Het wetsontwerp inzake
het toezicht op het credietwezen
de boeren, die een reactiedier opruimen, onge
veer 150.als premie te kunnen geven uit
een fonds, gevormd door het boerenkwartje
(25 cent per 100 kg melk over 5 jaar) en 50
millioen uit de tegenwaarde der Marshallhulp,
dit laatste met goedvinden van de Amerikanen.
Het tweede stimulerende element in de regeling
is de spaarheffing. Gedurende de eerste vier
jaren wordt op melk van niet reactievrije be
drijven 3 van de melkprijs ingehouden, in
het vijfde jaar 4%. Voor het eerste jaar zal
deze inhouding bij de huidige melkprijs 55 cent
per 100 kg bedragen. Dat loopt dus nog al in
de papieren! Deze heffing wordt in haar geheel
weer aan de betrokken veehouder gerestitueerd,
zodra het betreffende bedrijf gesaneerd is ver
klaard.
Er is met het slagen van dit plan een groot
landbouwbelang gemoeid en niet minder is de
volksgezondheid er mede gebaat. De Ameri
kaanse vertegenwoordiger der Marshallorgani
satie in Nederland zag bij t.b.c.-vrijmaking van
onze rundveestapel de mogelijkheid van grotere
kaasexport naar Amerika en van vergroting
van de melklevering aan de Amerikaanse troe
pen in Duitsland.
Prijsbewegingen
Als we de landbouwparagraaf van de deviezen-
nota en het t.b.c.-plan bezien, wordt er van de
landbouw nog al iets verwacht in de naaste
toekomst. Het is jammer, dat deze ontwikkeling-
valt in een tijd waarin de financiering voort
durend bezwaarlijker wordt. Voor zover de
maatregelen van de Nederlandsche Bank daar
van de oorzaak zijn, dient ernstig te worden
gestreefd naar meerdere differentiatie in de
beperkende regelen. Doet men dat niet, dan kon
het wel eens zijn, dat verdere successen van de
regeringspolitiek op dit terrein achterwege
zullen blijven.
Er is in de bedrijven, ook al doet men niets
bijzonders, voortdurend meer geld nodig. De
veevoederprijzen zijn in vergelijking met een
jaar geleden aanzienlijk gestegen. De stijging
bedraagt ruwweg 40 voor de producten, die
op bonnen worden gedistribueerd. Het artikel
superfosfaat werd voorlopig verhoogd van
5,90 tot 9,30 per 100 kg. Daarentegen
schijnen er voor kali- en stikstof meststoffen
geen schokkende dingen op komst te zijn. Om
trent de stikstofmeststoffen zegt het marktbe
richt van het Centraal Bureau van 28 Mei
„Het beste lijkt ons om vertrouwen in de prijs
politiek van onze stikstofindustrie te hebben en
zich niet aan speculaties omtrent de toekomstige,
prijs van b.v. kalkammonsalpeter en kalksalpeter
over te geven."
Dc stijging der veevoederprijzen heeft symp
tomen van inkrimping van de varkensstapel
opgeroepen. Na lang aandringen door de ge
organiseerde landbouw heeft de regering nu de
prijs voor de baconvarkens op 2,38 per kg
geslacht gewicht gebracht.
Voor de eieren schijnt de periode van de laagste
prijzen voorbij te zijn. Tn de weken dat de pro
ductie maximaal was, is er aan de pluimvee
houderij niet veel verdiend. De rest van het jaar
kan nog wel iets goedmaken. Daarvoor is het
nodig, dat de weg naar Duitsland open blijft.
Verheugend is het dat Nederlandse neren een
behoorlijke afzet vinden in Amerika e-i dat ook
in Canada afnemers worden gevonden.
Artikel 10, de steen des aanstoots. Critiek en
bijval. Onvermijdelijke ontwikkeling of over
schatting van overheidstaak?
Het ziet er naar uit, dat artikel 10 het centrale
punt zal zijn, waaromheen de discussies over
dit wetsontwerp in en buiten de Kamer zich
zullen bewegen.
Volgens de bepalingen van dit artikel is de
Nederlandsche Bank bevoegd aan de geregi
streerde credietinstellingen algemene voor
schriften voor haar bedrijfsvoering te geven.
Deze voorschriften kunnen (uitsluitend) in
houden
a) bepalingen nopens de minimale omvang der
liquide middelen of van bepaalde onder
delen dier middelen,, in verhouding tot het
totale bedrag der toevertrouwde gelden of
van bepaalde onderdelen van die gelden
b) bepalingen nopens de maximale omvang der
credietuitzettingen dezer activa, al dan
niet in verhouding tot de toevertrouwde
6