UIT DE PRAKTIJK
niet kunnen zijn. De ervaring" zal moeten uit
wijzen in hoeverre credietverlening door ver
groting van de geldhoeveelheid geoorloofd is,
zowel in tijden van welvaart als in tijden van
depressie.
Het gaat hier om het formuleren van enkele
praktische regels, waarvan de ervaring de deug
delijkheid heeft aangetoond en die in het mone
taire beleid van een land niet straffeloos kunnen
worden overtreden.
Crediet is het verlenen van beschikkingsrecht op
actuele goederen tegen een toekomstige tegen
prestatie. Indien men door credietverlening meer
vraag schept dan waaraan voldaan kan worden,
veroorzaakt men tegelijk een druk op prijzen en
lenen, zoals die ook door inflatie veroorzaakt
zou worden. Deze druk kan aanzienlijk vermin
derd worden, indien de tegenprestatie op zeer
korte termijn wordt geleverd, terwijl ook door
een tijdelijke toeneming van het sparen deze
druk zou kunnen worden weggenomen.
Aan cle andere kant is het zeer zeker verkeerd
investeringen te financieren door geldcreatie,
hetgeen helaas in de laatste jaren al te veel is
geschied.
Hoe het ook moge zijn, matiging in de crediet
verlening is een eerste vereiste voor een ge
ordend internationaal muntstelsel.
Wie zal echter algemene richtlijnen voor de
credietpolitiek uitwerken? Het is een uiterst
ingewikkelde opdracht, te meer daar de opvat
tingen terzake zo uiteenlopend zijn. Wellicht
kan de commissie van de Europese Betalings-
Unie zich voor deze taak inspannen, voor zover
het internationaal monetaire fonds voor dit
vraagstuk geen of niet voldoende belangstelling
heeft.
De instantie, welke deze opdracht op bevredi
gende wijze zou vervullen, zou aan onze ge
meenschap een onschatbare dienst bewijzen en
recht hebben op onze blijvende erkentelijkheid.
Hulde aan de mede-opriehter
Het is langzamerhand wel bekend, dat de serie-
letters van de speciale drukken van de spaar
boekjes als regel worden gevormd uit de eerste
en de laatste letter van de banknaam.
Wij hebben (Mis dan ook werkelijk bet hoofd
gebroken toen we van de bank in Wervershoof
een spaarboekje in handen kregen van de serie
K. Ko. De oplossing was echter vrij eenvoudig.
Het waren de eerste letters van de naam van de
man, die de grote stuw is geweest voor de op
richting van deze bank, de heer K. Koopmans.
Dichtader in Aalten
Door de Coöp. Boerenleenbank te Aalten wor
den eenvoudige blikken spaarbusjes uitgegeven,
voorzien van een plakstrook, die met een aan
sporing tot sparen is bedrukt. Er zijn verschil
lende soorten plakstroken, waarop de wijze raad
in dichtvorm voorkomt, o.a. de volgende regels
Vroegtijdig sparen is een Hollandse deugd.
Beoefen die deugd dan ook ras.
Het is ook zeer nuttig en geeft bovendien
vreugd,
liet resultaat komt je vast later van pas.
DE instelling hiervoor, door de omtrek
vermaard,
Is de Boerenleenbank te Aalten, waar oud
en jong spaart.
Het spaarboekje in de brievenbus
Bij het postkantoor in Amsterdam-Zuid is een wit
geschilderde brievenbus geplaatst ten gerieve van
de spaarders bij de Rijkspostspaarbank.
De bedoeling is, dat hierdoor de service aan de
spaarder buiten sluitingstijd van bet postkan
toor kan doorgaan. Men kan nl. het spaarboekje
met het te storten geld in deze speciale bus de
poneren, waarna men het boekje met de hij-
schrijving weer per post thuis ontvangt.
Hier is dan officieel ingesteld, wat bij menige
boerenleenbank reeds eerder plaats vond en
waartegen onze afdeling Inspectie zich altijd
moest verzetten. Ook onze spaarders zijn wel
eens heel gemakkelijk uitgevallen en de kassiers
moeten ertegen waken, dat men niet zo maar het
geld in de bus van de bank deponeert. V ij ken
nen zelfs het feit, dat cliënt, gezeten op een
wagen of tractor, de kassier een giro-opdracht
toeroept.
Er is natuurl ik een essentieel verschil met die
witte bus van de Rijkspostspaarbank, waarvoor
men speciale maatregelen heeft genomen om
vergissingen en fraude zoveel mogelijk uit te
sluiten. Maar het blijft toch een wankel punt.
De omstreken van Ruurlo
De omgeving van Ruurlo biedt veel natuur
schoon en is een bezoek meer dan waard. Zon
der V.V.V. in de wielen te rijden gaf de boe-
87