I). verstrekken van credieten aan landbouw
coöperaties
c. liet aanhouden van een centrale kas terwille
van de plaatselijke banken
d. bet aanhouden van een rekening-courant
voor de plaatselijke banken.
Alle banken in het gebied van een districtscen
trale zijn hiervan lid, zij hebben ieder één stem
oj) de algemene vergadering, doch hun aanspra
kelijkheid is beperkt, evenals die der leden.
Van de Centrale Bank zijn alleen de districts
centrales lid. Ieder der 10 districtscentrales
stuurt een aantal afgevaardigden naar de alge
mene vergadering, naar gelang van het aantal
banken, dat bij iedere districtscentrale is aan
gesloten. Elke afgevaardigde heeft één stem.
De werkzaamheden van de centrale bank wor
den als volgt aangeduid
a. het regelen van de credietverleningde dis
trictscentrales kunnen op hun beurt weer
crediet verkrijgen van de centrale bank;
b. het optreden als centrale voor het geldver
keer tussen de districtscentrales
c. toezicht en controle op de districtscentrales
en de plaatselijke banken;
d. het bevorderen van de werkzaamheden door
propaganda, voorlichting, enz.
Meer banken in Zwitserland
De Centrale Bank te St. Gallen maakt er met
trots melding van, dat in 1950 niet minder dan
20 nieuwe Raiffeisenbanken werden opgericht,
waardoor het totaal aantal is gestegen tot 911.
Deze 911 banken zijn verdeeld over 22 kantons,
die een grondgebied van vier nationale talen
omvatten. Ondanks dit taalverschil is Zwitser
land een sterke eenheid geworden en hetzelfde
treffen wij aan in de organisatie der Raiffeisen
banken. Toch zijn er ook wel praktische bezwa
ren aan deze meertaligheid verbonden, daar alle
formulieren minstens in twee talen (Frans en
Duits) gesteld moeten worden, terwijl de thans
overleden directeur van de Centrale Bank, de
heer Heuberger, destijds als bijzonderheid ver
meldde, dat hij vergaderingen in vier talen
opende en presideerde.
Overigens is het verschijnsel van een groeiend
aantal banken wel markant. Gemiddeld werden
er sinds 1900 ongeveer 17 banken per jaar op
gericht en thans heeft een derde gedeelte van
de landelijke gemeenten in Zwitserland een eigen
spaar- en credietbank. In honderden dorpen is
nog geen Raiffeisenbank gevestigd, zodat nog
een verdere groei van het aantal banken ver
wacht kan worden, zulks in tegenstelling tot
hetgeen in Zweden geschiedde, waar het aantal
banken werd verminderd en bet werkgebied
werd vergroot.
Een vergelijking is evenwel moeilijk te maken,
daar de Zwitserse dorpen dusdanig geïsoleerd
liggen, dat concentratie heel moeilijk is toe te
passen.
Het gevolg is, dat de banken over het algemeen
van een klein en zelfs zeer klein formaat zijn
en in aard en werkzaamheid nog dicht bij de
oorspronkelijke gedachten van Raiffeisen staan,
liet is ons niet bekend hoe de inspectiedienst
aldaar werkt, doch een reisje met een aantal
onverwachte kasopnamen kon nog wel eens
onverwachte moeilijkheden opleveren, vooral in
de winter.
Spaardwang in Denemarken
I11 de ..Economisch-Statistische Berichten", 110.
1775troffen wij een artikel aan over de mone
taire maatregelen in Denemarken van de hand
van drs. H. W. J. Bosman.
Er wordt in dit artikel een vergelijking getrok
ken tussen Denemarken en Nederland, daar
beide landen sterk zijn ingeschakeld in het inter
nationale handelsverkeer.
Verschillende omstandigheden, die ons niet
vreemd zijn, hebben ook in Denemarken geleid
tot ontwaarding van de Deense kroon en straffe
maatregelen werden van overheidswege geno
men om het verschijnsel van inflatie tegen te
gaan en de geldomloop te verminderen.
Reeds in Juli 1950 vond een discontoverhoging
plaats van 3J/2 tot 4V2 later nog weer ver
hoogd tot 5%, hetgeen natuurlijk een verhoogde
debetrente bij de particuliere banken tot gevolg
had.
De verstrekking van bouwcredieten werd afge
remd, doch een credietcontröle, zoals ten onzent
door de overheid wordt voorgesteld, kent men
niet.
Eind 1950 werden verschillende voorstellen
door bet parlement aangenomen, die als volgt
kunnen worden aangeduideen speciale defensie
belasting voor 2 jaren, die 130 millioen kronen
per jaar moet opbrengen; een extra belasting
op de hogere inkomens, die 28 millioen kronen
zal opleveren, verhoging van indirecte belastin-
16