Onderwerp van een internationale
coöperatiestudieconferentie
leorganiseerd door de Nationale Coöperatieve
Raad, werd er van 16 tot 20 April jl. een inter
nationale coöperatie-studieconferentie gehou
den te Bentveld bij Haarlem. Deze conferentie
werd voorafgegaan door een lijvig rapport over
verschillende onderwerpen, waarin wij enkele
opstellen aantroffen onder het hoofd „Opvoe
ding en propaganda".
Wij willen een kort uittreksel geven van het rap
port van Dr. A. Sri fer, algemeen secretaris van
het „Verband landwirtschaftlichen Genossen-
hel,aften in Baden-Raiffeisen e.V. Karlsruhe".
Mogelijk is er in een volgende Raiffeisen-Bode
gelegenheid om ook de Deense en Franse refe
raten onder de loupe te nemen.
In zijn inleiding zet Dr. Seifer uiteen, dat er
een materiële en een ideële zijde aan de coöpe
ratie is, welke laatste door verschillende histori
sche oorzaken op de achtergrond geraakte. Het
gevolg was, dat de propaganda vrijwel uitslui
tend op het zakelijke was gericht, dus in hoofd
zaak materieel was afgestemd.
Volgens de inleider moeten onderwijs en op
voeding tot de coöperatieve gedachte samen
gaan met propaganda en het tonen van de
resultaten van de coöperatieve onderneming.
Dus zowel opvoeding als propaganda worden
noodzakelijk geacht 0111 de coöperatie tot ont
wikkeling te brengen en er worden dan een
aantal argumenten opgesomd, die zowel op
ideële als praktische en zakelijke gronden be
rusten.
Wij zullen deze argumenten niet alle w eergeven,
doch liever even stil staan bij de coöperatieve
opvoeding. Dr. Seifer onderscheidt verschillende
groepen van jiersonen, waarop de opvoeding
gericht dient te zijncontroleurs en inspecteurs
van verschillende bonden, het leidend personeel
der coöperaties zoals directeuren, zaakvoerders,
voorts leden van bestuurslichamen, maar ten
slotte ook nog de toekomstige leden, ja de ge
hele plattelandsbevolking, in het bijzonder de
jeugd.
Voor de verschillende functionarissen dienen
passende cursussen te worden gegeven, overeen
komstig het belang van de functie en in aan
sluiting op de eventuele vakopleiding. Deze
opvoeding betreft dan ook niet alleen het be-
1 v c* jy of vh t* vs
handelen van technische kwesties, maar ook
van ideologische gezichtspunten.
In Duitsland is de aanstelling van het leidend
en controlerend personeel alleen mogelijk, in
dien met goed gevolg werd deelgenomen aan
een voorafgaande cursus. De coöperatieve op
voeding van de toekomstige leden dient reeds
aan te vangen in de hoogste klassen van de
lagere school en voortgezet te worden op de
diverse landbouwscholen en -cursussen. Aan de
volkshogeschool wordt ook een eigen taak
toegekend.
Dr. Seifer geeft voorts uitvoerig aan op welke
wijze de opvoedende taak der coöperatie hij de
verschillende groepen van personen kan worden
uitgevoerd: naast de cursussen de besprekin
gen, voordrachten, conferenties, studiekringen,
enz. Hij besluit dit onderdeel met de opmer
king: „De coöperatieve opvoeding moet be
schouwd worden als de voornaamste taak van
de coöperatieve organisatie."
Vervolgens komt de propaganda aan de orde,
die in plan en uitvoering in handen van de
federaties (centrale organisaties) is gelegd.
Men beschikt daartoe over een speciale afdeling,
wier taak het is de locale coöperaties te over
tuigen van het nut van propaganda en de be
stuurslichamen er toe te krijgen op dit gebied
samen te werken met de centrale organisatie.
Tn de locale kring worden besturen en raden
van toezicht verantwoordelijk gesteld voor de
propaganda. Voor speciale acties kunnen propa
gandisten worden aangewezen. De coöperatieve
propaganda omvat verschillende onderdelen en
wanneer wij ons beperken tot de credietvereni-
gingen, dan kan de volgende indeling van
Dr. Seifer worden overgenomen
1) Algemene (goodwill-)propaganda.
2) De ledenwerving.
3) De propaganda met betrekking tot geld en
crediet.
De algemene propaganda houdt zich bezig met
de coöperatie als zodanig, de ideologische be
tekenis en de economische en materiële argu
mentatie. Er zijn een aantal middelen om deze
propaganda te ondersteunen, waarvan de schrij
ver de volgende noemt:
De algemene propaganda
18