Belangstelling van de jongeren Er wordt wel eens geklaagd over de geringe belangstelling van de jongeren voor hun eigen organisaties. Ten dele is dat te verklaren door onwetendheid. Wij hebben zelf meermalen er varen, dat er wel degelijk belangstelling be staat, indien men in de gelegenheid is een uit eenzetting te geven over de werkzaamheid onzer banken. Na een gehouden voordracht voor een afdeling- van de Chr. Jonge Boeren- en Tuindersbond kwamen wij in gesprek met enkele jonge boe ren. Het bleek, dat hun interesse in hoge mate was opgewekt en één van hen merkte zelfs op „.Ik heb nooit geweten, waar die naam Raif- feisen eigenlijk vandaan kwam". Dat is een be wijs, dat onze voorlichting nog niet bepaald doeltreffend kan worden genoemd. Doch het toont ook aan, dat de organisaties van jonge boeren en tuinders een ruim arbeidsveld kun nen zijn voor onze propaganda. Wij vernamen dan ook met genoegen, dat in enkele gevallen kassiers werden uitgenodigd om iets te vertel len van het werk der boerenleenbanken, b.v. in de Meern en in Boornbergum. Een tentoonstelling De Coöperatieve Boerenleenbanken te Boorn bergum en te Olterterp hebben met materiaal van de Centrale Bank deelgenomen aan een tentoonstelling te Drachten, die in September werd gehouden. Men schrijft ons na afloop o.a. het volgende: ,,Deze tentoonstelling is naar onze mening een uitstekende propaganda voor de boerenleenbanken geweest. Zij werd bezocht door c.a. 6000 personen, die praktisch allen een ogenblik van onze zeer gunstig gelegen stand hebben kennis genomen. Er werd met verschillende soorten folders gewerkt, zowel voor de spaarbank in het algemeen als voor spaarbusjes, maar ook voor de werkwijze van de boerenleenbank. Opvallend was echter, dat velen meenden, dat slechts door leden hij de boerenleenbank gespaard zou kunnen worden, welk misverstand op duidelijke wijze uit de weg werd geruimd." Geboortefolders Een onzer banken maakt een regelmatig ge bruik van z.g. geboortefolders en kan thans na een driejarige ervaring op een behoorlijk succes wijzen: Er werden 235 spaarders mede ge wonnen. Spaarverzekering In Amerika zoekt men ook naar nieuwe wegen om het sparen te bevorderen. Zo neemt men een proef met contractueel sparen, verbonden met een levensverzekering. In het kort gaat het zo: de spaarder verbindt zich om binnen een bepaalde tijd b.v. 1000 dollar te sparen. Ge durende die spaartijd is er dan een gratis ver zekering op zijn leven afgesloten van 1000 dollar,, welke verzekering vervalt, zodra het bedrag is volgestort. Wij weten niets van rentevergoeding en ver dere voorwaarden, doch o.i. komt dit systeem ongeveer overeen met de praktijk van som mige hier te lande werkende spaarkassen. De Amerikaanse spaarbank, die de proef neemt, schijnt veel succes te hebben en men verwacht een sterke uitbreiding van dit systeem. Ja, zo ging het toen Bij jubilea worden nog wel eens oude herinne ringen opgehaald. Zo werd in Bergambacht het volgende voorval uit de spannende dagen van de geldzuivering verhaald Het was 's avonds 10 uur toen de bank nog onder hoge druk werkte en nog ongeveer 40 cliënten in het kantoor, de gang en buiten ge duldig wachtten. De heer J. B. kwam aanstap pen, overzag de drukte en ging weer naar huis en naar bed, maar zette de wekker op 1 uur. Prompt toen de wekker rinkelde schoot hij in de kleren en was om half twee de laatste, die geholpen werd bij de bank. Nationale Spaarraad Onze banken hebben kennis kunnen nemen van de nieuwe plannen voor een jeugdspaaractie in 1951gebaseerd op de successen van de actie „De reddingboot komt". Hoewel deze actie aan trekkelijker was dan de kaarten met „torens en molens", werden er nog wel verschillende be zwaren geopperd. Men achtte het hoekje „De reddingboot komt" over het algemeen nog te moeilijk voor jeugdige kinderen. Inderdaad, de stof en de verhaaltrant en zelfs het letter type waren alleen voor oudere kinderen ge schikt, zodat de kleintjes het boekje ongelezen ter zijde legden. Bovendien was de verdere be langstelling vrij gering, zodra het boekje een maal was gelezen. De Spaarbank te Rotterdam heeft een eigen actie opgezet en gaf daartoe een beeldverhaal in 20 afleveringen uit. Per 14 dagen kregen de kinderen dus plaatjes en tekst van een ver- 10

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1950 | | pagina 10