FINANCIEEL OVERZICHT Tot haar doelstelling behoort mede het verster ken en coördineren van de spaarpropaganda. Nu is het zeer begrijpelijk, dat de spaarinstel- lingen deze coördinatie wel willen aanvaarden, doch hun eigen propaganda-apparaat, dat vaak moeizaam werd opgebouwd, niet terzijde willen stellen. Dit houdt dan ook in, dat de landelijke propaganda alleen aannemelijk is, indien de kosten zeer miniem zijn, daar deze in feite komen boven de reeds bestaande kosten, die door een gezamenlijke actie praktisch niet ver minderd worden. Aan deze eisen werd voldaan met de verstrek king van het materiaal voor de jeugdactie „Torens en Molens", dat slechts ten dele en tegen geringe prijs werd berekend. De verdere betekenis dezer actie laten wij hier buiten be schouwing. Thans staat voor de deur de nieuwe jeugdactie ,,De reddingboot komt". Het mate riaal hiervoor is beduidend beter uitgevoerd, doch de kosten per kind komen op p.m. 28 et- Dat betekent vrijwel een verdubbeling van de norm, die wij hierboven stelden, waarmede vele spaarbanken aan het plafond van hun budget zijn gekomen. Voor onze boerenleenbanken is intern een verdeling voor deze kosten gevonden, doch wij kunnen ons begrijpen, dat b.v. de Spaarbank te Rotterdam het zich niet kan ver oorloven deze kosten te aanvaarden boven het geen reeds voor de jeugd wordt uitgegeven. Andere spaarbanken doen aan de actie mee, doch moeten daarbij hun speciale plannen sterk beperken. Zo is de toestand bij de spaarbanken, die alle gebonden zijn aan een zeer gevoelige exploitatierekening. Het verwekt dan ook, op zijn zachtst uitgedrukt, verbazing, dat de R.P.S. blijkbaar geen reke ning behoeft te houden met bepaalde normen en zich abnormale uitgaven kan getroosten voor de propaganda onder de jeugd. Met een zeer uitgebreide advertentiecampagne eiste de R.P.S. aller aandacht op. Vervolgens ontvingen alle kinderen, die de Torenplaatjes compleet hadden, een verjaarskalender en het spaarjaar werd be sloten met een boek als geschenk voor hen, die ook de Molenplaatjes hadden verzameld. Een zeer globale berekening toont ons aan, dat het hier niet gaat 0111 enkele dubbeltjes per kind, maar dat deze propaganda enige guldens per sparende leerling kost, aangenomen, dat er 250.000 kinderen bij de actie van de R.P.S. zijn betrokken. Helaas werden andere spaarbanken hierdoor opgeschrikt en onder druk van de jeugd (die geen verschillen ziet in de actie) is men ook geschenken gaan geven. Ook enkele onzer boerenleenbanken konden zich hieraan niet ont trekken en moesten zich offers getroosten. Dat is nu eenmaal het nadeel van actieer vindt ook een reactie plaats en zo jaagt men elkander op kosten. Het zal een ieder duidelijk zijn, dat men zo niet kan voortgaan. Dit ontaardt in een waanzinnige geschenkenrace, die zoveel geld vergt, dat de propaganda voor het sparen als zodanig tot een aanfluiting wordt. In de Nationale Snaarraad is deze gang van zaken ook niet toegejuicht en in één harer laatste circulaires werd medege deeld, dat het ongewenst is bijzondere belonin gen te verstrekken aan kinderen, die aan de actie „De Reddingboot komt" deelnemen. Laat ons hopen, dat hiermede het laatste is gezegd. Het cadeaustelsel is volkomen zinloos. Het on dermijnt de waarde van de gezamenlijke actie in hoge mate en spaarders, die met een opeen volging van geschenken vastgehouden moeten worden, hebben evenmin enige waarde. Het beeld, dat de beurs thans vertoont, herin nert sterk aan dat, hetwelk men kon waarnemen, toen de beleggers zich vrijwel uitsluitend lieten leiden door de devaluatieverwachtingen. De beursoverzichten der dagbladen maken tel kens en telkens weer melding van vraag voor internationale waarden en van gebrek aan be langstelling voor beleggingsfondsen. Toch is het thans minder vrees voor een waardevermin dering van het geld dan voor een nieuwe wereld oorlog, die als stuwkracht op de beleggers werkt. Hiefaan dient bovendien onmiddellijk te worden toegevoegd, dat de invloed van de devaluatieverwachtingen op beurshandel en koersbeweging in de jaren 1947 en 1948 veel groter is geweest. Te begrijpen is dit alleszins. De Rijkspostspaarbank Waanzinnige geschenkenrace 1 2

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1950 | | pagina 12