freltjhse n^>^cvit&j?
Gemoederen in beweging
In de afgelopen maand heeft liet wetsontwerp
ter regeling van het toezicht op de crediet-
instellingen de gemoederen voortdurend bezig
gehouden. Ook de centrales der boerenleen
banken hebben hun stem laten horen. Het adres,
waarin zij hun bezorgdheid over de voorgeno
men reglementering van het toezicht uitdrukken,
vindt men in dit nummer van de Raiffeisen-
Bode opgenomen.
Van vele kanten zijn nu de bezwaren naar
voren gebracht. Nieuwe argumenten kunnen
nauwelijks nog in het geding komen. Intussen
heeft volgens een courantenbericht ook minister
Lieftinck zich laten horen, nl. op een bijeen
komst van werkgevers tevens leden van de
Partij van de Arbeid. De minister staat op het
standpunt, dat de overheid de gevraagde be
voegdheid niet kan ontberen, wil zij de strijd
tegen de inflatie met succes kunnen voeren.
Houden wij geen orde in eigen huis, dan is het
gevaar groot dat, zolang Amerika ons blijft
steunen, wij een vergaande bemoeiing van de
Amerikanen met onze interne zaken zullen
moeten accepteren, een ingrijpen waaraan
moeilijk te ontkomen zou zijn, omdat anders de
chaos op financieel en sociaal-economisch ter
rein onvermijdelijk is.
Deze voorstelling van zaken, die niet van dra
matiek ontbloot is, zal de tegenstanders niet
weerhouden sterke aandrang op de minister uit
te oefenen om enige belangrijke wijzigingen
van zijn voorstellen te aan vaarden-
Het is ongetwijfeld waar, dat onze monetaire
positie bijzondere aandacht vraagt, maar de
jarenlange financiering door de overheid met
kort geld van uitgaven, die met lang geld ge
financierd behoren te worden, blijft een zwak
punt in het overheidsbeleid en rechtvaardigt
ten minste een eventuele wens van de Kamer,
clat aan de grote z.g. monetaire bevoegdheden
(art. 9) een bijzonder karakter wordt toege
kend met een beperkte tijdsduur. 1 let wachten
is nu op het voorlopige verslag van de Tweede
Kamer, dat wel niet lang meer zal uitblijven-
Nieuwe belastingen
Een voorproefje van de behandeling van het
credietwetsontwerp hebben de beraadslagingen
in de Tweede Kamer over de jongste belasting
voorstellen van de regering opgeleverd. De
minister heeft in zijn lange rede nog eens uit
eengezet ,hoe wij in de huidige positie zijn ge
komen. Eerst de oorlog en zijn directe gevolgen,
dan het Indonesische conflict en ten slotte de
ramp van Korea, die alle berekeningen over ons
economisch herstel in de war hebben gestuurd.
De oorlog in Korea heeft een sterke invoer-
drang tot gevolg gehad. Verder is onze ruilvoet
met het buitenland zeer veel verslechterd. Als de
prijsverhouding zich in normale richting had
voortbewogen, zou het tekort op onze betalings
balans 800 a 1000 millioen gulden minder heb
ben bedragen. De verhoogde invoer en de achter
uitgang van onze ruilvoet hebben spanningen
veroorzaakt, die verontrustend genoemd moeten
worden.
Daarnaast staat de bedreiging van het begro
tingsevenwicht door de verhoogde subsidies op
levensmiddelen en de verhoging van de
defensie-uitgaven. De regering, aldus de minis
ter, is nu bezig met de uitvoering van het dek
kingsplan. De verlaging van de subsidie en de
consumptiebeperking leveren ieder een bate op
van 275 millioen. De thans ingediende be-
lastingontwerpen zijn het vervolg; dan is er
nog het wetsontwerp op de credietcontröle en
voorts zijn er de reeds in werking getreden
credietbeperkende maatregelen van de Neder-
landsche Bank. De directe aanleiding tot het
indienen van de nieuwe belastingontwerpen zijn
de sterk verhoogde defensie-uitgaven. Een
jaarlijkse uitgave van 1 )A miliard gedurende
4 jaar is een ontzaglijke belasting op onze
nationale economie en op het budget. Oor
spronkelijk was de regering van oordeel, dat
een defensielast van 800 a 900 millioen het
uiterste was, dat onze economie voor de defen
sie zou kunnen opbrengen. Desondanks is thans
de ij/2 milliard geaccepteerd. Na Engeland
geeft Nederland het hoogste percentage uit
voor zijn defenstie nl- 28,2 van de begroting.
De bezwaren van de Kamer gaan vooral tegen
4