W et op de vervreemding van landbouwgronden
borginstituten voor deze provincies in bewer
king.
De bedoeling is nu om in samenwerking met bet
Borgstellingsfonds voor de Landbouw garanties
te kunnen afgeven, waarbij het mogelijk is, dat
de volle kapitaalbehoefte, benodigd voor de
sanering, verkregen kan worden. Het Borgstel
lingsfonds voor de Landbouw zal (volgens de
laatste berichten) 5° van de sti-chtingskosten
garanderen onder de voorwaarde, dat de aanvra
gers zelf een bedrag dienen te fourneren (con
tant of als lening met eigen zekerheid) minimaal
groot 25 van het te financieren bedrag (waar
onder te verstaan is de kosten van de aan te
brengen bedrijfsverbetering, te verminderen met
de eventueel te ontvangen premie of subsidie).
De te stichten waarborginstituten treden aanvul
lend op, terwijl de boerenleenbank tot een be
paald percentage risico loopt, dat weer gedekt
wordt door de eigen waarborgfondsen van Cen
trale Bank en boerenleenbanken. Op deze wijze
kan de tuinder of kweker 100% van bet beno
digde crediet verkrijgen.
Uit hetgeen door mij naar voren werd gebracht
ten aanzien van de eisen, aan een gezonde finan
ciering te stellen, kan blijken, dat deze vorm niet
geheel zonder bedenking is, indien niet een
uiterst strenge selectie wordt toegepast en indien
geen strenge voorwaarden worden gesteld.
Of hier bereikt zal worden wat wordt voorge
staan, hangt af van de toekomstige ontwikke
ling, van cle energie, het vakmanschap en het
aanpassingsvermogen van de betrokkene. In
ieder geval zal gevorderd moeten worden, dat
niet alleen aan de aflossingsvoorwaarden, die
overeenkomstig de levensduur van de investering
moeten worden gesteld, wordt voldaan, maar dat
in de jaren, waarin de bedrijfsresultaten dit toe
staan, meer dan overeengekomen was wordt af
gelost, terwijl ook verlangd moet worden, dat ten
minste de eigen middelen voldoende moeten zijn
0111 in de vermeerderde behoefte aan bedrijfs
kapitaal. veroorzaakt door de nieuwe investering,
te voorzien.
Ik ben mij ervan bewust, dat ik in deze inlei
ding zeer onvolledig ben geweest en niet gege
ven heb, wat L er wellicht van verwacht hebt.
Ten dele is dit te wijten aan de schaarse litera
tuur en de schaarste aan praktische gegevens,
die mij ter beschikking stonden.
Intussen hoop ik, dat deze inleiding dit althans
bereikt heeft, dat ook voor h praktische tuin
ders en kwekers, meer interesse zal ontstaan
voor het financieringsvraagstuk, dat tot heden
niet de belangstelling heeft ondervonden, die het
verdient. Want het zou wel zeer spijtig zijn als
de werkzame en bekwame tuinders en kwekers,
die door hun vakmanschap en energie, met hun
durf en ondernemingsgeest een wereldnaam heli-
ben verkregen en die met hun producten de
wereldmarkt veroverd hebben, in moeilijkheden
zouden geraken door foutieve financiering.
Belanci daarvan voor boerenleenbanken als hypolheebhoudsters
.Met ingang van 21 December 1953 hoven-
vermelde wet in werking getreden. Een ietwat
vroegtijdige geboorte, daar men algemeen van
oordeel was, dat deze per 1 Januari 1954 zou
plaatsvinden.
De wet is op 7 Aug. 1953 reeds in bet Staats
blad verschenen, doch haar in werking treding
wachtte op de algemene maatregel van bestuur,
waarbij regelen worden gesteld ten aanzien van
de hoogst toelaatbare tegenprestatie, aan de
hand waarvan de Grondkamers jaarlijks een
besluit moeten vaststellen waarin de normen
voor die tegenprestaties voor de verschillende
land- en tuinbouwgebieden van elke provincie
zijn neergelegd. Die algemene maatregel van
bestuur is thans verschenen en tegelijk met de
wet van kracht geworden.
Korte inhoud der wet
Hoewel onze lezers in het algemeen uit diverse
publicaties wel min of meer op de hoogte zullen
zijn met de inhoud der wet, is het wellicht goed,
deze nog zeer in het kort te vermelden. Zonder
in details te treden komt zij ongeveer op het
volgende neer
Overdracht van land (al dan niet met gebou
wen) waarop enige tak van bodemcultuur
bosbouw uitgezonderd plaats vindt, is in het
vervolg onderworpen aan de goedkeuring van
de Grondkamer. Hetzelfde geldt ten opzichte
van wijziging, verlenging of overdracht van
een zakelijk recht op zulk land.
Hieronder spreken wij gemakshalve alleen o\ei
overdracht van land.
Onderscheid wordt gemaakt tussen onder
handse overdracht en openbare verkoop.
lang
191