeken, want ook in Utrecht is deze in Uw rekening geboekt. Staat op de nota slechts één post, dan zendt U nota en slip aan ons terug met de aantekening „Niet voor ons bestemd". Staan op de nota meerdere posten, waarvan b.v. één niet voor Uw bank bestemd blijkt te zijn, dan zendt U ons de des betreffende slip terug met de aantekening ..Niet voor ons bestemd; komt voor op nota Uitvoeringssnelheid Alle bij de Centrale Bank binnenkomende giro opdrachten worden door ons op de dag van ontvangst uitgevoerd. Vertraging in de uitvoe ring zal dan ook als regel elders gezocht moeten worden. Het kan sporadisch voorkomen, dat op de Zaterdagen een deel van de opdrach ten blijft liggen. Dat zijn de gevallen, waarin het geen zin heeft de opdrachten verder te ver werken in verband met de postbestellingen. Volledigheid Wij moeten in de eerste plaats aandringen op volledigheid bij het invullen van de opdrach ten (slips). De vele duizendtallen giro's, die per dag verwerkt worden, komen uiteraard in han den van vele medewerkenden. Een onvolledig ingevulde slip geeft hier een belangrijke ver traging in het verloop der werkzaamheden. In lang vervlogen tijden kenden wij de cliënten van onze banken wel voor een groot deel. Maar de opvatting ,,dat weten ze wel in Utrecht het gaat al jaren zo" kan nu niet meer worden gehuldigd. Immers tijd om de slips door te lezen is er niet en mocht die er wèl zijn, dan zegt de naam van de begunstigde de meesten van ons als regel niet veel. Banknamen Overtuig U ervan, dat de naam van Uw bank juist is. Er zijn plaatsen waar meer dan één bank gevestigd is en vele plaatsen, waar ook boerenleenbanken zijn, aangesloten bij de Cen trale Bank te Eindhoven. Informaties Informaties over binnengekomen gelden vrage men bij voorkeur niet eerder dan 's middags. De inkomende post wordt 's morgens om 7 uur gesorteerd, doch voor dat alles zodanig over zichtelijk gesorteerd is, dat Uw vraag direct kan worden beantwoord, is het middag. Men vrage naar toestel 13 of toestel 22. Telefonische overboekingen Men beperke de verzoeken tot telefonische over boeking zoveel mogelijk. Een telefonische over boeking is op Zaterdag praktisch niet uit te voeren. Nog afgezien van de overbelasting van onze eigen telefooncentrale (die helaas niet uitgebreid kan worden) is het automatisch tele- 90 foonverkeer tussen de grote steden zo inten sief, dat een verbinding dikwijls niet tot stand kan worden gebracht. Men beperke daarom telefonische overboekingen tot werkelijk zeer dringende gevallen. Ook dan vrage men naar de toestellen 13 of 22. Retouren Het komt regelmatig voor, dat wij betalings opdrachten ontvangen voor begunstigden in ons niet bekende plaatsen. Getracht wordt dan de opdracht zo goed mogelijk uit te voeren, maar dit gelukt niet altijd. Ook de Centrale Bank is niet feilloos. Het kan derhalve gebeuren, dat U een slip ont vangt, die niet bij Uw bank thuisbehoort. Wat moet U dan doen? van valuta Mocht men bij het ontvangen van een onjuiste post aan de Centrale Bank nadere inlichtingen kunnen verstrekken omtrent de bank. waar deze post vermoedelijk thuisbehoort, dan ontvangen wij die gaarne. Voor de niet voor Uw bank bestemde post ont vangt U een debetnota. Postgironummers Overschrijvingen op foutieve postgironummers komen helaas nog dagelijks voor. In vele ge vallen zijn de opdrachtgevers zelf oorzaak van deze onjuiste opgaven. Hoewel hieraan als regel weinig is te doen, is het toch goed dat de boerenleenbanken hun cliënten erop wijzen, dat het doen van een onjuiste opgave èn de boeren leenbank èn de Centrale Bank èn de Postgiro- dienst veel overbodig werk bezorgt, terwijl de betaling aanmerkelijk vertraagd wordt. Valu tering Vaak worden ons door commerciële banken giro-opdrachten doorgegeven met vervroegde

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1954 | | pagina 18