UIT DE PRAKTIJK vroeger of later via het verplicht opnemen van voorschotten op speciale rekening bij de Neder- landsche Bank tot verhoging van de voor alle credietnemers geldende rente. Hoe meer deze stÜS'ng der rente nu veroorzaakt wordt door uitbreiding van de credietverlening huiten de landbouw, des te verder blijkt de betrokken bank zich van haar oorspronkelijke taak te heb ben verwijderd. Het devies der boerenleenbanken zal dan ook moeten zijn: de nog beschikbare credietruimte moet in de eerste plaats ter beschikking komen van het landbouwbedrijf in de ruimste zin van het woord. Wat buiten de nieuwe regeling valt Beleggingen der banken vallen buiten de be palingen van de nieuwe algemene vergunning 40 I). Wat wordt in dit verband onder beleg gingen verstaan? In de eerste plaats de aankoop van effecten ter belegging. Verder verschillende soorten van leningen, nl. die aan provincies, gemeenten en waterschappen, aan semi-overheidslichamen en leningen met overheidsgarantie aan instellingen, alle met een looptijd van meer dan een jaar. Ook leningen aan rechtspersonen met een loop tijd van 10 jaar of langer. De deelnemingen der aangesloten banken in alle bovengenoemde leningen vallen eveneens buiten de nieuwe regeling. Ten slotte vallen ook alle vaste hypotheken bui ten de algemene vergunning 40 D. Het bovenstaande wil echter niet zeggen, dat de banken haar beleggingen nu maar ongehinderd kunnen uitbreiden. Iedere bank toch zal er zelf zoveel mogelijk zorg voor moeten dragen een voldoende liquiditeit te bewaren. Ter bevorde ring van dit doel is indertijd door de Centrale Bank de z.g. dispensatieregeling ingevoerd. Rekening houdend met de grenzen,, welke nu eenmaal ten behoeve van een voldoende liquidi teit dienen te worden gesteld, zal het echter voor verschillende der aangesloten banken nog mogelijk zijn hun beleggingen uit te breiden, zonder gelden op te nemen op de speciale reke ning bij de Centrale Bank tegen 3/2 Tot goed begrip van zaken zij hier nog opge merkt, dat de Centrale Bank verplicht is om voor het totaalbedrag, dat de aangesloten banken bij haar op speciale rekening moeten opnemen, zelve een voorschot op te nemen hij de Neder- landsche Bank, eveneens tegen 3^2 Uit het bovenstaande blijkt wel, dat de door de Nederlandsche Bank betroffen regeling beoogt de credietverlening door het bankwezen te be perken. In plaats van de tot dusverre door de Nederlandsche Bank toegepaste kwalitatieve credietcontröle (dit was een controle op ieder boven een bepaald maximumbedrag te ver strekken crediet) is nu gekomen een kwantita tieve credietcontröle (een controle derhalve op de totale credietverlening van iedere bank). Het scheppen van geld door de banken (zij openen credieten en staan toe over deze credie- ten te beschikken, zowel door middel van over schrijving als door het opnemen van contanten) dient in het belang van onze gehele maatschap pelijke samenleving door de Nederlandsche Bank te kunnen worden beïnvloed, ten einde mogelijke inflatie te voorkomen. De thans door de Nederlandsche Bank getroffen regeling heeft de bedoeling de hierboven aangeduide beïnvloe ding mogelijk te maken. En dit kon slechts ge schieden door een grens te stellen aan de vrij heid voor de banken om geheel naar eigen in zicht crediet te verlenen. •V paarfacil i feiten In de Octoberuitgave van „Economisch Statistische Berichten" was ouder de titel „Spaarfacili- teiten" een-artikel opgenomen van Dr. J. R. A. Buning. In een goed gefundeerd betoog toont de schrijver aan hoe slechts onder bepaalde voorwaarden de spaarzin kan worden versterkt én wel speciaal door belastingvrij sparen. In Duitsland kent men in dit verband twee vor men van spaarcontracten, die elk een spaar periode van 3 jaar omvatten. I11 het eerste geval is de spaarder vrij in de grootte der stortingen, de tweede vorm is een overeenkomst met vast gestelde spaarquoten. Tot een hepaald bedrag, dat verband houdt met een algemeen maximum en met de gezinssamenstelling mogen deze spaar- stortingen van het inkomen worden afgetrok ken. Zoals men weet, zijn ook in ons land in deze geest voorstellen aan de minister gedaan, doch deze werden afgewezen. Het blijkt echter telkens opnieuw, dat er naar mogelijkheden gezocht 10

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1951 | | pagina 10