KRONIEK UIT EIGEN KRING Het is niet voor de eerste maal, dat wij aan dacht vragen voor regelmatige snelle verwer king van giro-opdrachten. Nu en dan ontvangen wij klachten, waarbij blijkt,, dat deze opdrachten soms meerdere dagen blijven liggen. Dikwijls volgt dan ook nog verwerking via de eigen post rekening, terwijl rechtstreekse bankgiro, vooral wanneer de begunstigde eveneens een rekening onderhoudt bij de Centrale Bank, een belang rijk kortere weg betekent. Het is buiten kijf, dat de service, door onze boerenleenbanken geboden en waarover men in het algemeen zeer ingenomen is, door derge lijke nonchalance geschaad wordt. Wij doen dan ook een ernstig beroep op onze kassiers, vooral op hen, voor wie het kassierschap een nevenfunctie is, om dagelijks alle posten te ver werken. Op onze vraag, in de vorige kroniek gesteld, in verband met vervanging van kassiers, kregen wij tot ons genoegen enkele aanbiedingen, waar van wij bij voorkomende gelegenheden gaarne gebruik zullen maken. Een kassier zond ons een uitvoerige beschou wing over het probleem van vervanging bij ziekte enz. met verzoek dit als ingezonden stuk- op te nemen. In een volgend nummer van de Raiffeisen-Bode zullen wij dit,, met een com mentaar onzerzijds, vermelden. Wij willen nog eens in herinnering brengen, dat de afdeling inspectie het zeer op prijs stelt een reactie op de door haar uitgebrachte in spectierapporten te mogen ontvangen. Aannemende, dat deze rapporten in een verga dering van het bestuur (en van de raad van toezicht) van de betrokken bank een onderwerp van bespreking uitmaken, zagen wij gaarne, dat, indien hiertoe aanleiding bestaat, in ver band met de belangrijkheid van de gemaakte op- of aanmerkingen, schriftelijk mededeling wordt gedaan van de genomen maatregelen. Onze ervaringen op dit punt zijn niet altijd opwekkend. Het gebeurt nog al eens, dat de op merkingen, in een rapport neergelegd, een vol gend jaar zonder meer moeten worden her haald. Dit verraadt gebrek aan belangstelling van de zijde van het bestuur en gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel, waarbij de kassier die in dit geval zeer zeker de steun van het be stuur nodig heeft, klaarblijkelijk aan zijn lot overgelaten wordt. Onze begrotingsafdeling heeft niet over gebrek aan belangstelling te klagen. De critiek op onze adviezen is dikwijls niet mals. Men bedenke echter wel,, dat het voor ons met steeds mogelijk is op de hoogte te zijn van plaatselijke omstan digheden, die aanleiding kunnen geven tot een rentepolitiek, afwijkend van onze adviezen. Wij constateren echter met genoegen, dat in tal van gevallen rekening wordt gehouden met onze raadgevingen, waardoor de reservevor ming, door het maken van behoorlijke exploi tatie-overschotten, wordt versterkt. len slotte vragen wij bijzondere attentie van onze kassiers voor de kwestie van legitimatie van personen, die niet of onvoldoende bekend zijn, inzake uitbetaling van gelden. Herhaaldelijk komt het voor, dat een bank moeilijkheden heeft (o.a. justitiële bemoei ingen), omdat uitbetalingen, b.v. uitkeringen voor landbouwherstel, zijn gedaan aan perso nen, van wie achteraf betwist wordtj, dat zij recht hadden op de uitgekeerde bedragen. Met klem moeten wij daarom aandringen op het tonen van behoorlijke bewijsstukken (geboorte bewijs, bewijs van Nederlanderschap of pas poort), terwijl ingeval men als gemachtigde komt en bij de bank geen doorlopende volmacht aanwezig is, een behoorlijke volmacht moet worden overgelegd, die aan de getekende kwi tantie wordt gehecht. Door grote zorgvuldigheid in acht te nemen kan men moeilijkheden en schade voor de bank voorkomen. 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1951 | | pagina 4