Uit de praktijk m-> We weten langzamerhand wel, dat het wel slagen van de schoolspaarbank grotendeels af hankelijk is van de medewerking van de onder wijzers. Een aardig voorbeeld kwam ons hiervan ter ore. Bij een onzer banken is het hoofd der school zeer actief werkzaam bij het schoolsparen. De zegels worden op school ge kocht en geplakt en als er volle kaarten zijn laat het schoolhoofd de boekjes der kinderen naar de school komen, zodat de kassier de kaarten en spaarboekjes alle tegelijk ter bijwerking- krijgt. Biet werkt prima, zegt de kassier. Zo prima, dat vele kinderen, die reeds enkele jaren van school zijn, via jongere broertjes of zusjes toch door blijven sparen. Er zijn zelfs jongens en meisjes van 17 jaar, die nog steeds via de school regelmatig sparen, waardoor de kans bestaat, dat het te veel voor het schoolhoofd wordt. Er zal dan ook een poging worden ge daan om de rijpere jeugd weer direct bij de bank te doen sparen. Spaar jc geld en je leven Onder dit motief zou een nationale tekenwed strijd worden gehouden, waaraan alle scholen in Nederland naar vrije verkiezing zouden kunnen meedoen. Zoals men weet zouden de tekenopdrachten betrekking hebben op het spa ren en op „Veilig Verkeer", zodat het geheel kon aansluiten bij de landelijke spaaractie. Op 11 November was de stand zo, dat 838 scholen, bestaande uit 5427 klassen en 140927 kinderen, zich voor deelneming hadden opgegeven. Deze cijfers duiden nog niet op een algemene belangstelling, doch ze zijn nog steeds groeiende. Nogmaals efficiëncy In de vorige Raiffeisen-Bode merkten wij het een en ander op over de bewegingen van de kassier bij zijn dagelijks werk en over de wen selijkheid van een vlot verloop der bankhande- lingen. Om hiervan een voorbeeld te geven drukken wij hierbij af twee foto's van het bureau van de kassier van 's Gravendeel. De bank is van vrij grote omvang, doch, zoals nog veelal het geval is, komen de cliënten stuk voor stuk in het kantoor en nemen plaats tegenover de kassier. Hiervoor bestaat dan een oproepbel of een lampje in de wachtkamer. Bij de foto's schrijft de kassier het volgende: Wij zijn uitgegaan van de gedachte, dat er veel gemakkelijker en beter gewerkt kan worden, als het aantal bewegingen, dat gemaakt moet wor den, zo klein mogelijk is. Daartoe hebben wij in de eerste plaats onze gehele dagelijkse admi nistratie ondergebracht in één bureau. Met bureau is van zes laden voorzien, waarvan de bovenste twee diep zijn. In deze laden is de grootboekadministratie (I, II en III) geplaatst in de bestaande bakjes, die de materiaalafde ling daarvoor heeft. Deze kunnen er gemak kelijk uitgelicht en in de kluis geplaatst worden. Bovendien staat in de rechtse lade de geld- portefeuille, zoals op de foto is te zien. Van de middelste laden is er één voorzien van de z.g. „doos van Pandora", waarin d'e pas munt, een stempelkussen en diverse stempels. In de andere bevinden zich twee dozen met klap perkaartjes. Van de onderste laden wordt er één gebruikt voor een paar mappen met lopende stukken, terwijl wij in de andere plaats hebben voor diverse kantoorbenodigdheden, als perfo- rator, nietmachine, enz. Voorts hebben wij het bureau aan twee zijden open laten maken, zodat de kassier elke cliënt tegenover zich kan laten plaats nemen. (Vele stalen bureaux zijn aan ene zijde geheel afge sloten). De kassier kan op deze wijze praktisch elke cliënt helpen zonder dat hij behoeft op te staan of te lopen. Wanneer er speciale bureaux voor de kassiers van één- en tweepersoonsbanken geconstrueerd zouden worden, zou het een en ander nog aan merkelijk te verbeteren zijn. Tot zover de woorden van de kassier. We zijn dankbaar voor deze praktijkwenk, die zeer zeker het overwegen waard is. Trouw aan de schoolspaarbank 137

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1953 | | pagina 13