Zinnebeeldige betekenis
an liet Railreisen-enimeem
Wanneer U geld belegt, hangt de rente die U
krijgt er van al ol U houdt van goed eten ol
van goed slapen."
Doen we tegenwoordig ook niet aan gezin,s
Onze boerenleenbanken voeren een vrij nuchter
embleem, door een geldstuk te plaatsen tussen
twee korenaren, waardoor de bemiddelende en
versterkende rol van het crediet tot uiting
wordt gebracht. Groeikracht ligt overigens op
gesloten in de ei-vorm van het embleem, sa
menwerking wordt uitgedrukt door de bunde
ling van lijnen links en rechts.
Het embleem van de Duitse Raiffeisen-organi-
satie bestaat uit een ronde cirkel, waarbinnen
twee gekruiste paardenkoppen, omgeven door
de woorden: „Eén voor allen allen voor
één". De uitdrukkingsvom is dus simpeler dan
bij ons, maar er bestaat een zeer diepzinnige
achtergrond voor, die de moeite waard is te
verhalen.
De beide paardenschedels zijn namelijk niet aan
de fantasie van een ontwerper ontsproten, maar
het zijn symbolen, die in een eeuwenoude tijd
hun oorsprong vinden.
Men vindt in deze tijd nog de beide gekruiste
paardenkoppen als gevelversiering aan de top
van het dak in verschillende delen van Duits
land. Het zijn dan in de vorm van een paar
denkop uitgezaagde planken, terwijl vroeger
echte paardenschedels werden gebruikt, zoals
dit in de vroeg-germaanse tijd reeds ge
schiedde.
Destijds speelde het paard namelijk een belang
rijke rol in de mythologie en een heilige ver
ering werd de paarden toegedragen, die de
vurige wagen van de zonnegod trokken. Zij
waren het, die bij het aanbreken van de dag
als heldere lichtstralen het vlammende rad van
budgetering? Welnu, het recept is zeer een
voudig:
„Een budget betekent: zich zorgen maken vóói
men iets uitgeeft, inplaats van daarna."
de zon onstuimig voorttrokken met glinste
rende, wapperende manen.
Diezelfde zon bracht nieuwe levenskracht dooi
de duisternis te doordringen en over alles te
stralen. Daardoor werd aan de paarden een
visionaire macht toegekend om in de toe
komst te kunnen zien en voorspellingen te kun
nen doen.
Die geheime krachten in de paarden zouden
ook na hun dood blijven werken, zodat op
offerplaatsen en andere heilige punten de sche
dels werden opgehangen. Dit oeroude gebruik
bleef lang bewaard en tot in de middeleeuwen
kende men kloostermuren, waaraan paaarden-
schedels hingen. Ook begroef men wel schedels
in de akker om daardoor de heilbrengende
kracht aan de grond toe te vertrouwen, vrucht
baarheid te verkrijgen en voor hagelschade ge
vrijwaard te zijn. Schedels van offerpaarden
staken de Germanen op hoge palen, die bij de
omheining van hun erf werden geplant. Ook
hier weer het benutten van een kracht als van
stekende zonnestralen om boze geesten en
demonen te weren en vee en hof tegen allerlei
plagen te beschermen.
Langzamerhand ging het gebruik van echte
paardenschedels verloren. In plaats daarvan
kregen de balken van de dakvorst de vorm van
paardenkoppen. Hun blik gaat in tegenover
gestelde richting om van alle kanten het onheil
te weren, doch ook dit raakte zijn eigenlijke
betekenis kwijt, waardoor men ook wel paar
denkoppen aantrof, die elkaar aanzagen.
Massieve paardenkoppen aan de muur vindt
men ook nog in ons land, vooral boven de deur
van schuren en stallen en wellicht is er ook
enig verband met de oude mythische betekenis.
Tn het bekende Raiffeisen-embleem kijken de
beide koppen in tegenovergestelde richting,
waardoor hierin de betekenis tot uiting komt,
dat zij onheil afweren en een bescherming vor
men voor de boerenstand.
63