W et op de vervreemding van landbouwgronden borginstituten voor deze provincies in bewer king. De bedoeling is nu om in samenwerking met bet Borgstellingsfonds voor de Landbouw garanties te kunnen afgeven, waarbij het mogelijk is, dat de volle kapitaalbehoefte, benodigd voor de sanering, verkregen kan worden. Het Borgstel lingsfonds voor de Landbouw zal (volgens de laatste berichten) 5° van de sti-chtingskosten garanderen onder de voorwaarde, dat de aanvra gers zelf een bedrag dienen te fourneren (con tant of als lening met eigen zekerheid) minimaal groot 25 van het te financieren bedrag (waar onder te verstaan is de kosten van de aan te brengen bedrijfsverbetering, te verminderen met de eventueel te ontvangen premie of subsidie). De te stichten waarborginstituten treden aanvul lend op, terwijl de boerenleenbank tot een be paald percentage risico loopt, dat weer gedekt wordt door de eigen waarborgfondsen van Cen trale Bank en boerenleenbanken. Op deze wijze kan de tuinder of kweker 100% van bet beno digde crediet verkrijgen. Uit hetgeen door mij naar voren werd gebracht ten aanzien van de eisen, aan een gezonde finan ciering te stellen, kan blijken, dat deze vorm niet geheel zonder bedenking is, indien niet een uiterst strenge selectie wordt toegepast en indien geen strenge voorwaarden worden gesteld. Of hier bereikt zal worden wat wordt voorge staan, hangt af van de toekomstige ontwikke ling, van cle energie, het vakmanschap en het aanpassingsvermogen van de betrokkene. In ieder geval zal gevorderd moeten worden, dat niet alleen aan de aflossingsvoorwaarden, die overeenkomstig de levensduur van de investering moeten worden gesteld, wordt voldaan, maar dat in de jaren, waarin de bedrijfsresultaten dit toe staan, meer dan overeengekomen was wordt af gelost, terwijl ook verlangd moet worden, dat ten minste de eigen middelen voldoende moeten zijn 0111 in de vermeerderde behoefte aan bedrijfs kapitaal. veroorzaakt door de nieuwe investering, te voorzien. Ik ben mij ervan bewust, dat ik in deze inlei ding zeer onvolledig ben geweest en niet gege ven heb, wat L er wellicht van verwacht hebt. Ten dele is dit te wijten aan de schaarse litera tuur en de schaarste aan praktische gegevens, die mij ter beschikking stonden. Intussen hoop ik, dat deze inleiding dit althans bereikt heeft, dat ook voor h praktische tuin ders en kwekers, meer interesse zal ontstaan voor het financieringsvraagstuk, dat tot heden niet de belangstelling heeft ondervonden, die het verdient. Want het zou wel zeer spijtig zijn als de werkzame en bekwame tuinders en kwekers, die door hun vakmanschap en energie, met hun durf en ondernemingsgeest een wereldnaam heli- ben verkregen en die met hun producten de wereldmarkt veroverd hebben, in moeilijkheden zouden geraken door foutieve financiering. Belanci daarvan voor boerenleenbanken als hypolheebhoudsters .Met ingang van 21 December 1953 hoven- vermelde wet in werking getreden. Een ietwat vroegtijdige geboorte, daar men algemeen van oordeel was, dat deze per 1 Januari 1954 zou plaatsvinden. De wet is op 7 Aug. 1953 reeds in bet Staats blad verschenen, doch haar in werking treding wachtte op de algemene maatregel van bestuur, waarbij regelen worden gesteld ten aanzien van de hoogst toelaatbare tegenprestatie, aan de hand waarvan de Grondkamers jaarlijks een besluit moeten vaststellen waarin de normen voor die tegenprestaties voor de verschillende land- en tuinbouwgebieden van elke provincie zijn neergelegd. Die algemene maatregel van bestuur is thans verschenen en tegelijk met de wet van kracht geworden. Korte inhoud der wet Hoewel onze lezers in het algemeen uit diverse publicaties wel min of meer op de hoogte zullen zijn met de inhoud der wet, is het wellicht goed, deze nog zeer in het kort te vermelden. Zonder in details te treden komt zij ongeveer op het volgende neer Overdracht van land (al dan niet met gebou wen) waarop enige tak van bodemcultuur bosbouw uitgezonderd plaats vindt, is in het vervolg onderworpen aan de goedkeuring van de Grondkamer. Hetzelfde geldt ten opzichte van wijziging, verlenging of overdracht van een zakelijk recht op zulk land. Hieronder spreken wij gemakshalve alleen o\ei overdracht van land. Onderscheid wordt gemaakt tussen onder handse overdracht en openbare verkoop. lang 191

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1954 | | pagina 15