Zinnebeeldige betekenis an liet Railreisen-enimeem Wanneer U geld belegt, hangt de rente die U krijgt er van al ol U houdt van goed eten ol van goed slapen." Doen we tegenwoordig ook niet aan gezin,s Onze boerenleenbanken voeren een vrij nuchter embleem, door een geldstuk te plaatsen tussen twee korenaren, waardoor de bemiddelende en versterkende rol van het crediet tot uiting wordt gebracht. Groeikracht ligt overigens op gesloten in de ei-vorm van het embleem, sa menwerking wordt uitgedrukt door de bunde ling van lijnen links en rechts. Het embleem van de Duitse Raiffeisen-organi- satie bestaat uit een ronde cirkel, waarbinnen twee gekruiste paardenkoppen, omgeven door de woorden: „Eén voor allen allen voor één". De uitdrukkingsvom is dus simpeler dan bij ons, maar er bestaat een zeer diepzinnige achtergrond voor, die de moeite waard is te verhalen. De beide paardenschedels zijn namelijk niet aan de fantasie van een ontwerper ontsproten, maar het zijn symbolen, die in een eeuwenoude tijd hun oorsprong vinden. Men vindt in deze tijd nog de beide gekruiste paardenkoppen als gevelversiering aan de top van het dak in verschillende delen van Duits land. Het zijn dan in de vorm van een paar denkop uitgezaagde planken, terwijl vroeger echte paardenschedels werden gebruikt, zoals dit in de vroeg-germaanse tijd reeds ge schiedde. Destijds speelde het paard namelijk een belang rijke rol in de mythologie en een heilige ver ering werd de paarden toegedragen, die de vurige wagen van de zonnegod trokken. Zij waren het, die bij het aanbreken van de dag als heldere lichtstralen het vlammende rad van budgetering? Welnu, het recept is zeer een voudig: „Een budget betekent: zich zorgen maken vóói men iets uitgeeft, inplaats van daarna." de zon onstuimig voorttrokken met glinste rende, wapperende manen. Diezelfde zon bracht nieuwe levenskracht dooi de duisternis te doordringen en over alles te stralen. Daardoor werd aan de paarden een visionaire macht toegekend om in de toe komst te kunnen zien en voorspellingen te kun nen doen. Die geheime krachten in de paarden zouden ook na hun dood blijven werken, zodat op offerplaatsen en andere heilige punten de sche dels werden opgehangen. Dit oeroude gebruik bleef lang bewaard en tot in de middeleeuwen kende men kloostermuren, waaraan paaarden- schedels hingen. Ook begroef men wel schedels in de akker om daardoor de heilbrengende kracht aan de grond toe te vertrouwen, vrucht baarheid te verkrijgen en voor hagelschade ge vrijwaard te zijn. Schedels van offerpaarden staken de Germanen op hoge palen, die bij de omheining van hun erf werden geplant. Ook hier weer het benutten van een kracht als van stekende zonnestralen om boze geesten en demonen te weren en vee en hof tegen allerlei plagen te beschermen. Langzamerhand ging het gebruik van echte paardenschedels verloren. In plaats daarvan kregen de balken van de dakvorst de vorm van paardenkoppen. Hun blik gaat in tegenover gestelde richting om van alle kanten het onheil te weren, doch ook dit raakte zijn eigenlijke betekenis kwijt, waardoor men ook wel paar denkoppen aantrof, die elkaar aanzagen. Massieve paardenkoppen aan de muur vindt men ook nog in ons land, vooral boven de deur van schuren en stallen en wellicht is er ook enig verband met de oude mythische betekenis. Tn het bekende Raiffeisen-embleem kijken de beide koppen in tegenovergestelde richting, waardoor hierin de betekenis tot uiting komt, dat zij onheil afweren en een bescherming vor men voor de boerenstand. 63

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1954 | | pagina 15