Bij resolutie van de minister van Financiën
dd. 12 Maart 1942 no. 48 werd echter goed
gekeurd, dat de inspecteurs aan boerenleen
banken, die aan haar leden van bestuur en
raad van toezicht, onder welke benaming deze
personen ook optreden, geen andere vergoe
ding toekennen dan presentiegeld voor het
bijwonen der vergaderingen, indien deze
presentiegelden een bedrag van 50.per
jaar niet te boven gaan, vergunning ver
lenen om met betrekking tot de bestuursleden
het besluit op de loonbelasting en het besluit
op de vereveningsheffing en met betrekking
tot de leden van de raad van toezicht het be
sluit op de loonbelasting en art. 6 lid 1 sub
2e van het besluit op de commissarissenbe-
lasting buiten toepassing te laten.
Van deze mogelijkheid is U destijds uitvoerig
mededeling gedaan. V zult dus moeten na
gaan of de bedoelde vergunning is aange
vraagd en verkregen. Is dit het geval, dan is
de navordering uiteraard niet geoorloofd. Is
de vergunning niet verkregen, dan raden wij
U aan deze alsnog ten spoedigste bij de
inspecteur aan te vragen.
Nog: bankgeheim
Vraag: Een onzer cliënten vroeg mij,,Is het
bankgeheim nog opgeheven"?
Ik durfde hem daarop geen antwoord te
geven. Wilt U me helpen?
Ant.w.Het besluit uitbreiding bevoegdheid
belastingdienst, op grond waarvan de fiscus
iedereen kon verplichten inlichtingen te ver
strekken, is met ingang van 1 Januari 195 t
buiten werking getreden. Er kan dus gezegd
worden, dat het z.g. bankgeheim thans weer
bestaat. Dit bankgeheim houdt echter niet in,
dat, indien de kassier of een bestuurslid in
een civiele of strafprocedure als getuige ge
hoord wordt, hij daarop een beroep kan doen
om zich als getuige te verschonen. Als ge
tuige gehoord door de rechter-commissaris
of de rechtbank zal hij moeten verklaren over
al datgene wat hij van een bepaalde cliënt
der bank afweet. Een en ander komt er op
neer, dat de oude toestand is teruggekeerd.
Er is echter een wetsontwerp aanhangig,
waarbij een ieder, die hier te lande een be
drijf of zelfstandig beroep uitoefent, ver
plicht is aan de inspecteur der belastingen
inzage te verlenen van alle op dat bedrijf of
beroep betrekking hebbende boeken en andere
bescheiden, waarvan de kennisneming van
belang kan zijn voor de heffing van belastin
gen van derden. Men zal dus dan alleen ver
plicht zijn inzage te geven, doch niet om
inlichtingen te geven.
Het zal echter degeen, aan w ie de inzage ge
vraagd wordt, wel vrij staan om ter voor
koming van de last ener inzage inlichtingen
te geven.
De beoefenaars van enige met name genoemde
beroepen kunnen echter met het oog op hun
ambtsgeheim de inzage weigeren. Bankiers
behoren echter niet tot deze groep. Zodra het
ontwerp wet is geworden, zullen de banken
dus desverlangd ten behoeve van de vaststel
ling van enige rijksbelasting van derden
inzage moeten verstrekken van boeken en
bescheiden.
Omzetting crediethypotheek in vaste lening
Vraag: Wij hebben hier nog al enige bevroren
credieten, welke gedekt zijn door een hypo
theek. Zoudt U ons ook kunnen inlichten
hoe wij die kunnen overbrengen naar de
vaste voorschotten? Moet daar een geheel
nieuwe akte voor komen of kan de notaris
hier alleen enkele bepalingen in veranderen?
Wij hebben ook nog b.v. een vast voorschot
en lopende rekening in één akte, gedekt door
dezelfde hypotheek.
Antw.: Omzetting van een crediet in lopende
rekening onder hypothecair verband kan
alleen tot stand worden gebracht door het
door de notaris doen opmaken van een geheel
nieuwe schuldbekentenis met hypotbeekstel-
ling. Het bestaande crediet wordt dus geheel
beëindigd en afgewerkt en de bestaande
hypotheek geroyeerd. De nieuwe geldlening
onder hypothecair verband valt dan als be
legging niet onder de debetsaldi van de
Nederlandsche Bank.
Wil men het crediet niet vervangen door een
voorschot, dan kan worden volstaan met het
crediet op te zeggen en voor de aflossing van
het debetsaldo onder voorbehoud van alle
rechten een aflossingsregeling te treffen. Het
nadeel van deze methode is, dat het debet
saldo blijft vallen onder het debetsaldo van
de Nederlandsche Bank.
21