De Jeugd spaart
entekent
de moeder gekomen om het busje weer op te
halen. Sindsdien wordt het wel geledigd, maar
de inhoud wordt tevens op een boekje gestort.
Via de sluitzegels
Kunt U zich nog herinneren, dat wij een sluit-
zegel als propagandamiddel verstrekten, waar
mede de verhuur van kluiskastjes bevorderd
diende te worden?
De Coöp. Boerenleenbank ,,l)e Noordoostelijke
Polder" W.A. maakte van deze zegels een druk
gebruik en ook op andere wijze werd gewezen
op een aantal nog ledige safeloketten. Deze be
scheiden actie had tot resultaat, dat binnen korte
tijd 17 loketten extra werden verhuurd.
Feest in Kottevalle
Men kan niet zeggen, dat Rottevalle (Fr.) een
grote plaats is en we waren dan ook min of meer
verbaasd, dat niet minder dan 529 schoolkin
deren bijeen werden gebracht om het jubileum
van de boerenleenbank te vieren met een film
vertoning plus kleine tractatie. De vertoning
moest in twee „ploegen" plaats vinden.
Het schoolsparen doet men daar op een speciale
manier, want alle kinderen, die op school komen
krijgen een spaarboekje en een spaarbusje, zodat
Nationale tekenwedstrijd
Het is een gelukkige greep geweest om de spaar
actie voor de jeugd dit jaar te verbinden met
„Veilig Verkeer" en niet minder gelukkig was
het om het tekenwerk te laten uitvoeren door
Marten Toonder en zijn medewerkers, die reeds
eerder hebben bewezen, dat hun scheppingen het
„doen" bij de jeugd. Het begrip „jeugd" kunnen
we in dit geval zelfs vrij ruim nemen, want we
kennen mensen tussen de acht en tachtig jaar,
die in de krant eerst het Tom Poes-verhaal lezen
en daarna pas het nieuws.
Voorts is het materiaal van de spaaractie ge
splitst in een boekje en een spel, waarbij dan het
spel een blijvende waarde heeft en dus als propa
gandamiddel een grotere betekenis.
Wij hebben dan ook de indruk, dat de beloning
voor trouw sparen dit jaar sterker werkzaam
zal zijn dan vorige jaren, maar bovendien, dat
het reclame-element, dat er toch ook in moet
zitten, beter tot zijn recht komt.
En daartoe helpt de verbinding met „Veilig
Verkeer" belangrijk mede. Immers, er bestaat
reeds jarenlang een warm contact tussen het
ze thuis kunnen sparen. Bij twee scholen was het
resultaat, dat binnen het jaar een bedrag van
3.600,door de kinderen werd gespaard.
Een aardig; gebaar
Door de watersnood zijn ook een aantal spaar
bus jes door waterschade onbruikbaar geworden.
Plet is een loffelijk gebaar van de fabrikant er.
de importeur om deze busjes voor hun gezamen
lijke rekening kosteloos door nieuwe te vervan
gen. Wij kunnen de heren de verzekering geven,
dat deze geste zeer op prijs wordt gesteld.
Uitkeringen Rampenfonds
Voor de coöp. boerenleenbanken in het water-
snoodgebied werden kort geleden folders ter be
schikking gesteld, die er op gericht waren de
uitkeringen uit het Rampenfonds, die per cheque
geschiedden, voorlopig te doen bijschrijven op
een spaarbankboekje, opdat een overijlde beste
ding kon worden tegengegaan.
Van de folders is nog een bescheiden voorraad
aanwezig, die over enige tijd zonder waarde zal
zijn, zodat wij de betrokken banken aanbieden
van deze voorraad een kosteloos gebruik te ma
ken. Bestellingen kunnen bij de materiaal-afde
ling worden ingediend.
bureau voor Veilig Verkeer en het onderwijs.
Er worden verkeerslessen gegeven, verkeers-
examens afgenomen en vele scholen hebben ook
abonnementen op het verkeerskrantje. Het is
dan ook mogelijk om via dit blad extra aandacht
te schenken aan de landelijke spaaractie en ook
op andere wijze wordt de publiciteit verzorgd.
In samenwerking met het bureau voor eilig
Verkeer is namelijk het plan ontworpen om de
spaaractie dit jaar te versterken met een lande
lijke tekenwedstrijd, waaraan alle lagere scholen
en V.G.L.O.-scholen kunnen meedoen.
Het is de bedoeling, dat reeds in de a.s. Kerst-
vacantie de eerste resultaten van deze wedstrijd
ter tafel liggen, zodat binnenkort alle school
hoofden een uitnodiging ontvangen om de kin
deren van hun school te laten meedoen aan de
wedstrijd. Met de uitnodiging worden tevens de
opdrachten verstrekt, waaruit de leerlingen een
keuze kunnen doen en aan de hand waarvan zij
hun tekening moeten maken. Die opdrachten zijn
voor elke leeftijdsgroep verschillend, zodat ze heel
eenvoudig zijn voor de leerlingen van de laagste
klassen en geleidelijk opklimmen in moeilijk-
85