geld-politiek, die de beleggers van de obligatie- markt heeft vervreemd. Nu poogt men ze daar terug te lokken met premieleningen. Hoe aantrekkelijk deze voor velen met een kleinere beurs de stukken zijn 100.groot ook mogen zijn, de beleg gende instellingen (spaarbanken, pensioenfond sen, levensverzekeringsmaatschapijen), die op geregelde hoge rente-inkomsten aangewezen zijn en niet met een rente van 2j4 's jaars kunnen volstaan, zullen dit spel niet kunnen meespelen. E11 van hen moeten de grote investeringskapi talen komen. Het financieringsvraagstuk zal daarom ook op deze wijze slechts weinig nader tot zijn oplos sing kunnen worden gebracht. Voorzover de intekenaren geen nieuw geld op tafel leggen, doch eenvoudig middelen aan hun bank ont trekken, moeten daaruit weer spanningen op de kapitaalmarkt voortvloeien, die zich in een koersdruk op de beleggingsmarkt zullen weer spiegelen. Want in wezen heeft het aan de bank toevertrouwde geld reeds zijn bestemming ge vonden, hetzij door aanwending in het bedrijf (bij ons de eigen landbouw), hetzij in staats fondsen of anderszins. Onttrekkingen op grote schaal, die tot verkoop van staatsfondsen leiden, doen de koersen daarvan dalen en de rente dus indirect stijgen. Op de gevaren, die aan lang durige onttrekking van bankgeld voor de reke ninghouders verbonden kunnen zijn, werd trou wens reeds ter anderer plaatse in ons vorig nummer in verband met het geleur voor woningbouwgeld al gewezen. 1 let is moeilijk te voorspellen hoe groot de aan trekkingskracht van de premielening op de massa zal zijn, al lijkt het wel waarschijnlijk - en hierin zit ongetwijfeld een winstpunt dat kleinere luiden, die anders nooit op een lening zouden hebben ingetekend, zulks thans wel zullen doen. Uit algemeen economisch oog punt zouden wij het evenwel niet kunnen be wonderen, indien deze methode op grotere schaal duurzaam zou worden gevolgd, althans niet zolang de attractie van de loten wordt mis bruikt tot het aantrekken van gelden tegen een lagere dan de gangbare rente. In dat geval wordt immers dé financiering ten dele opge bouwd op een maatschappelijk te laag rente niveau en wordt op den duur niet verzekerd, dat het geld zijn nuttigste aanwending vindt. Er ontstaan dientengevolge in letterlijke zin scheve verhoudingen. Dat kunnen wij trouwens nu reeds waarnemen. Zo komt Apeldoorn met een 4 %-lening, die elke inschrijver van 20.000.-het recht geeft tot aanwijzing van een nieuwe woning-gegadigde, terwijl aan kleinere coupures een bij loting te verkrijgen woon recht is verbonden. Te vrezen valt, dat hierbij misbruiken zullen insluipen, die ertoe leiden, dat de oorspronkelijke obligatiehouder in werkelijkheid veel meer dan 4 rente kan maken. Interessanter is nog de emissie van een semi-overheidsinstelling als de Prov. Noord brabantse Electriciteitsmij. te 's Hertogenbosch Nadat 1 millioen reeds onderhands op emissie- voorwaarden was geplaatst, kon op 23 October worden ingeschreven op 4 millioen obligaties a 100 die een gemiddelde looptijd hebben van 12)4 jaar. Merkwaardig is zowel het rente- type het is de eerste 4^2 %-lening, die sedert vele jaren wordt uitgegeven als het feit, dat dit geschiedt ten laste van een openbaar nuts bedrijf, welks aandelen zich vrijwel geheel in handen van de provincie Noord-Brabant bevin den. De overheid levert aldus in feite zelf het bewijs, dat thans voor 4 in geen geval mid delen verkrijgbaar zijn. Hoe gedwee geldnemers thans geworden zijn, illustreert nog de bepaling, dat de lening eerst na 1 December 1961 vervroegd aflosbaar is, zodat de inschrijvers ten minste 10 jaar, behou dens normale uitlotingen, op 4^2 rente zullen kunnen rekenen. Met belangstelling mag men afwachten, welke consequenties overheid en bedrijfsleven uit het resultaat, verkregen met deze 4% %-lening, zullen trekken. 26 Apr. 28 Mei 25 Juni 26 Juli 28 Aug. 24 Sept. 22 Oct. 98 'A 97 95 89 92"/i. 94 3'A 92 TA 88 y4 88 V4 87 V„ 81 v, 87 74 9231A= 89 3A 89 V8 87 7/a 80 v16 85 3A 85 V,. 92 7« 90 7S 90 Vs 88 7S 83 V2 88 7S 87 V„ 89 89 V, 87 v8 81 v4 88 86 V 93 y>« 90 V18 893732 85 87'V,. 91 87 89 V8 87 v2 80 v, 85 8A 85 v* 98 v4 97 97 7* 70 y2 74 72 66 v, 71 y« 70 V,« 89 88 90 89 V« 83 88 7j 87 v, Datum 3'/2 Nederland 1951 96 V16 Nederland 1950 84"/ UI 33'/2 Nederland 1947 3 Nederland 1962/64 met belast.fac. 3 Grootboek 1946 917/,n 3 Investeringscert. 90 Via 90 3 Nederland 1937 3 $-lening 1947 100 y„ 100 IOO 7,e IOI 7,„ 2% N.W.S. 75 318 3 Indië 1937 A 25

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1951 | | pagina 25