Het wetsontwerp inzake het toezicht op het credietwezen de boeren, die een reactiedier opruimen, onge veer 150.als premie te kunnen geven uit een fonds, gevormd door het boerenkwartje (25 cent per 100 kg melk over 5 jaar) en 50 millioen uit de tegenwaarde der Marshallhulp, dit laatste met goedvinden van de Amerikanen. Het tweede stimulerende element in de regeling is de spaarheffing. Gedurende de eerste vier jaren wordt op melk van niet reactievrije be drijven 3 van de melkprijs ingehouden, in het vijfde jaar 4%. Voor het eerste jaar zal deze inhouding bij de huidige melkprijs 55 cent per 100 kg bedragen. Dat loopt dus nog al in de papieren! Deze heffing wordt in haar geheel weer aan de betrokken veehouder gerestitueerd, zodra het betreffende bedrijf gesaneerd is ver klaard. Er is met het slagen van dit plan een groot landbouwbelang gemoeid en niet minder is de volksgezondheid er mede gebaat. De Ameri kaanse vertegenwoordiger der Marshallorgani satie in Nederland zag bij t.b.c.-vrijmaking van onze rundveestapel de mogelijkheid van grotere kaasexport naar Amerika en van vergroting van de melklevering aan de Amerikaanse troe pen in Duitsland. Prijsbewegingen Als we de landbouwparagraaf van de deviezen- nota en het t.b.c.-plan bezien, wordt er van de landbouw nog al iets verwacht in de naaste toekomst. Het is jammer, dat deze ontwikkeling- valt in een tijd waarin de financiering voort durend bezwaarlijker wordt. Voor zover de maatregelen van de Nederlandsche Bank daar van de oorzaak zijn, dient ernstig te worden gestreefd naar meerdere differentiatie in de beperkende regelen. Doet men dat niet, dan kon het wel eens zijn, dat verdere successen van de regeringspolitiek op dit terrein achterwege zullen blijven. Er is in de bedrijven, ook al doet men niets bijzonders, voortdurend meer geld nodig. De veevoederprijzen zijn in vergelijking met een jaar geleden aanzienlijk gestegen. De stijging bedraagt ruwweg 40 voor de producten, die op bonnen worden gedistribueerd. Het artikel superfosfaat werd voorlopig verhoogd van 5,90 tot 9,30 per 100 kg. Daarentegen schijnen er voor kali- en stikstof meststoffen geen schokkende dingen op komst te zijn. Om trent de stikstofmeststoffen zegt het marktbe richt van het Centraal Bureau van 28 Mei „Het beste lijkt ons om vertrouwen in de prijs politiek van onze stikstofindustrie te hebben en zich niet aan speculaties omtrent de toekomstige, prijs van b.v. kalkammonsalpeter en kalksalpeter over te geven." Dc stijging der veevoederprijzen heeft symp tomen van inkrimping van de varkensstapel opgeroepen. Na lang aandringen door de ge organiseerde landbouw heeft de regering nu de prijs voor de baconvarkens op 2,38 per kg geslacht gewicht gebracht. Voor de eieren schijnt de periode van de laagste prijzen voorbij te zijn. Tn de weken dat de pro ductie maximaal was, is er aan de pluimvee houderij niet veel verdiend. De rest van het jaar kan nog wel iets goedmaken. Daarvoor is het nodig, dat de weg naar Duitsland open blijft. Verheugend is het dat Nederlandse neren een behoorlijke afzet vinden in Amerika e-i dat ook in Canada afnemers worden gevonden. Artikel 10, de steen des aanstoots. Critiek en bijval. Onvermijdelijke ontwikkeling of over schatting van overheidstaak? Het ziet er naar uit, dat artikel 10 het centrale punt zal zijn, waaromheen de discussies over dit wetsontwerp in en buiten de Kamer zich zullen bewegen. Volgens de bepalingen van dit artikel is de Nederlandsche Bank bevoegd aan de geregi streerde credietinstellingen algemene voor schriften voor haar bedrijfsvoering te geven. Deze voorschriften kunnen (uitsluitend) in houden a) bepalingen nopens de minimale omvang der liquide middelen of van bepaalde onder delen dier middelen,, in verhouding tot het totale bedrag der toevertrouwde gelden of van bepaalde onderdelen van die gelden b) bepalingen nopens de maximale omvang der credietuitzettingen dezer activa, al dan niet in verhouding tot de toevertrouwde 6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1951 | | pagina 6