a) De benaming. Juist het uniform gebruik van het woord ,,Rai ff eisen" in de naam van de coöperatie wordt van belang geacht, hoewel blijkbaar in Duitsland aan deze eenheid van naam nog wel wat ontbreekt. b) Een algemeen embleem voor coöperatie. In Duitsland is dit een cirkel, waarbinnen twee gekruiste paardenkoppen met het randschrift ,,Een voor allen -allen voor één". Er wordt op aangedrongen dit embleem te allen tijde te gebruiken op brieven, labels, spaar boekjes, drukwerken, enz. c) Schild met embleem. Er wordt verwacht, dat ieder kantoor, elk magazijn, gebouw, enz. wordt aangeduid met een schild, waarin bovengenoemd embleem is verwerkt. d) Het coöperatieve huis. In de Duitse dorpen zijn de verschillende coöperatieve vereni gingen vaak samengetrokken in één gebouw, waarin ook vergaderd kan worden. Ook hierdoor komt de eenheid tot uiting. e) Bestuurslichamen. Van speciale betekenis wordt de samenstelling van bestuursorganen geacht, zowel ten aanzien van de propa ganda als van de leiding van de vereniging. Een te hoge leeftijd wordt een bezwaar ge acht. Verdienstelijke leden worden na 25 of 40 jaar onderscheiden met een oorkonde en een Raiffeisen-onderscheiding in zilver of goud. f) Pers, film, radio, drukwerken, coöperatieve literatuur, amateurtoneel, enz. Al deze middelen acht men geëigend voor de algemene coöperatieve propaganda. Er zijn enkele speciale coöperatiefilms, maar aan goede literatuur is nog gebrek. Het amateurtoneel maakt in de dorpen vaak gebruik van stukken, waarin enige tendenz is opgenomen. g) Tentoonstellingen. Het wordt van belang geacht, dat ook in dit opzicht gebruik wordt gemaakt van de moderne publiciteit. De centrale coöperaties beschikken over gemak kelijk te vervoeren materiaal, zelfs over speciale tenten. h) Coöperatieve manifestaties. Hiertoe be hoort de jaarlijks georganiserde „Raiffei- sen-dag" en de andere dagen, die door de regionale organisaties worden gehouden en die ook van algemeen propagandistisch be lang zijn. I liertoe rekent men niet alleen het aantrekken van nieuwe leden, maar ook het aanmoedigen van de eigen leden om doorlopend gebruik te maken van hun eigen coöperatieve instellingen. De ledenwerving wordt als een aangelegenheid met een persoonlijk karakter beschouwd, zodat deze het beste tot uiting kan komen in persoon lijke gesprekken en bezoeken. Naast de publici teit, die bij de algemene propaganda werd ge noemd, komen voor de ledenwerving in aan merking: bezoeken, ledenvergaderingen, alge mene vergaderingen, bijeenkomsten van de gehele plattelandsbevolking, avond feestjes, kin derpartijen, enz. Een gemeenschappelijk blad kan met bepaalde publicaties de ledenwerving ondersteunen. Propaganda voor geldzaken Deze propaganda heeft weer betrekking op drie onderwerpen, de spaargelden, de lopende rekening en het giroverkeer, de credietverlening. Van het grootste belang wordt het aantrekken van de spaargelden geacht, doch dit mag nim mer ontaarden in reclamemakerij. Er wordt gebruik gemaakt van enige slagzinnen, b.v. „Wie spaart bij onze organisatie, zal ook door ons worden geholpen" of „Geld van het dorp ten bate van het dorp". Deze propaganda is zodanig georganiseerd, dat ze de mensen ver gezelt van de wieg tot het graf en de volgende werkwijzen komen in aanmerking: a) Spaarsystemen op scholen. Deelneming door kinderen van de laagste tot de hoogste klassen is mogelijk en door steun van de onderwijzers is dit systeem buitengewoon succesvol. b) Het ophalen van spaargelden. Met speciale spaarzegels wordt vaak een ophaaldienst ingesteld, waardoor zelfs kleine bedragen van huis worden gehaald. c) Bedrijfssparen. De ophaaldienst wordt aan gevuld met een spaarsysteem in het bedrijf of de fabriek. Ook hier worden zegels ge bruikt, maar dit sparen is als regel gericht op bepaalde doelen. d) Wereldspaardag. Op de 30e October van ieder jaar doen ook de Rai ff eisen-banken mee aan de wereldspaardag. Om de resul taten te versterken groeide deze dag vaak uit tot een spaarweek of een coöperatieweek. De ledenwerving 19

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1951 | | pagina 19