Onze organisatie in beeld Ha, die spaarbank Hoewel men algemeen overtuigd is van het nut van het schoolsparen, lopen de meningen nogal uiteen over de beste werkwijze. Er zijn tal van factoren, die men in acht moet nemen om een werkwijze te vinden, die een ieder bevredigt. In hoofdzaak gaat het er om de tegenstrijdige wensen van het schoolpersoneel en de spaarbank in één vat te gieten. Het zegelsparen wordt wel het meest ge waardeerd, omdat dit het sparen voor de kinderen zichtbaar maakt. Het is aan trekkelijk en de ouders hebben een con trole op het afdragen van de gelden als zij dat wensen. Maar het betekent, dat er administratie nodig is van het zegel materiaal als waardepapier. Indien de school een permanente voorraad zegels heeft, die van tijd tot tijd wordt aange vuld door de bank, dan zit er onherroe pelijk aan vast, dat de school ook die voorraad en het ontvangen geld moet administreren. Bij het vele kruimelwerk, dat de onderwijzers naast hun eigenlijke taak te doen hebben, ondervindt dit voor raad aanhouden nog al eens bezwaar. Voor de bank is het echter wel aan te bevelen, omdat dit dan de gemakkelijkste en beste gang van zaken is. Men doet het ook wel zo, dat de school een voorschot aan zegels krijgt, waarvan het hoofd de ontvangst bevestigt. Uit de opbrengst van de verkoop uit dit voorschot koopt de school nieuwe zegels bij de bank, waardoor de voorraad weer wordt aangevuld. De school blijft dus altijd debet voor dat eerste voorschot en men kan het aan het hoofd overlaten op welke wijze hij de zegelkas en de geld kas wil beheren. Zou er uiteindelijk af rekening moeten volgen van het voorschot, dan is het niet uitgesloten, dat er een verschil is ontstaan, dat niet meer te achterhalen is en waarvoor men moeilijk het hoofd persoonlijk aansprakelijk kan stellen. Een tussenweg is, dat de spaarbank wekelijks een hoeveelheid zegels in een enveloppe ver strekt, waaruit de school dan verkoopt. De op brengst aan geld wordt bij het restant van de zegels in de enveloppe gevoegd, waardoor de waarde van de inhoud van de enveloppe onge wijzigd blijft en daarna wordt het couvert weer aan de bank afgedragen. Voor de school is dit ideaal. Er is geen voorraad en geen admini stratie en de verantwoordelijkheid is beperkt tot de inhoud van de wekelijkse enveloppe. Hier door is de kans op verschillen miniem. Voor de bank brengt het wat meer werk met zich mede, omdat men iedere week de porties voor de scholen en de klassen klaar moet maken, bezorgen en terughalen. Eventueel kan het halen en terugbezorgen worden opgedragen aan enkele grotere kinderen, indien de afstand naar de bank niet te groot is. Er zijn ook kassiers, die zelf wekelijks in de school zitting houden of laten houden door een personeelslid. Dit is minder aan te bevelen door het tijdverlies, hoewel het wel eens moet wan neer een andere oplossing niet mogelijk is. Een van onze banken heeft voor het zelf verkopen van de zegels een speciale route ingesteld, waar door de les even wordt onderbroken en waar door een aantal scholen en klassen achter elkaar kan worden behandeld. Wij hebben die spaar bankman op zijn bromfiets bijna niet kunnen bijhouden in zijn verkooptempo, maar niettemin werd hij met de camera gesnapt toen hij in een klas bezig was en de onderwijzer rustig toe zicht hield. Hij is in zijn gemeente al een heel bekende figuur geworden onder de jeugd en hij verbaast er zich al niet meer over als hij joviaal gegroet wordt met de uitroep: ,,Ha, die spaar bank". 46

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1952 | | pagina 22